دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بدون نیاز به تغییر فرآیند تولید؛

فناوری تبدیل پوشاک عادی به لباس‌های هوشمند ابداع شد

فناوری تبدیل پوشاک عادی به لباس‌های هوشمند ابداع شد
دانشمندان انگلیسی فناوری پوشیدنی ابداع کرده‌اند که با استفاده از نخ‌های رسانا، می‌تواند حرکات بدن را ثبت و ارسال کند.
کد خبر : 920285

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ ، دانشمندان انگلیسی فناوری پوشیدنی ابداع کرده‌اند که با استفاده از نخ‌های رسانا، می‌تواند حرکات بدن را ثبت و ارسال کند. این فناوری پوشیدنی که «SeamSleeve» نام دارد نتیجه تحقیقات پژوهشگران دانشگاه بریستول و باث است. آنها مطالعه تجربی را برای تولید لباس‌های روزمره‌ای که می‌توانند حرکات بدن را ثبت و ضبط کنند، انجام دادند.

این فناوری با ترکیب الیاف رسانا در درز‌های لباس به دست آمده است؛ الیافی که مدار‌های الکتریکی تولید می‌کند که مقاومت آنها با حرکات کاربر تغییر می‌کند. هدف نهایی آنها طراحی یک نسخه پیشرفته از لباس دیجیتال بود که حرکات بدن را به طور دقیق حس و ضبط کند. 

این فناوری می‌تواند به منظور بهبود نتایج سلامت و تجربیات کاربر، در طیف وسیعی کاربرد‌های مختلف از مراقبت‌های بهداشتی و توانبخشی گرفته تا لوازم الکترونیکی مصرفی و علوم ورزشی، اعمال شود.

این فناوری پوشیدنی در تلاش است تا از توانایی‌های دستگاه‌های حسگرِ حرکتی کنونی مانند تلفن‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند پیشی بگیرد. 

عرضه داده‌های حرکتی دقیق، می‌تواند به نظارت و بررسی کارآمدتر فعالیت‌های بدنی منجر شود و به طور بالقوه اهداف سلامت و تناسب اندام کاربر را بهبود بخشد.

در بیانیه مجریان این طرح آمده است: «این فناوری، اساس و پایه‌ای را برای طراحان پارچه الکترونیکی و تولیدکنندگان لباس ایجاد می‌کند تا لباس‌های پیشرفته‌ای خلق کنند که می‌تواند اثر ورزش، فیزیوتراپی و توانبخشی را بهبود بخشد.»

پروفسور «مایک فریزر» «Mike Fraser» از دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه بریستول و از مجریان این پروژه گفت از فرصتی که تولیدکنندگان لباس برای پیاده سازی طرح‌های آنها در آستین‌ها و سایر درز‌های لباس به دست می‌آورند هیجان زده است.

وی اظهار کرد: «ما نشان داده ایم که درز‌های معمولی در سازه‌های پوشاک استاندارد می‌توانند نقش مهمی در حس کردن حرکت ایفا کنند.»

فریزر ادامه داد: «در این طراحی با جفت کردن الیاف درز لباس با سیم پیچ شارژ از تلفن همراهی که در جیب قرار می‌گیرد انرژی را به صورت بی سیم دریافت می‌شود و از این رو دیگر نیازی به منبع انرژی جداگانه وجود ندارد. هنگامی که ولتاژ‌های پایین از این نخ‌ها عبور می‌کنند، مقاومت آنها با حرکات کاربر تغییر می‌کند و به لباس اجازه می‌دهد تا تغییرات ظریف در وضعیت و حرکت را تشخیص داده و ثبت کند.»

سپس این لباس هوشمند، داده‌ها را به تلفن کاربر که در جیبش قرار دارد، منتقل می‌کند. مشابه عملکرد بلوتوث، این نیز به عنوان منبع انرژی و هم به عنوان گیرنده داده عمل می‌کند.

برنامه‌های هوش مصنوعی با کمک به بررسی داده‌های تلفن‌هایی که ژست‌ها یا وضعیت‌های خاص را تفسیر می‌کنند، امکان اجرای برنامه‌هایی را در نظارت بر ورزش، فیزیوتراپی و توانبخشی فراهم می‌آورند. 

فریزر گفت: «این بدان معناست که لباس‌های حسگر حرکتی پیشرفته را می‌توان بدون تغییر در فرآیند‌های تولید موجود، ساخت.»

وی ادامه داد: «همچنین نشان داده ایم اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند با استفاده از روش‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌توانند از داده‌های حرکتی برای تطبیق حرکات بدن با وضعیت‌ها یا ژست‌های خاص مانند تمرینات فیزیوتراپی استفاده کنند.»

این دانشمندان با انتشار یک تصویر ویدیویی عملکرد این فناوری پوشیدنی جدید را در لباس‌های روزمره نشان دادند. این لباس می‌تواند طیف وسیعی از حرکات بدن را ثبت و در عین حال مزایای طراحی لباس سنتی را حفظ کند. رویکردی که محققان از آن استفاده کردند توسعه یک لباس تعاملی با استفاده از طراحی درز است.

نتایج این تحقیقات در کنفرانس طراحی سیستم‌های تعاملی (DIS) در کپنهاگ دانمارک ارائه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته