دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قطع جهانی ارتباطات عملیات تعدیل محتوای «متا» را مختل کرد

قطع جهانی ارتباطات عملیات تعدیل محتوای «متا» را مختل کرد
قطع گسترده سامانه‌های فناوری اطلاعات در سراسر جهان باعث شد تا فعالیت‌های مهم ارتباطی در بخش‌های مهمی، چون مراقبت‌های بهداشتی، بانک‌ها و فرودگاه مختل شود.
کد خبر : 922905

به گزار‌ش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، قطع گسترده سامانه‌های فناوری اطلاعات در سراسر جهان که به دلیل بروز نقص فنی هنگام به‌روز رسانی یک نرم‌افزار در شرکت امنیت سایبری «کراد استرایک» (CrowdStrike) روی داد، باعث شد تا فعالیت بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، بانک‌ها و حتی بیمارستان‌ها در اواخر روز پنجشنبه و در طول روز جمعه مختل شود.

نرم‌افزار کراد استرایک یک محصول امنیت سایبری است که شرکت‌ها برای محافظت از رایانه‌های خود در برابر حملات هکری نصب می‌کنند. این نرم‌افزار در پس‌زمینه دستگاه‌های کاربران اجرا می‌شود و شرکت‌های امنیت سایبری برای نظارت بر نشانه‌های حمله به شبکه‌های مشتریانشان خود از آن استفاده می‌کنند.

سخنگوی متا در خصوص این اتفاق گفت: عملیات تعدیل محتوای متا، مالک فیسبوک، نیز تحت تأثیر قطعی اخیر فناوری جهانی قرار گرفت که بر فروشندگان خارجی تأثیر گذاشت و باعث اختلال در سیستم‌های غول رسانه‌های اجتماعی شد. اگرچه مشکلات ناشی از این اتفاق حل شده است، اما برخی ابزار‌های فروشندگان از جمله فروشگاه‌های مهمی، چون تله پرفورمنس (Teleperformance) و کانسنتریکس (Concentrix) را تحت تأثیر قرار داد.

مانند بسیاری از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی، متا برای تعدیل میلیارد‌ها پست منتشر شده در پلتفرم‌های خود شامل اینستاگرام، واتس‌اپ و تردز به ترکیبی از هوش مصنوعی و بررسی انسانی متکی است. برخی از این بررسی‌های انسانی توسط کارکنان متا انجام می‌شود، اما بیشتر آنها به فروشندگان خدمات تجاری برون‌سپاری می‌شود که ارتشی از کارگران کم‌دستمزد را استخدام می‌کنند تا پست‌های کاربران را از نظر خشونت، نفرت‌انگیز بودن و سایر موارد نقض قانون بررسی کنند.

با توجه به انتقال فعالیت شرکت‌های بزرگ به فضای ابری، نرم‌افزار آنها روی میلیون‌ها دستگاه رایانه در سراسر جهان فعال است و همین استفاده در عین این‌که دسترسی آنها را بیشتر کرده است، در صورت بروز چنین اختلال‌هایی، ادامه فعالیت عادی آنها را بسیار دشوار می‌سازد.

این اختلال باعث شد فعالیت سیستم‌های پرداخت، بانکداری و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان تحت تاثیر قرار بگیرند و گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر خدماتی که از سامانه مایکروسافت ۳۶۵ استفاده می‌کردند در حال بازیابی اند و بسته بازیابی نرم‌افزاری که به صورت برخط ارائه شده است به تدریج در حال برطرف کردن مشکل است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته