دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌‌وگو با آنا بررسی شد؛

دلایل کاهش یک‌پله‌ای نانوی ایران در مقیاس بین‌المللی/ تمرکز بر کسب و کار عامل اصلی

دلایل کاهش یک‌پله‌ای نانوی ایران در مقیاس بین‌المللی  تمرکز بر کسب و کار عامل اصلی
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو گفت: رتبه فناوری نانوی ایران در دنیا چهارم بود و اکنون در پله پنجم قرار دارد، یکی از دلایل این کاهش یک‌پله‌ای تمرکز بر کسب و کارها به جای تولید مقاله است.
کد خبر : 926176

عماد احمدوند دبیر ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره رتبه نانوی ایران در سطح بین الملل و در پاسخ به اینکه چرا رتبه فناوری نانو در سطح بین‌الملل ارتقا نیافته است، گفت:  بر اساس آخرین اطلاعات تا پایان سال  ۲۰۲۳ از نظر تعداد مقاله در حوزه فناوری نانو رتبه پنجم را داریم که این جایگاه بدی نیست؛ زیرا جزء 10 کشور اول هستیم. 

تمرکز بر کسب و کارها عامل اول عدم ارتقای جایگاه نانو در کشور

وی گفت: عملاً چند سال است اصل تمرکز روی کسب و کار‌ها و توسعه بازار شرکت هاست. در عین اینکه مهم بودن تولید مقالات را رد نمی‌کنم، اما آنطور نیست که بگوییم کل داشته های کشور همین است.

ورود کشورهای مختلف در عرصه فناوری نانوعامل دوم عدم ارتقای جایگاه نانو در کشور

وی افزود: مسئله بعدی این است که کشور‌هایی که قبلا در حوزه نانو فعالیتی نداشتند و بعد از ما وارد شدند طی چند سال گذشته تمرکزشان روی مباحث تولید علم بوده است طبیعی است مانند دوره‌ای که ما که رشد شدید داشتیم آنها هم رشد شدیدی را در حوزه توسعه علم تجربه می‌کنند.

عدم تراز بودن میزان سرمایه گذاری کشورها روی فناوری نانو عامل سوم عدم ارتقا جایگاه نانو در کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو افزود: مورد بعدی میزان سرمایه گذاری کشور‌ها تا حدی در همه شاخص‌ها تعیین کننده است. زمانی که عدد و رقم سرمایه گذاران دیگر کشورهایی که با فاصله قابل توجهی نسبت به ما بیشتر می‌شود طبیعتا خودش را در شاخص‌ها نشان می‌دهد. 

به گفته وی، در مجموع اینکه جزو ده کشور اول در فرآیند شاخص‌ها باشیم جایگاه بدی در دنیا نیست. نسبت به همه حوزه‌های دیگر علمی همچنان جزو بهترین‌ها هستیم و بهترین جایگاه را داریم.

وی در پاسخ به اینکه اینکه فناوری نانو از چهارم به رتبه پنجم آمده افت محسوب نمی شود؟ افزود: نمی‌توان گفت افت محسوب نمی‌شود به هر حال در سه سال گذشته تعداد مقالات مان کاهشی شده است. تمرکز ما بیشتر روی حوزه کسب و کار‌ها و توسعه بازار است که خودش را در حجم بازار محصولات نانو در این چند سال نشان داده است. پایین آمدن تعداد مقالات وابسته به چند پارامتر است. یکی می‌تواند وابسته به حمایت‌هایی باشد که ما داشتیم، زمانی که ما عدد و رقم‌هایی که حمایت می‌کردیم عدد و رقم‌های معناداری بود اما اکنون تاثیر آن عدد و رقم‌ها در کار پژوهشی آنقدر بالا نیست.

وی افزود: بودجه تیم‌های پژوهشی و اساتید در دانشگاه‌ها افزایشی نبوده است.

احمدوند افزود: ما در حوزه نانو علیرغم این مباحث، تمرکز جدی روی حل مسائل صنعتی، اثرگذاری اقتصادی اجتماعی نانو بالاتر و افزایش اندازه بازار محصولات نانو ساخت ایران داریم که الحمدالله روند حجم بازار محصولات در طول سال‌های اخیر افزایشی بوده است. باید تلاش کنیم جریان کار پژوهش در دانشگاه‌ها هم به دلیل هزینه‌هایی که افزایش یافته آسیب نبیند.

به گفته دبیر ستاد نانو ومیکرو، باید روی پروژه‌ها و فناوری‌هایی بدیع که آینده ساز هستند، توسعه کسب و کار‌ها و در تعاملات بین الملل هزینه کنیم، نسبت به سال‌های قبل هزینه‌ها رشد بالایی داشته ولی منبع مالی که برای این کار است رشد متناسبی نداشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته