ناسا:

تلسکوپ‌های کنونی قوی‌تر از انرژی حیات فرازمینی هستند

دانشمندان می‌گویند، فناوری پنل‌های خورشیدی به طور وسیع در سراسر جهان به کار گرفته می‌شوند و وسعت استفاده از آنها و قدرتمندی تلسکوپ‌های کنونی نسبت به انرژی حیات فرازمینی کشف آنها را دشوار کرده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از فیزیکس‌اوآرجی، یکی از اولویت‌های کلیدی ناسا درک پتانسیل حیات در سایر نقاط جهان است. این سازمان هیچ مدرک معتبری از حیات فرازمینی پیدا نکرده اما، در حال کاوش منظومه شمسی و فراتر از آن است تا به ما کمک کند به سؤالات اساسی از جمله اینکه آیا ما در جهان تنها هستیم یا خیر، پاسخ دهد.

برای کسانی که پتانسیل حیات در فراسوی زمین را مطالعه می‌کنند، یکی از چالش‌های اصلی تلاش برای تعیین احتمال وجود حیات میکروبی در مقابل حیات پیچیده زمین است که بواسطه نشانه‌ها می‌توان احتمال حیات در آنها را از سیاره زمین و داخل آزمایشگاه‌های پایگاه زمینی بررسی کرد.

دانشمندان می‌گویند، مطالعه و پاسخ به سوالاتی از این دست می‌تواند به راهنمایی پیشنهادات درباره تلسکوپ‌ها یا مأموریت‌های جدید برای تأکید بر محتمل‌ترین مکان‌ها و راه‌های جستجوی حیات کمک کند.

مقاله‌ای که اخیراً در مجله اخترفیزیکی منتشر شده است، فرض می‌کند که اگر حیات فرازمینی وجود داشته باشد، اما تاکنون تشخیص آنه نهایی نشده باشد، احتمالا به این دلیل است که تشخیص آنها با تلسکوپ‌های کنونی ممکن نیست و توان تلسکوپ‌ها با میزان انرژی سیارات فراخورشیدی میزبان حیات همخوانی ندارد؛ اما نه به این معنی که ابزار‌های کنونی نجوم ضعیف هستند، بلکه انرژی این سیارات متوسط است و بنابراین، نیازی به ساختن ساختار‌های عظیم جمع آوری انرژی ستاره‌ای که می‌تواند توسط تلسکوپ‌های فعلی یا پیشنهادی قابل شناسایی باشد، نخواهد بود.

به گفته محققان، چنین ساختارهایی، بر اساس تجربه‌های کنونی، ممکن است آرایه‌های پنل خورشیدی باشند که بخش قابل توجهی از سطح سیاره خود را می‌پوشانند یا ابرساختار‌های در حال چرخش برای مهار بیشتر انرژی ستاره مادرشان که ممکن است بتوان هر دوی آنها را از منظومه شمسی تشخیص داد.

دانشمندان نیز توضیح می‌دهند، یکی از دلایل اصلی در ناتوانی تشخیص این موضوع احتمالا این است که فناوری پنل‌های خورشیدی به طور وسیع در سراسر جهان به کار گرفته می‌شود و بنابراین تشخیص آنها در این بین دشوار می‌شود. همچنین، توجه به این موضوع ضروری است که فناوری‌های جدیدی در حال توسعه هستند که ممکن است باعث نشانه‌گر شدن اشیاء فضایی مانند پنل‌های خورشیدی شود.

علاوه بر این، نشانه‌های فناوری پنل‌های خورشیدی ممکن است دقت و بررسی دقیقی نیاز داشته باشند که زمان و منابع بسیاری را می‌طلبد و ممکن است نیاز به دقت بالا در تجزیه و تحلیل داده‌های فضایی و ایجاد مدل‌های پیچیده برای تشخیص آنها وجود داشته باشد.