دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مواد معدنی جدیدی روی زمین کشف شد

مواد معدنی جدیدی روی زمین کشف شد
زمین‌شناسان چینی در بزرگ‌ترین معدن کانی‌های کمیاب جهان، دو ماده معدنی جدید کشف کرده‌اند که می‌توانند کاربرد‌های نوینی در فناوری، صنایع دفاعی و انرژی داشته باشند.
کد خبر : 921340

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ ، زمین شناسان چینی در بزرگترین معدن کانی‌های کمیاب جهان، دو ماده معدنی جدید کشف کرده اند که می‌توانند کاربرد‌های نوینی در فناوری، صنایع دفاعی و انرژی داشته باشند. این مواد معدنی که در معدن «بایان اوبو» «Bayan Obo» واقع در مغولستان داخلی، کشف شده اند «اوبونیوبایت» «Oboniobite» و «اسکاندیو- فلورو- اکرمنیت» «Scandio-fluoro-eckermannite» نام گذاری شده اند.

این مواد معدنی از طریق مشارکت بین «مؤسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک CAS»، شرکت فولاد «بائوتو» مغولستان داخلی، مؤسسه تحقیقاتی کانی‌های کمیاب بائوتو و دانشگاه مرکزی جنوبی، کشف شده اند.

«لی شیان‌هوا» «Li Xianhua»، پژوهشگر CAS، گفت: انجمن بین المللی کانی شناسی وضعیت آنها را به عنوان کانی‌های جدید تایید و با نامگذاری آنها موافقت کرده است.

به گفته لی، مواد معدنی جدید حاوی عناصر ارزشمند با کاربرد‌های چشمگیر در حوزه‌هایی مانند مواد جدید، انرژی‌های نو، فناوری اطلاعات، هوافضا، دفاع ملی و صنایع نظامی هستند که آنها را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی چین حیاتی می‌کند.

نیوبیم و اسکاندیم فلزات بسیار کمیاب و حیاتی هستند. نیوبیم در فولاد‌های ویژه، مواد ابررسانا و صنایع هوافضا و اسکاندیم در آلیاژ‌های آلومینیوم - اسکاندیم و پیل‌های سوختی اکسید جامد، کاربرد دارند.

«لی شیائو» «Li Xiao»، مدیر کل شرکت فولاد بائوتو مغولستان داخلی، منابع معدنی غنی معدن بایان اوبو از جمله آهن، نیوبیم، اسکاندیم، توریم و فلوریت را برجسته کرد.

به گفته شیائو، از سال ۱۹۵۹، محققان ۱۸ ماده معدنی جدید را در این معدن شناسایی کرده بودند و اکنون «اوبونیوبایت» و «اسکاندیو- فلورو- اکرمنیت» به ترتیب نوزدهمین و بیستمین اکتشافات این معدن هستند.

«فن هونگ روی» «Fan Hongrui» پژوهشگر CAS گفت: «اوبونیوبایت» دارای رنگ زرد قهوه‌ای تا قهوه‌ای است و ساختاری صفحه مانند در اندازه‌های ۲۰ تا ۱۰۰ میکرومتر دارد.

وی افزود: «اسکاندیو- فلورو- اکرمنیت» اولین ماده معدنی حاوی اسکاندیم است که تا کنون در چین کشف شده. این ماده معدنی به افتخار پژوهشگر CAS، «ژای مینگ گو» «Zhai Mingguo»، که مشارکت قابل توجهی در تحقیقات ذخایر معدنی چین داشته نام گذاری شده است. این کانی جدید، زرد کم رنگ یا آبی روشن است، شکل ستونی دارد و اندازه آن تا ۳۵۰ میکرومتر است.

پژوهشگران چینی در ماموریت‌های علمی خود در حال کشف مواد معدنی در ماه نیز بوده اند. در یک پیشرفت علمی مهم در اوایل سال جاری، در ماموریت «چانگ ۵» «Chang'e ۵» چین که توسط اداره ملی فضایی چین (CNSA) انجام شد، مواد معدنی جدیدی در سطح ماه کشف شد و دانشمندان آنها را به عنوان «روتایل» (TiO۲)، تریگونال Ti۲O (trigonal Ti۲O) و تری کلینیک Ti۲O (triclinic Ti۲O) نام گذاری کردند.

کشف ترکیبات تیتانیوم مانند تریگونال Ti۲O و تری کلینیک Ti۲O از آنجایی حائز اهمیت است که قبلا هرگز در نمونه‌های طبیعی روی زمین مشاهده نشده بود؛ دی اکسید تیتانیوم روی زمین معمولا در ساختار‌های کریستالی مختلف یافت می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته