دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بومی‌سازی قرائت کنتور برق از راه دور با محصول ایران‌ساخت

بومی‌سازی قرائت کنتور برق از راه دور با محصول ایران‌ساخت
با طراحی و ساخت محصول دانش‌بنیان مودم ترنسپورنت TM-۱۰۰ توسط فناوران کشور امکان قرائت کنتور‌های برق از راه دور فراهم شد.
کد خبر : 921009

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آرش قیلاو مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار کرد: مودم ترنسپورنت TM-۱۰۰ یک مودم مخابراتی با پوشش ارتباطی ۲G/۴G است که از طریق پورت RS۴۸۵ به کنتور‌های برق دیجیتال در تابلو کنتور‌ها متصل شده و به واسطه آن قرائت کنتور‌های برق از راه دور انجام می‌شود.

وی، با بیان این‌که با تولید این دستگاه، مأموران قرائت، به حضور در محل نیاز ندارند، در ادامه خاطرنشان کرد: در نتیجه، حذف نیروی انسانی، خطای قرائت هم حذف می‎شود، هم‌چنین با این کار امکان کنترل مصرف مشترک نیز به‌صورت لحظه‌ای وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در ادامه توضیح داد: تبادل اطلاعات مودم با نرم‌افزار مدیریت مرکزی در قالب استاندارد صنعت برق و به‌صورت امن انجام می‌شود و تنظیم آن به‌صورت محلی و از راه دور امکان‌پذیر است.

این محصول دانش‌بنیان بدون رقیب خارجی

قیلاو با بیان این‌که گسترش میزان برق مصرفی در کشور و نیاز به مدیریت مصرف لحظه‌ای مشترکان و حذف مشکلات موجود در قرائت کنتور‌های برق توسط مأموران قرائت، ما را بر آن داشت تا در توسعه این مهم قدم برداریم، گفت: این دستگاه نمونه خارجی ندارد.

وی، ارتباط پایدار با کنتور‌های برق، حذف نقاط کور آنتن‌دهی با آنتن خارجی و احراز هویت و رمزنگاری داده‌ها را از مزایا و ویژگی‌های این محصول دانش‌بنیان برشمرد و افزود: از دیگر مزایای این محصول دانش‌بنیان می‌توان به کاهش هزینه‌های قرائت، حذف قرائت‎های ناممکن وافزایش سرعت و دقت با حذف عامل انسانی و خطای ناشی از آن اشاره کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که این مودم از نظر سخت‌افزاری دارای یک باتری پشتیبان، یک پورت نوری، یک پورت RS۴۸۵ و چند LED است، افزود: که وضعیت عملکرد مودم و ارتباطات آن را نشان می‎دهند. وجود باتری پشتیبان حافظ تاریخ و ساعت دستگاه در صورت قطع احتمالی برق است.

ارسال داده‌ها با نصب این دستگاه در کنار کنتور‌های خانگی و صنعتی

قیلاو، با بیان این‌که این دستگاه در کنار انواع کنتور‌های خانگی و صنعتی تک فاز و سه فاز متصل شده و داده‌های آنها را ارسال می‌کند، تصریح کرد: تکنولوژی مورد استفاده در طراحی این مودم به‌روز بوده و از آخرین فناوری‌های پردازنده و ماژول‌های مخابراتی استفاده شده است.

وی، یادآور شد: از همین‌رو پایداری و ارتباط مطمئن از ویژگی‌های آن است، اما در صورت ورود نوآوری جدید، قطعاً برای بهینه کردن دستگاه، از آن استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب