دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1395 - 15:16

بیگانگان فضایی جوان‌مرگ شده‌اند

تازه‌ترین کشف دانشمندان علوم فضایی نشان می‌دهد که انبوهی از سیارات هم‌اندازه زمین در عالم وجود دارد؛ با این حال حیات احتمالی آنها در دوران‌های ابتدایی شکل‌گیری از بین رفته است.
کد خبر : 92135

به گزارش گروه علم‌ و فناوری خبرگزاری آنان به نقل از مهر، اخترشناسان مجموعه‌ای از سیارات را در اطراف ستارگان نزدیک به منظومه شمسی شناسایی کرده‌اند از این رو به نظر می‌رسد وجود سیاراتی شبیه زمین در محدوده‌ای که به استقرار سیارات قابل سکونت مشهور است امری رایج باشد.


اکنون به فرض اینکه صدها و شاید میلیاردها سیاره قابل سکونت در گوشه و کنار عالم وجود داشته باشد باز این سؤال مطرح می‌شود که آیا ما تنها هستیم؟


تلاش برای کشف احتمالی حیات بیگانه هدف اصلی دانشمندان در طراحی و ساخت نسل بعدی تلسکوپ‌هاست. از آن گذشته برنامه‌ریزی برای سفر به مریخ نیز با این نگرش انجام می‌شود. اما آیا حقیقتا باید به کشف هوش فرازمینی امیدوار بود.


به باور بسیاری از دانشمندان، کشف سیارات قابل سکونت بیشتر به معنای احتمال بیشتر وجود هوش فرازمینی است. اما نکته مهم اینجاست که به دلیل ناپایداری‌های طبیعی در مراحل ابتدایی شکل‌گیری سیارات می‌توان متصور شد که اکثر بیگانه‌های فضایی منقرض شده‌اند و شاید تنها بتوان میکروب‌های فسیل‌شده آنها را پیدا کرد.


دانشمندان در مقاله‌ای که در ژورنال تخصصی Astrobiology منتشر کرده‌اند به این موضوع پرداخته‌اند که حیات بیگانه در گوشه و کنار عالم به واسطه ناپایداری‌های محتمل در دوران‌های ابتدایی پیدایش سیارات قابل سکونت منقرض شده باشد.


این تحقیقات نشان می‌دهد اگرچه ممکن است وجود سیارات قابل سکونت در گوشه و کنار عالم امری رایج باشد اما وجود حیات بیگانه روی آنها بسیار نادر خواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: بیگانگان فضایی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته