دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ترکیبات آلی سیارک‌ها در بخش‌های بسیار سرد فضا شکل گرفته‌اند

ترکیبات آلی سیارک‌ها در بخش‌های بسیار سرد فضا شکل گرفته‌اند
محققان دریافتند ترکیبات آلی موجود در سیارک‌ها در بخش‌های بسیار سرد فضا شکل گرفته است.
کد خبر : 887414

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری آنا به نقل از ساینس دیلی، تجزیه و تحلیل ترکیبات آلی - هیدروکربن‌های آروماتیک چند‌حلقه‌ای یا پی‌اِی‌اچ‌ها (PAHs) - استخراج شده از سیارک ریوگو (Ryugu) و شهاب‌سنگ مورچیسون (Murchison) نشان می‌دهد که برخی از این ترکیبات احتمالاً در مناطق بسیار سرد فضای بین ستاره‌ها تشکیل شده‌اند، و نه آنطور که قبلاً تصور می‌شد در مناطق گرم نزدیک ستاره‌ها. این یافته‌ها فرصت جدیدی را برای مطالعۀ حیات بیرون از زمین و نیز ویژگی‌های شیمیایی اجرام در فضا می‌گشاید.

اعضای یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی که در مرکز ژئوشیمی آلی و ایزوتوپی کرتین (Curtin's WA-Organic and Isotope Geochemistry Centre) مشغول پژوهش هستند، به منظور تولید پی‌ای‌اچ اقدام به سوزاندن گیاهان به شکل کنترل‌شده کردند.

پروفسور کلیتی گریس (Kliti Grice)، مدیر این مرکز، می‌گوید پی‌ای‌اچ‌ها ترکیباتی آلی هستند که از کربن و هیدروژن تشکیل شده‌اند و در زمین به وفور یافت می‌شوند، اما در اجرام آسمانی، مانند سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها نیز می‌توان مقادیری از پی‌ای‌اچ یافت.

او اضافه کرد: ما آزمایش سوزاندن کنترل‌شده را روی گیاهان استرالیایی انجام دادیم. این گیاهان از نظر ایزوتوپی با پی‌ای‌اچ‌های یافت‌شده از سیارک ریوگو (که فضاپیمایی ژاپنی در سال ۲۰۲۰ به زمین آورد) و شهاب‌سنگ مورچیسون (که در سال ۱۹۶۹ در استرالیا سقوط کرد) شبیه هستند. پیوند بین نور و ایزوتوپ‌های کربن سنگین در پی‌ای‌اچ‌ها تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفتند تا دمای شکل‌گیری آن‌ها آشکار شود.

این آزمایش نشان داد که پی‌ای‌اچ‌های برگرفته از ریوگو و مورچیسون ویژگی‌های متفاوتی دارند: پی‌ای‌اچ‌های کوچک‌تر احتمالاً در فضای بیرونی سرد تشکیل شده‌اند، در حالی که پی‌ای‌اچ‌های بزرگ‌تر‌ها احتمالاً در محیط‌های گرم‌تر، مثلاً نزدیک به یک ستاره یا درون اجرام آسمانی تشکیل شده‌اند.

دکتر الکس هولمن (Alex Holman)، یکی از نویسندگان همکار در این پژوهش، می‌گوید که فهم ترکیبات ایزوتوپی موجود در پی‌ای‌اچ‌ها به کشف شرایط و محیطی که این مولکول‌ها در آن ساخته شده‌اند کمک می‌کند و درک ما دربارۀ تاریخچه و ویژگی‌های شیمیایی اجرام آسمانی مانند سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها را بیشتر می‌کند.

دکتر هولمن اضافه می‌کند: این تحقیق یافته‌های ارزشمندی دربارۀ چگونگی شکل‌گیری ترکیبات آلی بیرون از جو زمین و نقاط مختلف فضا به ما می‌دهد.

بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و آزمایش‌های خلاقانه نشان داده است که پی‌ای‌اچ‌های برگرفته از سیارک‌ها ممکن است در فضای سرد تشکیل شده باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته