دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون علمی در عصر چالش‌های نوظهور (۵)؛

فضای سیاسی نباید حاکم بر حوزه فناوری و نوآوری باشد

فضای سیاسی نباید حاکم بر حوزه فناوری و نوآوری باشد
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: امیدوارم در دولت چهاردهم فضای سیاسی حاکم بر حوزه فناوری و نوآوری کشور نباشد و متولی و سیاستگذار این حوزه توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های نوآورانه پر ریسک داشته باشد.
کد خبر : 923392

مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: یک نکته خیلی خوبی که در دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم رعایت شد این بود که حوزه مدیریت فناوری و نوآوری و بخش‌های مربوط به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و صندوق نوآوری و شکوفایی، خیلی فراجناحی و غیر سیاسی عمل نکردند. تمرکز آنها در این حوزه‌ها فارغ از جنبه‌های سیاسی و فعالیت‌های جاری در کشور بود.

دکترای مدیریت تکنولوژی افزود: امیدواریم این فضا حفظ شود یعنی خیلی فضای سیاسی در حوزه فناوری و نوآوری کشو حاکم نباشد و این اکوسیستم درگیر بحث‌های سیاسی نشود و عمدتا تمرکز در این حوزه بر نیرو‌هایی باشد که توانمندی‌ها و شایستگی‌های کافی دارند تا بتوانند با یک شناخت دقیق این اکوسیستم را توسعه دهند.

وی اظهارکرد: جوان بودن و آشنایی کافی داشتن نسبت به این اکوسیستم از دیگر شاخص‌هایی که باید یک معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برخوردار باشد؛ طبیعتا میانگین سنی اکوسیستم نوآوری و فناوری پایین است. در چنین فضایی با جوانان نسل Z سرو کار داریم بنابراین فردی که متولی و سیاستگذار معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری است باید نحوه ارتباط برقرار کردن با قشر جوان و نسل Z را بلد باشد.

وی تصریح کرد: اختصاص منابع خوب به معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان و صندوق نوآوری و شکوفایی از دیگر نکات تاثیرگذار است که می‌تواند به بزرگ شدن اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور کمک کند.

وی بیان کرد: اکنون نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم. نزدیک به همین میزان شرکت‌های خلاق، فناور و استارتاپ داریم که در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور فعال هستند. بسیاری از این شرکت‌ها بزرگ شده اند و تورم حاکم بر کشور در این سال‌ها نیز نیاز‌های مالی آنها را بالا برده است.

به گفته بغدادی، به اندازه‌ای که اکنون این اکوسیستم به منابع مالی نیاز دارد، منابع مالی ارزان قیمت یا تسهیل شده _ منابعی که بتوانند به سادگی بگیرند و استفاده کنند_ در اختیارشان قرار نگرفته و دولت کمتر به سمت فعالیت‌های نوآورانه پر ریسک که هنوز در مراحل اولیه بلوغ و شکل گیری کسب و کار هستند، رفته است.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: من فکر می‌کنم معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان آینده و به تبع آن ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی باید توجه بیشتری به بخش‌های پر ریسک‌تر داشته باشند؛ بخش‌هایی که نیاز به حمایت‌های بیشتر دارند تا فضای کارآفرینی جدی‌تر در کشور به وجود آید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته