دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نصب عمیق‌ترین کابل برق زیردریایی جهان در عمق دو هزار متری

نصب عمیق‌ترین کابل برق زیردریایی جهان در عمق دو هزار متری
یک شرکت ایتالیایی موفق شد با نصب یک کابل برق در اعماق دو هزار متری دریا، نام خود را در تاریخ صنعت برق جاودانه کند.
کد خبر : 921793

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازاینترستینگ اینجینیرینگ ، گروه ایتالیایی «پریسمین» «Prysmian» نصب بسیار عمیق کابل زیردریایی را در عمق ۲۱۵۰ متری به پایان رسانده است که یک رکورد جدید در این حوزه محسوب می‌شود.

آزمایش دریایی برای این «کابل جرم اندود جریان مستقیم ولتاژ بالا» (HVDC) 500 کیلوولت، که توسط سازنده کابل و ارائه دهنده خدمات نصب پریسمین انجام شده نیز با موفقیت به پایان رسید.

در بیانیه‌ی این شرکت آمده است: «این یک نصب رکوردشکن در صنعت برق است، زیرا اولین بار است که کابل HVDC در چنین عمقی نصب می‌شود و استاندارد‌های جدیدی برای بازار تعیین می‌کند.

این نصب مربوط به یک کریدور برق جدید در مرکز دریای مدیترانه با طول ۹۷۰ کیلومتر و با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات است. این پروژه موسوم به «Tyrrhenian Link» سیسیل را به ساردینیا و شبه جزیره ایتالیا از طریق یک کابل جفتی زیر آبی متصل می‌کند.

نوآوری کابل اعماق دریا 

این کابل مسلح غیر فلزی که با استفاده از مواد کامپوزیتی بر اساس الیاف مصنوعی مدول بالا (HMPE) ساخته شده است، به عنوان نسل آینده فناوری کابل انتقال معرفی می‌شود. HMPE نوعی الیاف با نسبت کشش کم و نسبت استحکام به وزن بالا و مقاوم در برابر فرسایش و سایش است.

کابل‌های زیر دریایی این پروژه در عمق بیش از دو هزاری متری آب نصب و نگهداری خواهند شد که عمیق‌ترین عمقی است که تا کنون صنعت برق در آن کابلی تعبیه کرده است.

کابل کشی در چنین عمقی با راه حل ابتکاری مسلح امکان پذیر شده است که می‌تواند ۵۰ درصد سبک‌تر از فولاد در آب باشد. این شرکت با استفاده از کشتی پیشرفته کابل کشی «لئوناردو داوینچی» خود، به تحقق اجرای این ماموریت کمک کرده است.

طبق اعلام این شرکت، آزمایش‌های آزمایشگاهی متعددی موجب موفقیت آزمایش‌های دریایی شده است که قابلیت اطمینان فناوری‌های پریسمین را بیشتر نشان داد.

در بیانیه پریسمین آمده است: «در حقیقت همین فناوری مسلح سبک وزن در سال ۲۰۱۹ برای اتصال بین مناطق «Evia-Andros-Tinos» در عمق ۵۵۰ متری آب و در سال ۲۰۲۰ برای پروژه اتصال زیردریایی مناطق «Crete-Peloponnese» در عمق هزار متری استفاده شد.

افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر 

پیش بینی می‌شود ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ چهار برابر شود که نشان دهنده گرایش راسخ جهانی به سمت کربن زدایی و انتقال انرژی است. در شهر‌های ایتالیایی سیسیل، ساردینیا و به ویژه کامپانیا، شاهد تولید رو به رشد، قابل توجه و مداوم از منابع تجدیدپذیر غیرقابل برنامه ریزی، مانند خورشید و باد هستیم.

در گامی در این راستا، پروژه ۱.۷ میلیارد یورو Tyrrhenian Link برای افزایش ظرفیت تبادل برق، تقویت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهبود قابلیت اطمینان شبکه طراحی شده است.


همچنین، پریسمین هاب انرژی مدیترانه را با طراحی، تامین و نصب بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر کابل زیر آبی برای تسهیل تبادل برق بین ساردینیا، سیسیل و کامپانیا تقویت خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۳، ۹ کشور مدیترانه‌ای اتحادیه اروپا یعنی کرواسی، قبرس، فرانسه، یونان، ایتالیا، مالت، پرتغال، اسلوونی و اسپانیا دست به دست هم دادند تا منطقه مدیترانه را به عنوان قطب انرژی سبز توسعه دهند.

این طرح بر انرژی‌های تجدیدپذیر دریایی و اتصالات متقابل انرژی‌های جدید بین اتحادیه اروپا و کشور‌های حوزه مدیترانه غیر عضو اتحادیه اروپا با هدف جذب سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و ترویج راه حل‌های انرژی پایدار در سراسر منطقه تاکید دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته