دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چالش‌ها و افق‌های نسل پنجم و ششم مخابرات سیار بررسی شد

چالش‌ها و افق‌های نسل پنجم و ششم مخابرات سیار بررسی شد
نخستین نشست مشترک مجمع مخابرات بخش ایران IEEE و صنایع مخابراتی با محوریت چالش‌های پیاده‌سازی نسل پنجم مخابرات سیار و افق‌های پیش‌روی نسل ششم برگزار شد.
کد خبر : 921379

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین نشست مشترک مجمع مخابرات بخش ایران IEEE و صنایع مخابراتی با محوریت چالش‌های پیاده‌سازی نسل پنجم مخابرات سیار و افق‌های پیش‌روی نسل ششم، با حضور متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این نشست، سید محمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با بحث حکمرانی و تأمین سرویس‌های نوین با نسل‌های آتی مخابرات سیار، اظهار کرد: ما در دولت به دنبال سیاست‌ها و راهکار‌هایی هستیم که بتوانیم توسعه نسل جدید مخابرات سیار را تسریع ببخشیم، این موضوع در برنامه پنجم توسعه نیز لحاظ شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بحث زیرساخت‌ها دولت باید شرایط را فراهم کند، همچنین در بحث تولید تجهیزات، حاکمیت می‌تواند با طرح حمایت از بومی سازی، قوانین تجاری را تسهیل کند تا تولید کنندگان تجهیزات نسل جدید همراه بتوانند نیاز‌های این حوزه را تأمین کنند؛ همچنین الزام هوشمند سازی صنایع باید در دولت جدی گرفته شود تا شاهد پیشرفت‌های بیشتر در این حوزه ارتباطاتی باشیم.

بابک خلج از دانشگاه صنعتی شریف، در این نشست در ارتباطات با به‌کارگیری هوش مصنوعی در نسل‌های آتی مخابرات سیار سخنرانی کرد و درباره جایگاه فعلی هوش مصنوعی در تلکام، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر روی کاربرد‌های مختلف هوش مصنوعی در دهه اخیر کار کرده اند. در حوزه عمومی هوش مصنوعی در تلکام هر چند وندور‌ها مدت‌ها است کار‌های زیادی انجام داده اند ولی تنها در ایام اخیر کار‌هایی به سمت پیاده سازی توسط اپراتور رفته است.

وی همچنین افزود: واقعیت‌های فعلی صنعت موبایل در دنیا موضوع اصلی است، مشکل اصلی نسل پنجم عدم توجیه بازار می‌باشد. اپراتور‌ها در بحث توسعه نسل پنجم عمدتا تمایل چندانی به رشد گسترده ندارند و فاصله بازار تا فیچر‌های مورد نظر در نسل ششم هم بسیار بیشتر است، شاید توجیه کننده‌ترین بازار تاکنون بخش اینترنت اشیاء بوده که آن هم با « ال تی ای» LTE میتواند، پیش برود.

در ادامه این نشست دکتر وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، در خصوص بکارگیری فناوری‌های نوین اظهار کرد: واقعیت این است که اپراتور‌ها در حال حاضر برای تغییر نسل نیاز به توجیح سرمایه گذاری دارند، این نوع از سرمایه گذاری بسیار سنگین است و ریسک کمتری را در این حوزه از طرف اپراتور‌ها در داخل و خارج از کشور شاهد هستیم.

در بخش دیگری از این نشست عباس محمدی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ارتباط با افق‌های نسل پنجم و ششم مخابرات سیار، بیان کرد: چشم انداز شبکه‌های نسل جدید به صورتی است که هیج محدودیتی را در آینده پیش روی خود نمی‌بینند، به صورتی که پوشش نسل جدید باید بسیار وسیع‌تر از حد انتظار باشد.

وی همچنین تأکید کرد: با پیشرفت تکنولوژی شاهد ارتباطات دنیای مجازی با دنیای واقعی هستیم که پیش نیاز این ارتباطات تغییر نسل ارتباطات سیار است، تنها راه ما نیز برای رسیدن به نسل جدید، توسعه و بهبود وضعیت شبکه فعلی در کشور است.

در ادامه این نشست تخصصی، حمید بهروزی قائم مقام شرکت همراه اول درباره راهبرد‌های کلان برای تحقق نسل‌های آتی ارتباطات سیار، اظهار کرد: نسل پنجم ارتباطات با ویژگی‌های منحصر خود، قابلیت‌های گسترده‌ای در هوشمندسازی صنایع، فراهم سازی تجربه کاربری اختصاصی، توسعه راه کار‌های نوین و ... دارد.

وی همچنین در خصوص سناریو‌ها و راهبرد‌های منتخب نسل جدید، خاطرنشان کرد: در نسل پنجم ارتباطات سیار به طور کلی با دو موضوع اساسی توجیه اقتصادی نسل پنجم و درآمدزایی آن و الزامات پیاده سازی این نسل از ارتباطات روبرو هستیم، که در بحث پیاده سازی موضوعاتی همچون طیف فرکانسی، تأمین تجهیزات و بروزرسانی زیرساخت از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در بخش پایانی سخنرانی‌ها علی اکبر تدین، مدیرعامل شرکت فراز ارتباط در خصوص تولید تجهیزات لازم برای نسل پنجم، گفت: فرصت خوبی داریم که خودمان را به کشور‌های دیگر در این حوزه برسانیم و باید نقشه راه ملی ترسیم شود تا همه بازیگران بتوانند نقش خود را در این توسعه به نحو احسن انجام دهند، ما نیز به عنوان تولید کننده یکی از این بازیگران هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر وندور‌های چینی رقیب ما هستند و ما برای رقابت با آن‌ها باید از طرف حاکمیت حمایت لازم را داشته باشیم که بخش مهم این حمایت زیرساخت و ایجاد ارتباطات در این حوزه است.

در پایان این نشست که با هدف بررسی چالش‌های موجود در پیاده‌سازی نسل پنجم مخابرات سیار و همچنین بررسی افق‌های پیش‌روی نسل ششم برگزار شد، شرکت‌کنندگان به تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته