کشف آب در یک سیاره فراخورشیدی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، محققان در بررسی‌های اخیر خود موفق به رصد شواهدی از آب در جو یک سیاره فراخورشیدی شدند.

به گفته محققان، این سیاره دارای ترکیب و چگالی است که برای مدل‌های تشکیل سیاره‌ها چالش برانگیز است، با این حال، ستاره شناسان وجود آب را در جو این سیاره به شدت داغ کشف کرده‌اند که یکی از "فلزی‌ترین" سیاره‌هایی است که تاکنون رصد شده و نحوه شکل‌گیری آن همچنان مانند یک راز باقی مانده است.

سیاره مذکور در یک سیستم ستاره‌ای در فاصله حدود ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که دارای ترکیبی شگفت‌انگیز است؛ سطح آن کاملاً از فلزات پوشیده شده و این ویژگی منحصربه‌فرد، دانشمندان را به این فرضیه رسانده که این سیاره احتمالاً غنی از فلز است.

تحقیقات جدید همچنین نشان می‌دهد که در جو این سیاره، شواهدی از وجود آب یافت شده است. با توجه به اینکه جو این سیاره فراخورشیدی کاملاً فلزی است، کشف وجود آب در آن کاملا غیرمنتظره و خلاف انتظار بود.

دانشمندان در حال حاضر در تلاش هستند تا ماهیت و میزان وجود آب در جو آن را بهتر بشناسند. آنها همچنین در حال بررسی این سؤال هستند که آیا این آب می‌تواند شرایط لازم برای پشتیبانی از حیات را فراهم کند یا خیر.

به گفته محققان، نزدیکی این سیاره به ستاره خود به این معنی است که از نظر جزر و مدی با یک روز دائمی احاطه شده و همیشه رو به ستاره میزبان خود است؛ بدین ترتیب درجه حرارت آن تا ۲۶۰۰ درجه فارنهایت (۱۴۲۰ درجه سانتیگراد) بالا می‌رود و شب نسبتا خنک‌تر و جهت سیاره همیشه رو به فضا است.

این کشف تأثیر بزرگی بر فهم پژوهشگران از تنوع سیارات در جهان‌های فرا زمینی دارد و ممکن است به کشف شرایط لازم برای پشتیبانی از حیات در محیط‌های بسیار متفاوت از زمین کمک کند. دانشمندان هیجان‌زده هستند که بتوانند در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری در مورد این سیاره فوق‌العاده مرموز به دست آورند.