دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۸۵)؛

هوش مصنوعی ناباروری مردان را با آزمایش خون تشخیص می‌دهد

هوش مصنوعی ناباروری مردان را با آزمایش خون تشخیص می‌دهد
یک ابزار هوش مصنوعی جدید که توسط محققان ژاپنی توسعه یافته است، می‌تواند ناباروری مردان را از طریق یک آزمایش خون ساده پیش‌بینی کند.
کد خبر : 925209

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، ابزار هوش مصنوعی جدیدی که در ژاپن ساخته شده است می‌تواند شدیدترین شکل ناباروری مردان یعنی بی‌نطفه بودن یا همان نبودن اسپرم در مایع منی را با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص دهد.

مدل هوش مصنوعی در یک آزمایش خون ساده، سطوح هورمون را  از نظر ریسک ناباروری تجزیه و تحلیل می‌کند و نتیجه‌ای با دقت کلی ۷۴ درصد را نشان می‌دهد. این ابزار هوشمند همچنین می‌تواند بدون نیاز به بررسی مایع منی، فقدان اسپرم دراین مایع را فقط با آزمایش خون و با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص دهد.

پژوهشی که توسط هیدیوکی کوبایاشی، استادیار دانشکده پزشکی در دانشگاه توهو ژاپن انجام شد، بر سطوح هورمونی از جمله اف اس هاش (FSH)، ال هاش (LH)، پی آر ال (PRL) و تستوسترون متمرکز بود که بر اساس سوابق پزشکی بیش از ۳۶۰۰ بیمار انجام شد که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ تحت آزمایش‌های هورمونی و مایع منی قرار گرفته بودند. یافته‌ها نشان داد که بین این سطوح هورمونی با میزان باروری مردان ارتباط معناداری وجود دارد.

مدل هوش مصنوعی در آزمایش‌های بعدی دقت پیش‌بینی پایین‌تری را نشان داد و در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب دقت ۵۸ و ۶۸ درصد را نشان داد، اما رکورد کاملی را در شناسایی موارد بی‌نطفگی غیرانسدادی حفظ کرد. این ابزار هوشمند با در نظر گرفتن سطوح هورمونی متعدد دقت بالایی در پیش‌بینی ریسک ناباروری مردان دارد.

با وجود نتایج امیدوارکننده، دکتر کوبایاشی هشدار می‌دهد که مدل هوش مصنوعی فقط برای غربالگری اولیه در نظر گرفته شده است و جایگزینی برای تجزیه و تحلیل سنتی مایع منی نیست. بدون آزمایش بیشتر نمی‌تواند بین انواع مختلف ناباروری تمایز قائل شود.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته