دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پوشش‌دهی فیبر نوری تا لوله‌های فولادی مقاوم با آمیزه‌های پلیمری پیشرفته ایران ساخت

پوشش‌دهی فیبر نوری تا لوله‌های فولادی مقاوم با آمیزه‌های پلیمری پیشرفته ایران ساخت
یک شرکت دانش‌بنیان توانست با تکیه بر مهارت و دانش فنی بومی خود، بخش قابل توجهی از پوشش‌های پیشرفته مورد نیاز صنایع سیم و کابل و لوله کشور را که در گذشته از طریق واردات تامین می‌شد را برآورده کند و سهم قابل ملاحظه‌ای در ممانعت از خروج ارز از کشور ایفا کند
کد خبر : 925257

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک گروه صنعتی با هدف مشارکت در اعتلای صنعت کشور، ایجاد اشتغال و کارآفرینی و نیز تربیت نیرو‌های انسانی مولد و ماهر، در سال ۱۳۷۰ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و اشتغال زائی ۵۸۴ نفری فعالیت خود را آغاز کرد.

این گروه صنعتی شامل شرکت‌های آمیزه‌های پلیمری ابهر، سیم و کابل ابهر، گرانول قزوین و شرکت کابل افزار نورین است و در مدت کوتاهی توانسته ضمن ایجاد زیرساخت‌های مناسب، با برنامه ریزی‌های مدون، بهره گیری از دانش روز و جذب نیرو‌های متعهد و متخصص، با هدف تلاش در ارتقای صنعت، عمران و آبادانی کشور و نیز حضور فعال در بازار‌های منطقه و جهان، سهم کوچکی از دین خود را به ایران اسلامی ادا کند؛ به طوری که در حال حاضر این گروه صنعتی یکی از بزرگترین مجموعه‌های تولیدی در استان زنجان به‌شمار می‌رود.

شرکت دانش بنیان آمیزه‌های پلیمری ابهر، به عنوان یک شرکت دانش بنیان و پیشرو در حوزه محصولات‌های تک کامپاند‌های پلیمری بر پایه پلی اتیلن، یکی از شرکت‌های این گروه صنعتی است، که در سال ۱۳۹۲ با تولید ۱۲۰۰ تن محصول در سال فعالیت خود را آغاز کرد.

با گذشت یک دهه در سال ۱۴۰۲ میزان تولید آن به بیش از ۱۶، ۵۶۰ تن در سال رسیده است که حدود نیمی از آن در حوزه صادرات به مقاصد ترکیه، کشور‌های شرق اروپا، ایتالیا، اسپانیا، کشور‌های CIS و روسیه قرار دارد.

این شرکت توانسته است با تکیه بر مهارت و دانش فنی بومی خود، بخش قابل توجهی از نیاز صنایع سیم و کابل و همچنین لوله کشور را که قبلا از طریق واردات تامین میشد را برآورده کرده و سهم قابل ملاحظه‌ای در ممانعت از خروج ارز از کشور ایفا کند.

 داوود صبوری، مدیرعامل شرکت آمیزه‌های پلیمری ابهر ضمن تاکید بر اینکه، شرکت توانسته بخش قابل توجهی از بازار شرکت‌های معتبر اروپایی (Borealis) و آمریکایی (Dow) در منطقه، ترکیه و اروپای شرقی را از آن خود کند؛ اظهار داشت: این مهم با توسعه خطوط تولید و همچنین جذب و آموزش نیروی انسانی موثر بتحقق پیوسته است.

وی اخذ عنوان شرکت دانش بنیان فناور از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۲، کسب عنوان ۵ ستاره دانش بنیان صادراتی از معاونت علمی ریاست جمهوری و قرار گرفتن در بین ۱۲ شرکت دانش بنیان برتر صادراتی از میان ۹۰۰۰ شرکت در سال ۱۴۰۲، شرکت برتر صادرات دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰، واحد نمونه صنعتی استان زنجان در سال ۱۴۰۰ و. را از جمله دستاورد‌های شرکت آمیزه‌ای پلیمری ابهر دانست.

رشد ۸۰۰ درصدی صادرات محصولات دانش بنیان

صبوری درخصوص مسیر طی شدهبرای کسب عنوان شرکت غزال دانش بنیان، بیان کرد: نرخ رشد پایدار از ویژگی‌های بارز شرکت آمیزه‌های پلیمری ابهر در کسب عنوان شرکت غزال دانش بنیان فناور بوده است؛ به‌طوری این شرکت در پنج سال گذشته رشد ۲۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه تمام محصولات تولیدی شرکت در زمره محصولات دانش بنیان قرار دارند، خاطرنشان کرد: با وجود شاخص استمرار فروش دانش بنیان ۳۰ درصدی از سوی معاونت علمی، فروش شرکت آمیزه‌های پلیمری ابهر حدود هشت برابر این معیار بوده است. همچنین در حوزه صادرات نیز این شرکت توانسته است با رشد ۸۰۰ درصدی محصولات دانش‌بنیان خود در پنج سال گذشته و رد شدن از تارگت ۱۰ میلیون دلاری تعیین شده در سال، بخش قابل ملاحظه‌ای از بازار‌های ترکیه، کشور‌های شرق اروپا، ایتالیا، اسپانیا، کشور‌های CIS و روسیه را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، پلی ­اتیلن شبکه ­ای شده را به عنوان یکی از ایمن ­ترین عایق‌ها در صنعت برق خواند و گفت: این محصول به دلیل مقاومت بالا در برابر گرمای حاصل از افزایش بار‌های ناگهانی در خطوط انتقال به کار می‌رود.

وی ادامه داد: محصولات دانش بنیان APXLPE پلی ­اتیلن با قابلیت شبکه‌ای شدن هستند که به روش Sioplas تولید و به‌عنوان عایق کابل‌های LV مورد استفاده قرار می­‌گیرند. به کارگیری گرید‌های متنوعی از پلی اتیلن با ساختار مولکولی ویژه همراه با افزودنی‌های خاص در فورمولاسیون، محصولی با خواص مکانیکی بالا و فرآیندپذیری درخور تحسین، فراهم آورده است.

به گفته او، این محصول توانسته علاوه بر بازار داخل، حضور چشمگیری در بازار‌های صادراتی داشته باشد.

آمیزه پلیمری پیشرفته برای تولید لوله‌های پنج لایه مقاوم در برابر گرما با نام تجاری APPEX

وی ضمن اشاره به اینکه محصولات دانش بنیان APPEX، آمیزه گرفت شده با سیلان بر پایه پلی اتیلن سنگین (HDPE) هستند و به‌عنوان مواد اولیه در تولید لوله‌های پنج لایه PEX-AL-PEX مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزود: لوله‌های PEX تولیدی با محصول APPEX با دارا بودن ویژگی‌هایی از قبیل مقاومت حرارتی مناسب تا دمای ℃۹۰، مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی (ESCR (و خراش، مقاومت شیمیایی و سایشی مناسب، استحکام بالا در برابر خزش (Creep) تا دمای ℃۹۵ و ... از رقابت پذیری فوق العاده‌ای در بازار‌های صادراتی برخوردار است.

آمیزه‌­های پلیمری پیشرفته مقاوم در برابر آتش برای پوشش کابل‌های قدرت، کنترل و فیبر نوری با نام تجاری APLS

این کارشناس فناور، اظهار کرد: پلیمر‌ها به‌طور عمده بدلیل ماهیت و ساختار شیمیایی‌شان که عموما متشکل از کربن و هیدروژن تشکیل هستند به شدت قابلیت سوختن را دارا هستند؛ علاوه بر این، انتشار دود و گاز‌های سمی در حین فرآیند سوختن (به ویژه در آمیزه ­های پلیمری حاوی ترکیبات هالوژن دار مثل پلی­وینیل کلراید) که به شدت تهدیدکننده سلامت و محیط زیست است، اجتناب ناپذیر است. از این رو استفاده از کابل‌های با عایق و روکش PVC به دلیل تولید گاز‌های سمی به هنگام حریق در حال منسوخ شدن است.

صبوری، با اشاره به اینکه محصولات دانش بنیان APLS، با فورمولاسیون‌­های ویژه، ترکیبات پلیمری ترموپلاستیک بر پایه پلی الفین الاستومر‌ها هستند؛ اذعان کرد: استفاده همزمان از کامپاند‌های سیلیکونی در فرآیند تولید آنها، باعث شده خواص مکانیکی، خواص سطحی، فرآیند پذیری، سختی و حداقل غلظت اکسیژن مورد نیاز برای اشتعال پذیری بهبود تحسین برانگیزی پیدا کند و از رقابت پذیری بالایی در بازار‌های صادراتی برخوردار باشد.

به گفته مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان آمیزه‌های پلیمری ابهر، انواع گرید‌های مختلف این محصولات با دارا بودن ویژگی ضدشعله، عدم انتشار گاز‌های سمی، تولید دود بسیار کم و رعایت ملزومات استاندارد‌های ایمنی و زیست محیطی، به‌عنوان عایق و روکش در صنایع سیم و کابل از اهمیت و کاربرد ویژه­ای برخوردار هستند.

آمیزه پلیمری پیشرفته برای پوشش کابل‌های قدرت با نام تجاری APJAC

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درخصوص کارکرد APJAC تصریح کرد: پلیمر‌ها بدلیل خواص ذاتی و مقاومت الکتریکی شان در صنایع سیم و کابل بطور گسترده به‌عنوان روکش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی، ضمن اشاره به اینکه پلیمر PVC بدلیل ساختار قطبی خود، دارای محدودیت­هایی برای استفاده در ولتاژ­های بالا است، ادامه داد: محصولات دانش بنیان APJAC و APINS برپایه پلی اتیلن با دارا بودن ساختار شیمیایی ویژه و فورمولاسیون منحصر به فرد، مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل شیمیایی و همچنین حمله­ی اوزونی که معمولا به واسطه­ی میدان‌های مغناطیسی بالای کابل­های قدرت که در اطراف مسیر جریان تجمع می­کنند، از خود نشان میدهند.

آمیزه پلیمری پیشرفته برای پوشش لوله‌های فولادی مقاوم به UV با نام تجاری APPOL

صبوری گفت: حفاظت از خوردگی خطوط لوله‌های فولادی مدفون، معمولا توسط پوشش محافظ خوردگی و سیستم حفاظت کاتدی به صورت همزمان صورت می‌گیرد. محصول دانش بنیان APPOL آمیزه‌های پلیمری ابهر بر پایه پلی اتیلن سنگین به منظور پوشش محافظ از خوردگی در صنعت خطوط انتقال لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در پایان انعطاف پذیری بالای فورمولاسیون بر اساس نیاز مشتری را از جمله ویژگی­‌های برجسته محصول APPOL خواند و افزود: بر این اساس به کارگیری پلیمر‌های مختلف به عنوان ماتریس، کمک فرآیندها، آنتی اکسیدانت‌ها و سایر افزودنی­ها که تعیین­ کننده خواص مکانیکی، مقاومت به شرایط تخریب اکسیداسیونی و فرآیندپذیری هستند، بهینه سازی می­‌شوند. بطوری که برای مشتریان خارجی در بازار‌های صادراتی بویژه برای کاربرد‌ها در مناطق سرد و زیر صفر درجه فورمولاسیون‌های کاملا متفاوتی درنظر گرفته می‌شوند.

گفتنی است اصطلاح غزال دانش‌بنیان، برای شرکت‌هایی به کار می‌رود که در یک دوره معین، به صورت مدام نرخ رشد بالایی دارند. این دست شرکت‌ها، نقش اثرگذاری را در توسعه اقتصاد ملی، ایجاد مشاغل فناورانه، بازده سرمایه‌گذاری بالا و توسعه منطقه‌ای ایفا می‌کنند.

از یک سال پیش، برنامه‌ای آغاز شد و بر اساس آن مقرر شد تا شرکت‌هایی که از حدی بزرگ‌تر می‌شوند در قالب یک باشگاه از حمایت‌هایی برخوردار شوند. شرکت‌هایی به این باشگاه وارد شدند که فروش کل آنها حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان، حداقل ۲۵ درصد فروش آنها مربوط به تولیدات و خدمات دانش‌بنیان، حداقل ۲۰۰ نفر نیروی انسانی و یک میلیون دلار صادرات دارند؛ بنابراین غزال‌های دانش بنیان، شرکت‌هایی هستند که متوسط رشد سالیانه ۵۰ درصد در پنج سال اخیر داشته باشند، استمرار فروش دانش‌بنیان طی این پنج سال به میزان حداقل ۳۰ درصد از کل فروش باشد، از رشد سالیانه ۲۰ درصد در ایجاد اشتغال برخوردار بوده و متوسط رشد صادرات سالیانه آنها پنج درصد باشد. ثبت صادرات پنج میلیون دلاری نیز یکی دیگر از شرایط است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته