دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی جهان زیر تیغ قانون/ انحصار گوگل دردسرساز شد

بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی جهان زیر تیغ قانون  انحصار گوگل دردسرساز شد
قاضی آمریکایی حکم داد که گوگل قانون ضد انحصار را نقض و میلیارد‌ها دلار برای ایجاد این انحصار غیرقانونی و تبدیل به موتور جست‌وجوی پیش فرض جهان هزینه کرده است.
کد خبر : 926169

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، یک قاضی آمریکایی حکم داد که گوگل قانون ضد انحصار را نقض و میلیارد‌ها دلار برای ایجاد این انحصار غیرقانونی و تبدیل شدن به موتور جست‌وجوی پیش فرض جهان هزینه کرده که نخستین پیروزی بزرگ برای مقامات فدرال در تسلط بر بازار غول‌های فناوری است.

این حکم راه  آزمایش دوم برای تعیین راه حل‌های بالقوه هموار می‌کند و تجزیه آلفابت، شرکت مادر گوگل که چشم انداز دنیای تبلیغات آنلاین را که گوگل سال‌ها بر آن تسلط داشته است، تغییر خواهد داد.

همچنین این یک چراغ سبز به مجریان ضد انحصار ایالات متحده است که غول‌های فناوری را تحت پیگرد قرار می‌دهند، بخشی که این روز‌ها از سراسر طیف سیاسی مورد حمله قرار گرفته است.

آمیت مهتا، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده در واشنگتن دی سی، نوشت: دادگاه به نتیجه زیر می‌رسد: «گوگل یک انحصارطلب است و برای حفظ انحصار خود عمل کرده است. گوگل حدود ۹۰ درصد از بازار جستجوی آنلاین و ۹۵ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد.»

مرحله درمان می‌تواند طولانی باشد و پس از آن درخواست‌های بالقوه به دادگاه استیناف ایالات متحده، حوزه کلمبیا و دادگاه عالی ایالات متحده ارائه شود. این کش مکش حقوقی می‌تواند تا سال آینده یا حتی سال ۲۰۲۶ ادامه پیدا کند.

ارزش سهام آلفابت در بحبوحه کاهش گسترده سهام فناوری و به دلیل ترس از رکود در بازار سهام، ۴.۵ درصد سقوط کرد. تبلیغات گوگل ۷۷ درصد از کل فروش آلفابت در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

آلفابت در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد به حکم قاضی آمریکایی اعتراض کند. گوگل در بیانیه‌ای گفت: «این تصمیم تشخیص می‌دهد که گوگل بهترین موتور جستجو را ارائه می‌کند، اما نتیجه می‌گیرد که ما نباید اجازه داشته باشیم آن را به راحتی در دسترس قرار دهیم.»

مریک گارلند دادستان کل آمریکا این حکم را یک پیروزی تاریخی برای مردم آمریکا خواند و افزود: هیچ شرکتی - صرف نظر از اینکه چقدر بزرگ یا تاثیرگذار باشد - بالاتر از قانون نیست.

کارین جین پیر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت که حکم طرفدار رقابت یک پیروزی برای مردم آمریکا است و افزود که  آمریکایی‌ها سزاوار اینترنتی آزاد، عادلانه و باز برای رقابت هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته