دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ردیابی گوشی‌های سرقتی و مفقودی با کمک سامانه‌ای دانش‌بنیان

ردیابی گوشی‌های سرقتی و مفقودی با کمک سامانه‌ای دانش‌بنیان
یک گروه از پژوهشگران ایرانی موفق به ساخت سامانه‌ای دانش‌بنیان برای ردیابی گوشی‌های سرقتی و مفقودی در سراسر کشور شده‌اند؛ این سامانه در ایام اربعین برای زائران کربلا کاربرد زیادی دارد.
کد خبر : 924462

صالح بلوکی، مسئول توسعه سامانه ردیاب گوشی های سرقتی در ایام اربعین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این سامانه دانش بنیان است و کار ردیابی گوشی‌های سرقتی در سراسر کشور را انجام می‌دهد که در ایام اربعین کاربرد زیادی دارد، زیرا پس از اتمام این ایام اعلام سرقت و ردیابی و مفقودی گوشی همراه برای شهر‌های کشور عراق زیاد است.

وی افزود: پس از داده کاویی‌هایی که روی کاربر‌ها انجام دادیم و تماسی که با آنها گرفتیم، متوجه شدیم گوشی همراه این افراد معمولا به دو الی سه روش معمول گم یا سرقت شده است. مثلا زائر در موکب گوشی اش را به شارژ زده وقتی بیرون رفته و بار دیگر به موکب برگشته، گوشی خود را پیدا نکرده است یا گوشی اش را در داخل کوله پشتی گذاشته است. گوشی از کوله اش افتاده یا فردی کوله او را اشتباهی به جای کوله خودش برداشته است یا اینکه در مسیر راهپیمایی و پیاده رویی یا در حرم گوشی از جیبش افتاده است.

وی بیان کرد: قطعا چنین اتفاق‌هایی در سفر معنوی خاطره بدی برای زائران و آثار اجتماعی بدی به همراه می‌آورد از اینرو تحت حمایت معاونت پیشگیری وقوع جرم قوه قضاییه سعی کردیم با راه اندازی این اپلیکیشن سه خدمت «جدا شدن گوشی از شارژر»، «خارج شدن از جیب» و «تغییر مکان» را توسعه دهیم. زمانی که هریک از این اتفاق‌ها رخ دهد، گوشی هشدار داده و فرد مطلع می‌شود.

بلوکی به نحوه کارکرد این اپلیکیشن اشاره کرد و گفت: خدمات این اپلیکیشن رایگان است و زائران در طول سفر نیازی به اینترنت ندارند. هنگامی که وارد تغییر مکان گوشی شوند و گوشی شان در کوله پشتی باشد، به محض جا به جایی زنگ هشدار گوشی بلند می‌شود یا به محض اینکه سیم شارژر از گوشی جدا شود، صدای هشدار گوشی به گوش می‌رسد. حتی اگر فرد فاصله زیادی از گوشی داشته باشد و گوشی نیز در حالت بلوتوث باشد، صدای آژیر گوشی در حالت پیجر به گوش فرد می‌رسد. هنگام پیاده رویی یا زیارت حرم نیز به هر دلیلی گوشی از جیب خارج شود یا بیفتد، صدای هشدار آن بلند می‌شود.

این فناور اظهارکرد: این طرح را برای اربعین امسال توسعه داده ایم. همچنین با رئیس موکب داران اربعین مذاکره‌ای نیز داشته ایم تا این طرح اربعین امسال اجرایی شود. این طرح تنها برای زمان اربعین کاربرد ندارد بلکه در زندگی روزمره همه افراد نیز می‌تواند کارایی داشته باشد. مثلا در مترو و تاکسی‌ها کارایی زیادی می‌تواند داشته باشد.

وی به وجه تمایز و مزایای این اپلیکیشن نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی گفت: زائران برای استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی باید به اینترنت دسترسی داشته باشند. در صورتی که این سامانه نیازی به اینترنت ندارد. همچنین هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی لوکیشن (مکان یابی) گوشی‌های همراه روشن می‌شود، اما با استفاده از این سامانه مکان یابی گوشی‌های همراه روشن نمی‌شود.

بلوکی یادآورشد: اغلب در ایام اربعین، موکب داران و زائران گوشی‌های زیادی در مسیر پیدا می‌کنند. آنها باید در محل ثبت کالای پیدا شده این سامانه، مشخصات گوشی، محل پیدا شدن و IMEI (کد ۱۵ رقمی گوشی موبایل) و نام و نام خانوادگی و شماره موبایل خودشان را وارد کنند. افرادی هم که گوشی شان را گم کرده اند، پس از بازگشت به ایران و هنگام مراجعه به دادسرا و کلانتری به آنها پیشنهاد می‌شود این سامانه را راه اندازی کنند. در نهایت مال باخته پس از سفر می‌تواند گوشی خود را پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته