دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره نجومی چین و فرانسه ۳ انفجار پرتو گاما را شناسایی کرد

ماهواره نجومی چین و فرانسه ۳ انفجار پرتو گاما را شناسایی کرد
ماهواره مشترک فرانسه و چین توانست سه انفجار پرتو گاما را شناسایی کند.
کد خبر : 921513

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، ماهواره مشترک فرانسه و چین به نام نظارت بر اجرام متغیر فضایی (SVOM) که توسط مهندسان هر دو کشور توسعه یافته و به فضا پرتاب شده، سه انفجار پرتو گاما را شناسایی کرده است.

به گفته آکادمی علوم چین، این ماهواره نجومی چینی-فرانسوی با شناسایی سه انفجار پرتو گاما تنها دو هفته پس از پرتاب به نقطه عطف مهمی دست یافته است؛ ضمن اینکه آنها در نقاط خاصی از فضا سرچشمه می‌گیرند.

این پرتو‌ها قدرتمندترین انفجار‌های کیهانی از زمان انفجار بزرگ را شامل می‌شوند و بینش‌های ارزشمندی را درباره شکل گیری و تکامل جهان ارائه می‌دهند. درک این انفجار‌ها می‌تواند به سؤالات علمی اساسی در مورد کیهان پاسخ دهد.

این ماهواره نمونه بارز همکاری بین المللی موفق چین و فرانسه در علم فضایی است که از آن به عنوان پیشرفته‌ترین ماهواره جهان برای مشاهدات جامع و چند باندی انفجار‌های پرتوی گاما یاد می‌شود.

ماهواره مذکور که تحت رهبری آکادمی نوآوری برای ریزماهواره‌های آکادمی علوم فضایی چین توسعه یافته است، چهار ابزار ویژه علمی را که مشترکاً توسط چین و فرانسه توسعه داده شده ادغام و مشاهدات در طیف گسترده‌ای از طول موج‌های پرانرژی تا مادون قرمز نزدیک را امکان پذیر می‌کند.

طبق گفته تیم این پروژه تحقیقاتی، آشکارساز پرتو گامای ماهوار مشترک چین-فرانسه از حدود ۱۷ روز پیش کار خود را آغاز کرده و طی یک آزمایش مداری که ۱۱ روز پیش انجام شد سیستم‌های ولتاژ بالای آشکارساز فعال و سپس نخستین انفجار ضبط شد. رصد و ثبت این انفجار نخستین دستاورد علمی این ماهواره در فضا بود.

انفجار‌های پرتو گاما به شکل معمول پس از انفجار ستارگان عظیم (آن‌هایی که بیش از ۲۰ برابر خورشید هستند) یا ادغام ستارگان فشرده رخ می‌دهد.

آزمایش صورت گرفته درجه بالایی از سازگاری بین منحنی نور و انفجار مشاهده شده و داده‌های تلسکوپ فضایی چین و تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی را تایید کرد.

به دنبال این موفقیت اولیه، دو انفجار پرتوی گامای دیگر نیز به ترتیب در ۲۹ ژوئن (ده روز پیش) و ۲ جولای (یک هفته پیش) شناسایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته