دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با هدف تولید برق پاک محقق شد؛

نصب بزرگ‌ترین متمرکزکننده نور خورشید جهان در هند 

نصب بزرگ‌ترین متمرکزکننده نور خورشید جهان در هند 
پژوهشگران استرالیایی با نصب بزرگ‌ترین متمرکزکننده نور خورشیدی جهان در هند، شیوه نوینی در مهار انرژی خورشیدی را در دسترس عموم قرار دادند.
کد خبر : 925662

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اکو نیوز، در بحبوحه گذار انرژی و در فرایندی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، انرژی فتوولتائیک به یکی از مهم‌ترین انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان تبدیل شده است، خورشید می‌تواند به تولید برق کمک کند، اما نه تنها با پنل‌های خورشیدی، بلکه با فناوری متمرکز کننده خورشیدی.

این دستگاه از شدت نور ساطع شده از خورشید با تمرکز آن در یک نقطه کوچک بهره می‌برد. فرآیندی مبتنی بر انعکاس مشابه آنچه در هنگام استفاده از ذره بین اتفاق می‌افتد، اما در مقیاس بسیار بزرگ تر. استفاده از این فناوری امکان تولید گرما برای افزایش دما در مخازن ذخیره کننده آب را فراهم می‌آورد.

این فناوری با به جوش آوردن آب و تولید بخار، چندین توربین را به حرکت در می‌آورد. از طریق مجموعه‌ای از فرآیندها، بدون انتشار حتی ذره‌ای آلاینده، برق تولید می‌شود. تفاوت آن با یک پنل خورشیدی این است که پرتو‌های نور را در نوک یک برج منعکس می‌کند.

بزرگ‌ترین متمرکز کننده نور خورشیدی جهان ۵۰۰ متر مربع سطح منعکس کننده دارد و برق یک بیمارستان را تامین می‌کند. از آلومینیوم صیقلی ساخته شده و دارای ۳۸۰ آینه شش ضلعی است. کلید کارایی آن در موتور‌های آن نهفته است که آن را با دقت ۰.۰۱ درجه به سمت خورشید هدایت می‌کنند. این آنتن بشقابی، بازتاب گر بزرگ SG۴ نام دارد.

صفحه آن با قطر ۲۵ متر از ۳۸۰ آینه شش‌ضلعی ساخته شده است که به سمت توربین بخار قرار گرفته، دارای بازتاب ۹۴ درصد است و ۱۵۰ کیلووات قدرت دارد که برای تامین برق یک بیمارستان روستایی کافی است.

این صفحه، پرتو خورشید را بر روی نقطه کانونی جلوی آینه متمرکز می‌کند و با یک سیستم موتور پیشرفته با دقت ۰.۰۱ درجه نور خورشید را دنبال می‌کند. علاوه بر نمونه‌های اولیه موجود در استرالیا، مدل SG۴ در غرب هند نصب شده است. این کار برای تامین انرژی یک بیمارستان کوچک و مرکز تحقیقاتی انجام شد. در روز‌های آفتابی می‌تواند ۴۰۰ کیلوگرم بخار در ساعت تولید کند.

بزرگ‌ترین متمرکز کننده خورشیدی که در ایالت گجرات هند واقع شده است، یک پیشرفت انقلابی است. پیش بینی می‌شود این آنتن بتواند بخار کافی برای تامین برق چندین مکان مختلف در این منطقه را فراهم کند. این یک برنامه تحقیقاتی است که دارای صد‌ها پنل خورشیدی است که به یک مکان دقیق اشاره می‌کنند.

این ساختار به عنوان یک سیستم گندزدایی و محیط ذخیره گرما به شکل آب تحت فشار عمل می‌کند. این اجازه می‌دهد تا امکان استفاده از بخار آب حتی پس از چندین ساعت بدون انعکاس خورشیدی وجود داشته باشد.

متمرکز کننده‌های خورشیدی: شیوه متفاوت مهار انرژی خورشیدی

متمرکز کننده خورشیدی از آینه یا عدسی استفاده می‌کند تا مقدار زیادی از نور خورشید را روی یک گیرنده کوچک متمرکز کند که گرما را برای تولید بخار مهار می‌کند. همچنین یک توربین را به حرکت در می‌آورد که برق تولید می‌کند. علاوه بر برج‌های خورشیدی و آنتن‌های سهموی، کالکتور (جمع کننده های) سهموی معقر و کالکتور‌های فرنل که نور آنها روی لوله‌ای که از جلوی آینه‌ها عبور می‌کند متمرکز می‌شود، رایج هستند.

این فناوری (متمرکز کننده خورشیدی) مانند سایر منابع انرژی تجدیدپذیر از پشتیبانی برخوردار نبوده است، اما این پروژه برای مهار خورشید می‌تواند تفاوت ایجاد کنده و کاربرد‌های جدی برای مصارف مسکونی داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته