دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فعالیت شورای مهارتی بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

فعالیت شورای مهارتی بنیاد ملی نخبگان آغاز شد
بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد فعالیت شورای مهارتی بنیاد ملی نخبگان آغاز شد.
کد خبر : 922648

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شورای مهارتی بنیاد ملی نخبگان با حضور اعضا تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این نشست، ایزد امجدی دبیر شورای مهارتی و مدیر کل دفتر پایش و شبکه­ سازی معاونت آینده ­سازان ضمن خوش ­آمدگویی به اعضا، مطابق با دستور اول جلسه توضیحاتی در خصوص وظایف شورای مهارتی بر اساس شیوه­نامه «شناسایی، رشد و تعالی مستعدان برتر ادبی، هنری و مهارتی در مسیر نخبگی» ارائه داد.

مدیر کل دفتر پایش و شبکه­ سازی معاونت آینده ­سازان ضمن اشاره به این­که مبادی ورودی مسیر نخبگی از طریق رویداد‌های سطح ۱ و نهاد‌های معتبر است، وظیفه اصلی شورا را تعیین سطح رویداد‌ها و تعیین نهاد‌های معتبر برشمرد.

وی در ادامه به توسعه مفهوم نخبگی در رویکرد جدید بنیاد و توسعه این مفهوم از استعداد‌های برتر دانشگاهی به عرصه ­های دیگر مانند هنر و ادب و مهارت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وظیفه اصلی بنیاد آماده کردن مسیر برای شروع حرکت استعداد‌های برتر در عرصه ­های جدید برای رسیدن به مرتبه نخبگی است.

در ادامه این نشست، محمدعلی نادی، عضو شورای مهارتی بنیاد و معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان ضرورت طراحی برنامه منسجم پس از شناسایی مستعدان برتر گفت: شاگردپروری در حوزه­‌های مرتبط با مهارت هنوز بر کارکرد دیرینه خود ابتناء دارد و به همین دلیل بنیاد ملی نخبگان و شورای مهارتی این بنیاد باید نگاه بلندی به ایجاد زیست بوم این حوزه داشته باشد و در عین حال به صورت همزمان سعی بر اصلاح فرایند‌ها کند.

عضو شورای مهارتی بنیاد ملی نخبگان شناسایی، فعال را که به عنوان رویه اصلی بنیاد در دستور کار قرار گرفته، مثبت ارزیابی کرد و افزود: این شکل از شناسایی می‌تواند علاوه بر دقت، به ایجاد حس مثبت در مخاطبان بنیاد و جامعه کمک می‌کند.

سپس محمدعلی ودود برگزیده شورای جهانی صنایع دستی در سال ۲۰۲۲ با بیان اینکه نخبگان باید مکتب ساز باشند، تحقق این امر را در طرح مثالی از اهمیت شکل دهی دامنه برای رسیدن سریعتر به قله تبیین کرد و شناسایی استعداد‌های برتر از سنین پایین و از مدارس کشور را لازمه دستیابی به این مهم برشمرد.

این عضو شورای مهارتی بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به اهمیت حوزه صنایع و محصولات دانش بنیان اذعان کرد: با توجه به خلاقه بودن صنایع هویت محور، این صنایع به ساحت­‌های نخبگی نزدیک­ترند.

موسوی، دیگر عضو شورای مهارتی بنیاد و رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه ملی مهارت نیز در این نشست نگاه سنتی به مقوله مهارت را از مشکلات این حوزه توصیف کرد و گفت: نگاه سنتی به مقوله مهارت باعث شده به اصل ماهیت مسابقات که ارتقاء مشاغل است توجه نشود.

وی با تاکید بر اینکه برگزیدگان حوزه مهارت باید هم از نظام آموزشی و هم از بازار کار پیشروتر باشند، گقت: لازم است مانند سایر کشور‌ها علاوه بر رشته­‌های جهانی، مسابقات رشته­‌های داخلی که صرفاً در خود کشور ما کاربرد دارد نیز برای زنده نگه‌داشتن این مشاغل و انتقال آن به نسل­‌های بعدی برگزار شود.

مهدی دارایی عضو شورای مهارتی بنیاد و مدیر مسابقات ملی و بین المللی مهارت نیز ضمن بیان نقش سیاستگذاری بنیاد ملی نخبگان، به ضرورت اصلاح مسیر رویداد‌های سطح ۱ در راستای رویکرد شناسایی فعال اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان وظایف نظام نخبگانی مدیریت استعداد‌ها در کشور گفت: در حوزه مستعدان برتر مهارتی نظام مدیریت استعداد‌ها باید بتواند چهار وظیفه «نخبه شناسی»، «نخبه گزینی»، «نخبه گماری» و «نخبه پروری» را در جهت رسیدن با اهداف مورد نظر در دستور کار خود قرار دهد.

شایان ذکر است، در پایان این نشست، احکام اعضای این شورا که به هامش سیدسلمان سیدافقهی رسیده بود، به اعضای شورا اعطا شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته