دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در 4 محور؛

جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد اعطا می‌شود

جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد اعطا می‌شود
جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد در ۴ محور «فناوری حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی»، «نوآوری‌های سیاستی» و «فرهنگ حکمرانی» به برگزیدگان اعطا می‌شود.
کد خبر : 921457

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین نشست کمیته‌های تخصصی جایزه روستاآزاد، عصر دوشنبه ۱۸ تیرماه به میزبانی اندیشکده حکمرانی شریف و با حضور سیدمحمدصادق امامیان، هم بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف و عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه؛ کیومرث اشتریان، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و عضو کمیته تخصصی نوآوری‌های سیاستی جایزه؛ امیرحسین میرآبادی، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی و عضو کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی جایزه؛ مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و عضو کمیته تخصصی فرهنگ حکمرانی جایزه؛ سعید نریمان، عضو هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو کمیته تخصصی نوآوری‌های سیاستی جایزه؛ محمدحسین سجادی نیری، رئیس هیات‌مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر و عضو کمیته تخصصی فرهنگ حکمرانی جایزه، حسین میرزاپور، بنیانگذار آزمایشگاه داده و حکمرانی و عضو کمیته تخصی فناوری حکمرانی جایزه و مجید افشانی، مدیر بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف و عضو کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی جایزه برگزار شد.

مفهوم حکمرانی به صورت عمیق در جایزه روستاآزاد مورد توجه قرار گیرد

کیومرث اشتریان، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و عضو کمیته تخصصی سیاست‌پژوهی جایزه با بیان اینکه حکمرانی دارای یک مفهوم کلان است، افزود: اگرچه مفهوم حکمرانی، کلان است، اما این جایزه باید با جزئیات بیشتری پرداخته شود و مفهوم این مولفه به صورت عمیق‌تر در محور‌های جایزه روستا‌آزاد مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این جایزه برای اینکه طی ادوار آتی بتواند رسمی‌تر شود باید در دوره نخست برگزاری به مسائل حاکمیتی بیشتر توجه کند.

توجه به محور‌های جایزه به صورت جزئی‌تر

مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و عضو کمیته تخصصی فرهنگ حکمرانی در نشست کمیته تخصصی جایزه روستا‌آزاد گفت: موضوع «آثار» و «افراد» در حوزه فناوری نرم حکمرانی اهمیت دارد. یکی از مسائلی که می‌تواند به مساله حوزه فناوری نرم در عرصه حکمرانی توجه کند، لزوم توجه به بازیگران عرصه فناوری نرم است.

وی بیان کرد: محور‌های ۴ گانه جایزه باید به طور کامل روشن شود؛ چرا که مسائل بسیاری ذیل فناوری نرم تعریف می‌شود در حالی که مورد توجه قرار نگرفته است؛ لذا توجه به محور‌های جایزه به صورت جزئی‌تر ضرورت دارد.

بررسی افراد شایسته تقدیر در انجمن‌های مختلف

سعید نریمان، عضو هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو کمیته تخصصی نوآوری‌های سیاستی جایزه در این نشست اظهار کرد: محور‌های این جایزه باید روشن‌تر شود و افرادی که شایسته تقدیر هستند به‌طور کامل مشخص شوند. اعضای کمیته تخصصی و کمیته علمی باید افراد شایسته تقدیر را لیست‌کنند و درباره افراد شایسته تقدیر در انجمن‌های مختلف به بحث و بررسی بپردازند. ممکن است افرادی شایسته تقدیر وجود داشته باشند و کاری ارزشمند داشته باشند، اما اثر آنها هنوز به شکوفایی نرسیده باشد و لازم است این افراد نیز شناسایی شوند.

معرفی چهره برتر برای محور‌های جایزه

محمدحسین سجادی نیری، رئیس هیات‌مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر و عضو کمیته تخصصی فرهنگ حکمرانی جایزه در این نشست گفت: برگزاری جایزه روستاآزاد یک کار ارزشمند به حساب می‌آید. برگزاری اولین دوره جایزه متفاوت است و باید نامزد‌ها توسط کمیته‌های علمی و تخصصی انتخاب شوند و در ادوار آتی می‌تواند سازوکار دیگری داشته باشد. انتخاب برگزیدگان باید جامع‌الاطراف باشد و انتخاب به نحوی نباشد که سبب حساسیت عموم مردم شود. 

اعطای جایزه روستا‌آزاد؛ یک کار بزرگ و ارزشمند

امیرحسین میرآبادی، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی و عضو کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی در این نشست اظهار کرد: برگزاری جایزه روستاآزاد یک کار ارزشمند است؛ چرا که نام این استاد گرانقدر را زنده نگه می‌دارد.
وی ادامه داد: اعطای جایزه روستاآزاد می‌تواند ظرفیت جدید برای کشور ایجاد کند. من بر این باور هستم، این کار بزرگ به یک عزم و اراده بزرگ نیاز دارد. برگزاری نخستین دوره جایزه سخت است، اما باید نخستین دوره جایزه به نحوی برگزار شود که افراد و سازمان‌ها و آثار، خود متقاضی حضور در جایزه باشند.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی با بیان اینکه توجه به چهره‌ها یک امر مهم به حساب می‌آید، افزود: چهره‌ها باید در کانون توجه قرارگیرند، توجه به آنها نه تنها سبب دلگرمی افراد می‌شود بلکه فرصت و ظرفیت ایجاد می‌کند.

محور‌های جایزه باید گویا و روشن باشد

حسین میرزاپور، بنیانگذار آزمایشگاه داده و حکمرانی و عضو کمیته تخصی فناوری حکمرانی جایزه در این نشست اظهار کرد: فرصت کوتاهی تا زمان اعطای جایزه باقیمانده است. برنامه بلند‌مدت جایزه باید در کانون توجه قرار گیرد؛ چرا که برخی خواهان کسب شهرت در یک بازه زمانی کوتاهی هستند، اما برخی نیز با برگزاری یک رویداد در نظر دارند که در گذر زمان به یک جایگاه والا برسند.

وی با بیان اینکه جایزه روستا‌آزاد باید دارای نظریه و ایده باشد، گفت: مفهوم محور‌های این جایزه باید به طور کامل مشخص و روشن شود. به طور مثال فناوری جزو محور‌های جایزه است، اما باید بدانیم که «حکمرانی بر فناوری» و «حکمرانی با فناوری» با یکدیگر تفاوت دارد.
عضو کمیته تخصصی فناوری حکمرانی جایزه افزود: اگر خواهان برگزاری جایزه به صورت آبرومند هستیم باید به روشن‌شدن محور‌های جایزه به طور کامل توجه کنیم. موضوع فناوری‌های خدمت‌رسانی لازم است مورد توجه قرار گیرد.

اعطای جایزه در ۴ محور

سیدمحمدصادق امامیان، هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف با بیان اینکه مرحوم دکتر روستاآزاد در سال ۱۴۰۱ درگذشت، اظهار کرد: طراحی جایزه روستاآزاد در اولین سالگرد این استاد فقید مطرح شد. اعطای این جایزه در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور مطرح شد.

وی با بیان اینکه جایزه روستا‌آزاد ۴ محور را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده، اظهار کرد: ۴ محور «فناوری حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی»، «نوآوری‌های سیاستی» و «فرهنگ حکمرانی» را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده‌ایم.

امامیان با بیان اینکه جایزه روستا‌آزاد ۱۹ مهرماه سال جاری برگزار می‌شود، ادامه داد: کمیته علمی جایزه روستا‌آزاد، برگزیدگان این جایزه را انتخاب می‌کند، افزود: ۶۰ سکه بهار آزادی، ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و بنیاد ملی علم، مدال و سپاس‌نامه به برگزیدگان اعطا می‌شود. فراخوان جایزه نیز به زودی منتشر می‌شود.

مجید افشانی، مدیر بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف و عضو کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی همچنین در این نشست گفت: این جایزه به ویژه در زمینه دیپلماسی نخبگانی باید به نهاد‌های غیردولتی اعطا شود. چهره‌های نهادساز، شرکت‌های صاحب فناوری و بنیاد‌های مردمی کنشگر در عرصه بین‌المللی می‌توانند برگزیده این جایزه باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته