دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو شورای هنری بنیاد ملی نخبگان:

نخبگان و مستعدان هنری شناسایی می‌شوند

نخبگان و مستعدان هنری شناسایی می‌شوند
عضو شورای هنری بنیاد ملی نخبگان با مثبت ارزیابی کردن رویکرد جدید بنیاد ملی نخبگان در شناسایی جامعه نخبگان هنری، گفت: این اقدامات ضمن اینکه نقش انگیزشی در ارتقاء جامعه هنری دارد، می‌تواند مسیر تازه‌ای برای هنرمندان و هنردوستان ایجاد کند.
کد خبر : 923032

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد خراسانی‌زاده؛ عضو شورای هنری بنیاد ملی نخبگان و هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد با اشاره به لزوم شناسایی نخبگان هنری، تعریف دقیق و جامع از جایگاه نخبگان را امری ضروری دانست و گفت: در تبیین نخبگی باید تاکید شود که نخبگی در محیط علمی محدود نمی‌شود و می‌تواند ساحت‌های مختلفی از جمله هنر را نیز در بر بگیرد.

وی افزود: این مسئله در بیان بار‌ها مورد توجه قرار گرفته است، اما برای نهادینه شدن آن در جامعه باید اقدامات عملی نیز صورت می‌پذیرفت که تشکیل شورای هنری در بنیاد ملی نخبگان، یکی از مصادیق آن است.

خراسانی‌زاده با مثبت ارزیابی کردن رویکرد جدید بنیاد ملی نخبگان در شناسایی جامعه نخبگان هنری، ادامه داد: این اقدامات ضمن اینکه نقش انگیزشی در ارتقاء جامعه هنری دارد، می‌تواند مسیر تازه‌ای برای هنرمندان و هنردوستان ایجاد کند. علاوه بر آن، این قبیل اقدامات می‌تواند حس تعلق‌خاطر به کشور و وطن دوستی را در نخبگان هنری افزایش دهد و زمینه را برای ماندگاری بیشتر آنان در کشور و جلوگیری از مهاجرت فراهم کند. حساس کردن نخبگان هنر نسبت به پیشرفت و تعالی کشور از دیگر نتایج این قبیل اقدامات است.

اقتضائات منحصربه‌فرد ساحت هنر

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به اقتضائات منحصربه‌فرد ساحت هنر، تاکید کرد: در عرصه هنر، تحصیلات دانشگاهی الزاماً رابطه معناداری با خلق اثر هنری ندارد. به این معنا که یک نخبه هنری الزاماً نباید تحصیلات دانشگاهی نیز داشته باشد.

وی با اشاره به شکل‌گیری شورای هنر در بنیاد ملی نخبگان، یادآور شد: بررسی رخداد‌های هنری با هدف شناسایی مستعدان و نخبگان این عرصه از مهمترین برنامه‌های این شورا است.

عضو شورای هنری بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: مسیر نخبگی در عرصه هنر الزاماً از دانشگاه و کنکور و یا حتی مسابقات مختلف رد نمی‌شود؛ البته این به معنای نقض اهمیت علم و مطالعه در عرصه هنر نیست؛ بلکه به این معنی‌ست که نخبه هنری باید در حوزه خلق اثر سنجیده شود.

وی با اشاره به برگزاری رویداد‌های ویژه برای شناسایی مستعدان برتر هنر، خاطرنشان کرد: این رویداد‌ها در قالب فراخوان عمومی و با هدف گردآوری همه آثار در حوزه تخصصی برگزار خواهند شد و پس از غربال اولیه آثار وارد مرحله داوری تخصصی خواهند شد. قطعاً یکی از مراحل داوری نیز اثبات اصالت اثر است. نکته مهم دیگر اینکه در این فرایند، بنیاد ملی نخبگان به دنبال فرد هنرمندی است که قابلیت خلق مستمر و همتراز با اثر پذیرفته شده را دارد و اثر ارائه‌شده او تنها یک استثنا نباشد و هنرمند از توان کافی برای خلق مشابه آن نیز برخوردار باشد. تنها در چنین فرایندی است که می‌توان با ضریب اطمینان بالا اذعان کرد فرایند شناسایی مستعدان برتر هنری به خوبی انجام می‌پذیرد و در نهایت افراد شناسایی‌شده، حداقل شروط لازم نخبه‌گی را دارند.

ضرورت تعامل با مجموعه‌های دولتی و غیردولتی فعال در عرصه‌های مختلف هنری

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: در این فرایند که به صورت کاملاً تخصصی اجرا می‌شود، بنیاد ملی نخبگان تنها نقش تنظیم‌گری بر عهده دارد و ظرفیت‌های خود برای اموری مانند همراهی و همگرا کردن دستگاه‌های مختلف بهره می‌برد. به همین دلیل، بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد با مجموعه دولتی و غیردولتی فعال در عرصه‌های مختلف هنری با هدف برگزاری رویداد‌های تخصصی ارتباط بگیرد.

وی یادآور شد: در این فرایند یا افراد شناسایی‌شده نخبه هنری هستند که باید مورد تکریم و الگوسازی قرار بگیرند و یا مستعدان برتری هستند که مسیر توانافزایی و نخبگی را طی خواهند کرد در هر دو مورد برگزیدگان از تسهیلات مادی و معنوی متنوعی بهره‌مند خواهند شد. در این مسیر، استفاده از ظرفیت‌ها و منابع دستگاه‌های دولتی و غیردولتی دیگر نیز به عنوان یک اصل مدنظر است تا بنیاد ملی نخبگان در حمایت از جامعه نخبگان هنری به ساختار و بودجه محدود خود اکتفا نکند.

خراسانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم اینست که شورای هنری به صورت فراسازمانی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته