دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«کاسینی» اسرار سیاره زحل را برملا کرد

«کاسینی» اسرار سیاره زحل را برملا کرد
متخصصان می‌گویند فضاپیمای ناسا قبل از کار افتادن توانست راز‌های مهمی از دریا‌های قمر تیتان در منظومه شمسی را کشف کند.
کد خبر : 923511

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، متخصصان می‌گویند، فضاپیمای کاسینی ناسا قبل از سقوط به سمت مرگ، اسرار دریاهای قمر تیتان سیاره زحل را مشاهده کرده و اگرچه ممکن است ماموریت آن  با برخورد با زحل به پایان رسیده باشد، اما هنوز نتایج علمی قابل توجهی را در اختیار می‌گذارد.

تیتان، بزرگترین قمر سیاره زحل، یک محیط بسیار منحصر به فرد در منظومه شمسی است که دارای اتمسفر بسیار غلیظی از نیتروژن است که بیش از ۴ بار از فشار هوای زمین بیشتر است. همچنین در تیتان، به جای آب، مایعات هیدروکربنی مانند متان و اتان در سطح و زیر سطح وجود دارند.

به گفته دانشمندان، فضاپیمای کاسینی در طول ماموریت خود که بیش از ۱۳ سال به طول انجامید، توانست اطلاعات بسیار ارزشمندی از تیتان به دست آورد. این فضاپیما با استفاده از رادار خود، توانست اقیانوس‌های متان و اتان را در سطح تیتان شناسایی کند. این اقیانوس‌ها به عنوان بخشی از چرخه هیدرولوژی این قمر عمل می‌کنند و در آن بارش متان و اتان اتفاق می‌افتد.

همچنین کاسینی توانست با استفاده از ابزارهای طیف سنجی خود، ترکیب شیمیایی اتمسفر و سطح تیتان را مطالعه کند. این مطالعات نشان داد که در سطح تیتان، فرایندهای زمین شناسی مشابه زمین مانند فرسایش، رسوب گذاری و تشکیل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد، اما این روند با مایعات هیدروکربنی به جای آب صورت می‌گیرد.

فضاپیمای ناسا همچنین توانست با استفاده از دوربین خود، تصاویر بی نظیری از سطح تیتان و پدیده‌های جوی آن را به ثبت برساند که این تصاویر دید پژوهشگران را نسبت به این قمر منحصر به فرد گسترش داد.

با همه اطلاعات ارزشمندی که کاسینی از تیتان به دست آورد، این فضاپیما در سال ۲۰۱۷ به صورت کنترل شده به جو زحل سقوط کرد تا اطلاعات بیشتری از این سیاره عظیم به دست آورد. بدین ترتیب، ماموریت کاسینی به پایان رسید، اما دستاوردهای آن همچنان مورد استفاده دانشمندان در مطالعه منظومه شمسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته