دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

طراحی مکانیزم ارزیابی استادان در مسیر نخبگی

طراحی مکانیزم ارزیابی استادان در مسیر نخبگی
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه استادان صرفاً بر اساس مقاله ارزیابی نمی‌شوند، گفت: مکانیزم ارزیابی استادان در مسیر نخبگی را طراحی کرده‌ایم که در آن به حل مسئله مدنظر است.
کد خبر : 919987

سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در سند راهبردی نخبگان یک تعریف از نخبه است. نخبه را کسی می‌گوییم که اثربخش باشد و اثربخشی بارزی داشته باشد. این بارز بودن اثربخشی ناشی از دو بخش است. یک استعداد ذاتی، دوم توانمندی اکتسابی.

وی افزود: نخبه باید در راستای حل مسائل کشور و چارچوب ارزش‌هایی که در نظام مطرح شده، گام برداشته باشد؛ بنابراین هر کسی که این اثربخشی ناشی از این دو داشته باشد نخبه محسوب می‌شود.

سیدافقهی گفت: در این حالت دایره وسیع‌تر از قبل می‌شود؛ اما از طرفی تنگ‌تر هم می‌شود، کسانی که هیچ اثربخشی ندارند و صرفا بر اساس چاپ مقالات برای خودشان اعتباری دست و پا کرده اند و مشکلی از مشکلات کشور حل نکرده اند در دایره نخبگان ما قرار نمی‌گیرند.

به گفته وی، می‌گوییم اگر می‌تواند مشکلی از مسائل کشور حل کند در کنار آن مقاله هم  بدهد. ما دیگر به مقالاتی که در راستای حل مسائل کشور نباشد ارزش گذاری نمی‌کنیم. از یک جهت تعدادی از افراد از دایره نخبگی خارج و عده‌ای وارد این دایره می‌شوند مثلا افرادی را در دانشگاه‌ها داریم که سال‌ها در درجه استادیاری مانده اند نتوانسته اند دانشیار و استادتمام شوند، اما می‌بینید پروژه‌های خوبی انجام داده و مشکلات مهمی از کشور را حل کرده و این فرد شایستگی دارد در طیف نخبگان باشد و باید حمایت کنیم و رشدش بدهیم.

قائم مقام بنیاد ملی نحبگان با بیان اینکه باید مکانیزم‌های ارتقا را طوری طراحی کنیم که این افراد استادیار نمانند، گفت: مشکل این است که مکانیزمی که استادیار را دانشیار می‌کنیم غلط است.

سیدافقهی در پاسخ به این سوال که برای اصلاح این مکانیزم بنیاد اقدامی انجام داده است، گفت: مکانیزم ارزیابی اساتید در مسیر نخبگی را طراحی کردیم که در این مکانیزم اصالت به حل مسئله داده شده است. امتیازات مقالات را ۱۸۰ امتیاز گذاشته ایم، اما امتیاز پروژه ۱۵۰۰ امتیاز. به قدری اختلاف شدید و زیاد است که همه تمایل دارند به دنبال حل مسئله و پروژه باشند. حاکمیت کارش این است که روی چیزی ارزش گذاری کند و مورد دیگری را کم ارزش کند و به این ترتیب افراد را به سمتی که باید بروند هدایت کند.

قائم مقام بنیاد نخبگان گفت: زمانی ستاد نانو روی مقالاتی که مستخرج از حوزه نانو باشند امتیازگذاری کرد یک دفعه در دنیا در حوزه نانو چهارم شدیم این ناشی از آن سیاست بود کار بزرگی نکرد، اعتباربخشی و امتیازدهی کرد. این کار را باید در نخبگان انجام می‌دهیم و به زودی خروجی اش خودش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته