دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مرکز نوآوری و فناوری جهاد دانشگاهی صنعتی شریف راه‌اندازی می‌شود

مرکز نوآوری و فناوری جهاد دانشگاهی صنعتی شریف راه‌اندازی می‌شود
رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با بیان اینکه مرکز‌ نوآوری و فناوری این‌ نهاد با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری راه‌اندازی می‌شود، گفت: قرار است یک هم‌افزایی بین دانش‌بنیان‌ها در چند حوزه محدود ایجاد شود.
کد خبر : 925924

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن مردانی رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف امروز در نشستی خبری گفت: جهاد دانشگاهی صنعتی شریف همزمان با جهاد دانشگاهی مرکزی درسال ۱۳۵۹ تشکیل شد. در جنگ تحمیلی خدمات ارزنده‌ای در زمینه هواپیما‌های مختلف و دفاعی ارائه کرده است.

وی افزود: ایجاد خط تولید موشک کاتیوشا نیز خدمات ارزنده‌ای بود که توسط جهاد شریف محقق شد. اما پس از جنگ به حوزه‌های صنعتی تغییر فعالیت می‌دهد.

مردانی با بیان اینکه نفت، خودرو، معدن، دفاعی و ... حوزه‌های فعالیت این جهاد است، ادامه داد: ما اکنون به سمتی پیش می‌رویم که خودگردان هستیم و خدمات فناورانه را به کشور ارائه می‌دهیم. ۷درصد بودجه این جهاد توسط دولت تامین می شود و ۹۳ درصد از درآمد اختصاصی خودمان است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر فعالیت‌های فناورانه ای‌انجام شده است، عنوان کرد: سال گذشته ماموریتی تدوین کردیم که تحت عنوان (مدیریت زیست بوم نوآوری در فناوری‌های نوین، راهبردی و آینده نگر منتخب) بوده است.

مردانی گفت: جهاد دانشگاهی باید نقش محوری داشته باشد که مدیریت زیست بوم در فناوری‌های منتخب را در برعهده گرفتیم.

توسعه خودرو‌های متصل در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

وی با اشاره به یکی از دستاورد‌های این جهاد گفت: طراحی و ساخت تجهیزات و توسعه کاربرد‌های خودرو‌های متصل و سامانه خودروی متصل از فعالیت های این جهاد بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف عنوان کرد: در‌ این‌ راستا، برای این سامانه خط پایلوت ایجاد کردیم که توانستیم روی ۲۰۰ خودرو نصب کنیم. در سال ۱۳۹۸ با یک شرکت خودروسازی وارد مذاکره شدیم که آنرا روی خودرو نصب کنند. همزمان تولید سخت افزار آن پیش رفت که روی خودروی نصب شود.

به گفته مردانی، با این سامانه، موقعیت خودرو به امداد و نجات جاده‌ای ارسال شده تا از شرایط اضطرار نجات یابد.

انجام تحقیقات ناباروری تخصصی در جهاد صنعتی شریف

وی با بیان اینکه دبیرخانه ای برای مطالعه ناباروری و تاثیر تشعشعات روی باروری در این جهاد تشکیل شده است،  گفت: یکی از ماموریت های جهاد صنعتی شریف، تاثیر امواج روی ناباروری است؛ این دبیرخانه زیر نظر سازمان پدافند غیرعامل ایجاد شده است.

تصفیه اسید در صنعت فولاد

مردانی با بیان اینکه در فولاد سازی به مقدار‌زیادی اسید مصرف می شود، گفت: یکی از پروژه هایی که در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف پیش می‌رود تصفیه اسیدی در صنعت فولاد است که در یکی از صنایع فولاد اجرایی شده است.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، قرار است این پروژه در صنعت فولاد مبارکه اصفهان اجرایی شود.

اختصاص ۲۵۰۰ مترمربع به مرکز فناوری و نوآوری 

مردانی با تاکید بر اینکه قرار است با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری دو هزارو ۵۰۰ مترمربع را به شرکت‌های دانش بنیان حوزه خودرو، نفت، آب و ... اختصاص دهیم تا فناوران در یک مجموعه با هم‌افزایی بهتری فعالیت کنند.

وی افزود: ۵ هزار خدمت تخصصی در سال گذشته به سازمان‌های مختلف ارائه کردیم؛ همچنین برند آموزشی به سمت اشتغال آفرینی در این جهاد سوق داده شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف ادامه داد: از اواخر سال گذشته ارتباط با مشتری در جهاد شریف ایجاد شده که فارغ‌التحصیلان بتوانند مهارت مرتبط با صنعتی را فراگیرند و جذب همان سازمان شوند.

وجود ۷ آزمایشگاه تخصصی در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف 

وی گفت: ۷ باب آزمایشگاه تخصصی در این‌مجموعه وجود دارد که مورد تایید قوه قضاییه، یادمان پدافند غیرعامل، گمرک و ...است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته