دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1403 - 00:03
سرای نوآوری کشاورزی در دامغان مجوز فعالیت گرفت؛

از خودکفایی در تولید بذر تا رفع خلأ‌ زیست‌بوم کسب‌وکار دانش‌بنیان

از خودکفایی در تولید بذر تا رفع خلأ‌ زیست‌بوم کسب‌وکار دانش‌بنیان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان عنوان کرد: خودکفایی در تولید بذر و نهاده‌های کشاورزی یکی از اهداف مهم ایجاد سرای نوآوری کشاورزی در این واحد دانشگاهی است.
کد خبر : 924784

حسین افشاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از ایجاد سرای نوآوری کشاورزی در این واحد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد: ایجاد این سرای نوآوری می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. برخی از این مزایا شامل ارتقای تحقیقات و توسعه فناوری می‌شود. سرای نوآوری می‌تواند به‌عنوان مرکز تحقیقاتی پیشرفته عمل کرده و به توسعه فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی کمک کند.

 

از خودکفایی در تولید بذر تا رفع خلأ‌ زیست‌بوم کسب‌وکار دانش‌بنیان

وی ادامه داد: ارتباط نزدیک با صنعت از دیگر مزایای ایجاد سرای نوآوری در دانشگاه است. سرا‌ها می‌توانند پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت باشند و به انتقال دانش و فناوری از دانشگاه به صنعت کمک کنند. کارآفرینی و ایجاد شغل نیز از دیگر مزایای ایجاد سرای نوآوری بوده که با حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و توسعه کارآفرینی در حوزه کشاورزی نقش داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان عنوان کرد: خودکفایی در تولید بذر و نهاده‌های کشاورزی یکی از اهداف مهم سرای نوآوری کشاورزی این واحد دانشگاهی است، خودکفایی در تولید بذر و نهاده‌های کشاورزی می‌تواند به کاهش وابستگی به واردات و افزایش امنیت غذایی به کشور کمک کند.

بیش از ۴۰ درصد بیکاران از دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند که مهم‌ترین علت این پدیده نبود مهارت‌محوری و مهارت‌آموزی در دانشگاه‌هاست. مدارس مهارتی یکی از چشم‌انداز‌های زیرمجموعه سرای نوآوری کشاورزی است که در آن مهارت و تخصص کاربردی به افراد آموزش داده می‌شود

افشاری گفت: آموزش و مهارت‌آموزی از دیگر اموری است که باید در این سرای نوآوری پیگیری و اجرایی شود. سرای نوآوری کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان می‌تواند دوره‌های آموزشی و مهارتی برای دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه کشاورزی برگزار کرده و در ارتقای سطح دانش و مهارت‌های آنها تأثیر گذار باشد.

وی بیان کرد: بر اساس آمار رسمی، بیش از ۴۰ درصد از بیکاران کشور از دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند که مهم‌ترین علت این پدیده نبود مهارت‌محوری و مهارت‌آموزی در دانشگاه‌هاست. مدارس مهارتی یکی از چشم‌انداز‌های زیرمجموعه سرای نوآوری است که در آن مهارت و تخصص کاربردی به افراد آموزش داده می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای را از دیگر اهداف ایجاد سرای نوآوری کشاورزی دانست و توضیح داد: با راهکار‌هایی ازجمله تولید و فروش محصولات کشاورزی باکیفیت بالا، ارائه خدمات مشاوره و آموزشی تخصصی در زمینه کشاورزی و فناوری‌های مرتبط، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها از طریق پروژه‌های مشترک و فروش فناوری‌ها درآمد کسب شود، راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها تخصصی در حوزه کشاورزی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری و حمایت از ایده‌های نوآورانه کمک کند.

افشاری مطرح کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و رویداد‌های مرتبط با کشاورزی و فناوری می‌تواند به جذب مخاطبان و ایجاد فرصت‌های تجاری کمک کرده، توسعه و احداث گلخانه ۵ هکتاری که از سال‌های قبل در برنامه‌های این واحد دانشگاهی بوده می‌تواند موجب خودکفایی و کسب درآمد پایدار در این زمینه شود.

از خودکفایی در تولید بذر تا رفع خلأ‌ زیست‌بوم کسب‌وکار دانش‌بنیان

وی ابراز امیدواری کرد که سرا‌ی نوآوری کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان بتواند خلأ‌های اساسی زیست‌بوم کسب‌وکار دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی ازجمله ارائه مشاوره و منتورینگ و برگزاری دوره‌ها و آموزش‌های کاربردی و تولید بذر و نهاده‌های کشاورزی را برطرف کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته