دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک شرکت دانش بنیان محقق شده است؛

تولید تجهیزات سرچاهی صنعت و نفت گاز

تولید تجهیزات سرچاهی صنعت و نفت گاز
تجهیزات سرچاهی کاربردی در صنعت نفت و گاز توسط مهندسان یک شرکت دانش بنیان به تولید می‌رسد که تاکنون به عمان هم صادرات داشته است.
کد خبر : 920483

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیرمهدی جواهردشتی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: این شرکت، شرکتی دانش‌بنیان در صنعت نفت و گاز است که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است.

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه دستگاه های سرچاهی تولید این شرکت است،  گفت: سرچاهی به مجموعه‌ای از تجهیزات اطلاق می‌شود که پس از تکمیل چاه و پیش از جابجایی دکل حفاری، بر روی دهانه چاه نصب می‌شوند که وظایف مختلفی دارند.

جواهردشتی اضافه کرد: نگهداری لوله‌های جداری و کیسینگ یکی از وظایف سرچاهی است که از لوله‌های جداری و کیسینگ در برابر فشار سیالات درون چاه محافظت می‌کند. 

وی با بیان اینکه سرچاهی به کنترل فشار سیالات درون چاه، اعم از نفت، گاز و آب، کمک می‌کند، ادامه داد: سرچاهی امکان دسترسی به داخل چاه را برای انجام عملیات مختلف، مانند تعمیرات و یا نصب تجهیزات، فراهم می‌کند.

به گفته مدیر این شرکت، هدایت و مهار سیالات: سرچاهی مسیر حرکت سیالات خارج شده از چاه را هدایت و کنترل می‌کند.

جواهردشتی با تاکید بر اینکه از چالش‌های مهم در کار با تجهیزات سرچاهی، مدیریت فشار بالای سیالات درون چاه است، گفت: این فشار می‌تواند به حدی بالا باشد که خطرات ایمنی قابل توجهی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، طراحی، ساخت و نصب تجهیزات سرچاهی باید با بالاترین استاندارد‌های کیفی و ایمنی انجام شود. 

جواهردشتی با تأکید بر دانش‌بنیان بودن کلیه محصولات شرکت، اظهار کرد: صنعت نفت کشور در زمینه داخلی‌سازی و بومی‌سازی از بسیاری از صنایع دیگر پیشرو بوده و ما به عنوان فعالان این صنعت، ناگزیر به داخلی‌سازی هستیم. در شرایطی که دسترسی به اقلامی مانند دارو، لوازم خانگی و حتی لوازم حفاری و مواد اولیه در سطح بین‌المللی با چالش‌هایی روبرو است، داخلی‌سازی به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است.

جواهردشتی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با اشاره به تجربه صادرات محصول به عمان، بیان کرد: در یکی از تجارب صادراتی، عمانی ها با مشاهده کیفیت بالای قطعه ایرانی و مقایسه با نمونه آمریکایی، باور نمی‌کردند که این محصول در ایران تولید شده باشد.

به گفته وی، با وجود این موفقیت، در حال حاضر به دلیل افزایش سه برابری قیمت مواد اولیه در مقایسه با قیمت جهانی، امکان صادرات به عمان را از دست داده‌ایم.

جواهردشتی با اشاره به اینکه تجهیز ما دو برابر نمونه مشابه چینی قیمت دارد، بیان کرد: قیمت مواد اولیه در ایران سه برابر نمونه خارجی است. با وجود این، به ما اجبار می‌کنند که از این مواد اولیه داخلی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که تولید این مواد اولیه در خارج از کشور ۸ هفته طول می‌کشد، در حالی که در ایران بیش از یک سال زمان می‌برد.

جواهردشتی گفت: قطعات جدید ۱۵ هزار پی اس آی ما که در کنار نمونه‌های ۲۰ ساله یا قدیمی‌تر (قبل از انقلاب) قرار گرفته‌اند، از نظر کارایی و کیفیت برتر هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته