دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۲۴)؛

فناوری فوتونیک چگونه علمی است؟

فناوری فوتونیک چگونه علمی است؟
یکی از شاخه‌های علوم در سال‌های اخیر، علم فوتونیک یا مهندسی نور است. فوتونیک علم و تکنولوژی است که در آن به تولید و استفاده از نور و دیگر انرژی‌های تابشی پرداخته می‌شود.
کد خبر : 925886

کاربرد فناوری فوتونیک در تکنولوژی به چه شکل است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کلمه فوتونیک از فوتون، به عنوان جزئی از تشکیل دهنده‌ یک پرتوی نوری گرفته شده است. در واقع این علم، برهم کنش نور (فوتون) و ماده را مورد بررسی قرار می‌دهد. از آن جایی که این برهم کنش زیاد است، لذا شاهد حضور آن در مباحث بسیاری هستیم.

فوتونیک علمی است که گستره آن شامل ایجاد، انتشار، انتقال، مدولاسیون، سوئیچینگ، تقویت و آشکارسازی نور می‌شود.

با اختراع لیزر و پس از آن، با ساخت فیبر نوری شاخهٔ اپتیک در علم فیزیک به قدری گسترده شد و کاربرد‌های آن افزایش یافت که زمینه جدیدی به نام فوتونیک در علم متولد شد.

فوتونیک، علم نور و کاربرد ذرات نور، یعنی فوتون‌ها است. در این علم، فوتون‌ها دست‌کاری می‌شوند و به کوچک‌ترین واحد اندازگیری هر کمیت فیزیکی نیز فوتون گفته می‌شود. به عنوان مثال، کوانتای نور، فوتون و کوانتای الکتریسیته، الکترون است. رشته فوتونیک در دهه ۶۰ میلادی متولد شد و پس از آن تحول بزرگی در فناوری نوری به وجود آمد.

فوتونیک از فناوری‌های مختلفی مانند اپتیک، الکترونیک، لیزر، آشکارسازها، فیبر‌های نوری و مواد کوانتوم ساخته می‌شود.

به عبارت دیگر فوتونیک را علمی معرفی می‌کنند که در آن به نور می‌پردازند. در واقع می‌توان فوتونیک را به عنوان علم و فناوری در دستکاری و دریافت اطلاعات به وسیله نور نیز شناخت.

لیزر تنها یک بخش عظیم و پرکاربرد علم فوتونیک است که تاکنون از این فناوری در بخش‌های مختلف تکنولوژی استفاده شده است.

فوتونیک، علمی درباره آشکارسازی امواج نوری و فوتون‌ها است که موضوع جامع تحقیقات اکثر دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده است و حتی گاهی موسسات و مراکز مختلف به صورت جداگانه در حال تحقیق بر موضوعات مختلف فوتونیک هستند.

فناوری فوتونیک یکی از بهترین روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف مانند هوا و فضا، امور دفاعی، پزشکی و ... برای تصویربرداری است. این علم از طریق نور، طول موج‌ها را تبدیل به اطلاعات قابل درک می‌کند. لازم به ذکر است که فوتونیک یکی از رشته‌های مهندسی است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته