احتمال کشف حیات باستانی در سیاره سرخ شدت گرفت

ناسا می‌گوید، مریخ نورد استقامت ناسا نشانه‌های احتمالی حیات در سیاره سرخ را پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان می‌گویند، مریخ نورد استقامت ناسا احتمالا نشانه‌هایی از حیات باستانی را در سنگی در مریخ پیدا کرده است. روی زمین، این نوع ویژگی‌ها در سنگ‌ها اغلب با سابقه فسیل‌شده میکروب‌هایی که در زیر سطح زندگی می‌کنند مرتبط است.

دانشمندان تیم مأموریت به وجد آمده‌اند، اما از آنجایی که برای تأیید این کشف به تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز است، محتاطانه عمل می‌کنند.

کاوشگر استقامت ناسا که چندین سال است در سطح مریخ فرود آمده، شروع به جمع آوری نمونه‌های سنگ و رسوبات برای بررسی و مطالعه احتمال وجود حیات باستانی در این سیاره کرده است.

این کاوشگر پیشرفته که مجهز به ابزار‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل است، در یکی از دامنه‌های کراتر جزیره (Jezero Crater) که قبلاً یک دریاچه بوده، مواد آلی غنی را شناسایی کرد.

مواد آلی کشف شده توسط مریخ‌نورد ناسا می‌تواند نشانه‌هایی از حضور احتمالی حیات باستانی در مریخ و ناشی از فرایند‌های زیستی یا فرایند‌های غیرزیستی مانند واکنش‌های شیمیایی باشد. محققان برای تعیین منشا این مواد آلی به بررسی بیشتر نیاز دارند.

علاوه بر مواد آلی، استقامت همچنین ساختار‌های سنگی را شناسایی کرده که احتمالا نشانه‌هایی از فعالیت میکروارگانیسم‌های باستانی هستند. این ساختار‌ها به صورت رگه‌های کربناتی و رسوبات متخلخل در دامنه کراتر جزیره دیده شده‌اند که می‌توانند حاصل فعالیت میکروارگانیسم‌ها در آب‌های باستانی مریخ باشند.

استقامت همچنین موفق به شناسایی کانی‌هایی شده است که در حضور آب و در شرایط مساعد برای حیات شکل گرفته‌اند. این کانی‌ها می‌توانند حاوی اطلاعات با ارزشی درباره محیط زیست مریخ در گذشته باشند.

اکتشافات استقامت در مریخ حاکی از این است که این سیاره در گذشته شرایط مناسبی برای ظهور حیات داشته است. اگرچه هنوز هیچ شواهد قطعی مبنی بر وجود حیات باستانی در مریخ وجود ندارد، اما این نشانه‌ها امید به یافتن چنین شواهدی را افزایش داده است. محققان قصد دارند با ادامه بررسی و آنالیز نمونه‌های جمع آوری شده توسط مریخ‌نورد ناسا به دنبال یافتن شواهد قطعی‌تر در این زمینه باشند.