دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ضعف عمومی کشور بر توسعه فناوری نانو سایه افکنده است

ضعف عمومی کشور بر توسعه فناوری نانو سایه افکنده است
رئیس گروه سیاست‌گذاری و ارزیابی ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو با تاکید بر اینکه دولت باید از طریق سرمایه‌گذاری یا سیاست‌های تشویقی مانند معافیت‌های مالیاتی در توسعه فناوری و تجاری‌سازی دخالت کند، گفت: ضعف عمومی کشور در تجاری‌سازی و نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر توسعه فناوری_ از جمله توسعه فناوری نانو_ سایه افکنده است.
کد خبر : 922198

مجید صاحبی‌نژاد، رئیس گروه سیاست‌گذاری و ارزیابی ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به مشکلات و موانع این فناوری اشاره کرد و گفت: به طور کلی ضعف عمومی کشور در تجاری‌سازی و نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر توسعه فناوری در کشور سایه افکنده است که این امر توسعه فناوری‌ نانو را نیز متاثر می‌سازد.

وی افزود: تحقیقات و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین دیر بازده هستند، لذا شرایط بازار نمی‌تواند بخش خصوصی را به تحقیق و سرمایه‌‎گذاری در این حوزه که منافع آن به عموم جامعه بر‌می‌گردد، تشویق کند؛ بنابراین لازم است دولت از طریق سرمایه‌گذاری یا سیاست‌های تشویقی مانند معافیت‌های مالیاتی در توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن دخالت کند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه اقداماتی می‌تواند برای رفع این چالش‌ها داشته باشد، اظهار کرد: لازم است دولت برای حمایت و تقویت زیربنا‌های صنعتی و فناورانه کشور که راهبردی بوده، اما به خودی خود قابلیت توسعه ندارند، ورود کند؛ بنابراین مداخله دولت برای توسعه زیرساخت‌های تحقیق و توسعه، صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی فناوری بیش از پیش ضرورت دارد.

صاحبی‌نژاد یادآورشد: کمک به شکل‌گیری زیرساخت مبادله برای تسهیل ارتباط طرف‌های عرضه و تقاضای فناوری از اصلی‌ترین کارکرد‌های دولت در این زمینه است. به دلیل پیچیدگی‌های فضای کسب و کار در کشور، بسیاری از بنگاه‌ها و به‌ویژه بنگاه‌های نوپا، توان گذار از مراحل مختلف تجاری‌سازی را ندارند؛ در نتیجه نقش دولت در فراهم کردن زمینه‌های حمایت از این کسب‌وکار‌ها برجسته شده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که معرفی یک فناوری نوظهور، فرصت و تهدید‌هایی را در پی خواهد داشت. بدترین حالت برای پیشروان، غفلت از یک فناوری نوظهور است. اقدام هوشمندانه آن است که بتوان به موقع یک فناوری را شناسایی و برنامه‌های متناسب با آن را اتخاذ کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته