دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نخستین ماموریت اسپیس ایکس پس از شکست موشک فالکون‌۹

نخستین ماموریت اسپیس ایکس پس از شکست موشک فالکون‌۹
شرکت فضایی اسپیس ایکس و ناسا تصمیم دارند ماه آینده ماموریت کرو-۹ را عملیاتی کنند.
کد خبر : 924474

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، شرکت فضایی اسپیس ایکس و ناسا اعلام کردند که قصد دارند ماموریت کرو-۹ آژانس فضایی را زودتر از آنچه که قبلا برنامه‌ریزی شده بود به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کنند.

این اعلامیه یک روز پس از آن صورت گرفت که اداره هوانوردی فدرال، موشک فالکون‌۹ اسپیس ایکس را پس از یک شکست نادر در اوایل ماه جاری که باعث زمین گیر شدن آن شده بود، به فضا برگرداند و مجوز دوباره فعالیت‌های آن را صادر کرد.

فالکون‌۹، پرکاربردترین موشک جهان، پس از اختلال در عملکرد و نابودی تمام محموله ماهواره‌های اینترنتی استارلینک زمین‌گیر شد و برای نخستین‌بار شکست را برای موشکی که بیش از ۷ سال است صنعت فضایی جهانی به آن متکی است، به ثبت رساند.

ناسا و اسپیس ایکس نهمین ماموریت چرخشی خدمه خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی را با حضور زنا کاردمن، نیک هیگ، استفانی ویلسون به عنوان فضانوردان نایا و الکساندر گوربونوف، به عنوان فضانورد روسکوسموس با فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس بر فراز موشک فالکون ۹ آغاز می‌کنند.

این ماموریت همکاری مشترک ناسا و ایلان ماسک در چارچوب برنامه‌های تجاری کرودراگون است که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و قرار است به اوج خود برسد.

فضانوردان با استفاده از کپسول فضایی کرودراگون ساخت اسپیس‌ایکس به فضا اعزام می‌شوند.

پس از رسیدن به ایستگاه فضایی، فضانوردان به انجام ماموریت‌های علمی و تحقیقاتی می‌پردازند. همچنین آنها مسئولیت برخی کار‌های نگهداری و تعمیر ایستگاه را بر عهده خواهند داشت.

این ماموریت حدود ۶ ماه به طول خواهد انجامید و پس از آن، فضانوردان با همان کپسول کرودراگون به زمین بازمی‌گردند.

این ماموریت نمونه‌ای دیگر از همکاری موفق ناسا و اسپیس‌ایکس در زمینه پرتاب فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. این شرکت فضایی به عنوان پیمانکار ناسا در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند و این همکاری به توسعه و پیشرفت برنامه‌های فضایی منجر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته