دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سقوط و انفجار موشک چینی حین پرتاب

سقوط و انفجار موشک چینی حین پرتاب
استارت‌آپ چینی اعلام کرد، بخشی از موشک ساخته شده توسط این شرکت حین آزمایش منفجر و در مرکز چین سقوط کرده است.
کد خبر : 919797

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، استارت‌آپ خصوصی اسپیس پایونیر ساعاتی پیش اعلام کرد که نخستین مرحله از موشک در حال توسعه این شرکت با نام تیان‌لانگ‌-۳ حین آزمایش به دلیل شکست ساختاری از سکوی پرتاب خود جدا شده و در منطقه تپه‌ای شهر گونگی در مرکز چین فرود آمده است.

این شرکت که به شکل رسمی پکن تیان‌بینگ نامیده می‌شود، نخستین شرکت چینی است که با استفاده از پیشران مایع موشک پرتاب می‌کند.

پکن تیان‌بینگ که به عنوان پیشگام فضایی نیز شناخته می‌شود، در بیانیه‌ای در حساب رسمی وی چت خود اعلام کرد که پس از تحقیقات اولیه هیچ گزارشی از تلفات جانی دریافت نشده است.

بر اساس بیانیه جداگانه‌ای از سوی اداره مدیریت اضطراری شهر محل حادثه، بخش‌هایی از مرحله موشک در یک منطقه امن پراکنده شده، اما باعث آتش سوزی محلی شده است.

به گفته این اداره، آتش اکنون خاموش شده و به کسی آسیبی نرسیده است.

تیان لانگ-۳ دو مرحله‌ای یک موشک تا حدی قابل استفاده مجدد است که توسط اسپیس پایونیر، به عنوان عضو کوچکی از سازندگان موشک توسط بخش خصوصی در دست توسعه است.

سقوط بقایای موشک در چین پس از پرتاب، اگرچه بی‌سابقه نیست، اما بسیار نادر است. 

در این حادثه بخشی از یک موشک در حال توسعه پروازی برنامه ریزی نشده از محل آزمایش خود انجام داده و سقوط کرده است.

در سال ۲۰۲۰ نیز، بقایای موشک لانگ مارچ در ساحل عاج سقوط کرده و به چندین ساختمان آسیب رسانده بود.

به گفته مرکز فضایی چین، مکان‌های آزمایشی چنین شرکت‌هایی به دلایل امنیتی معمولا در امتداد مناطق ساحلی و کنار دریا واقع شده‌اند، اما برخی از آنها نیز در مرکز کشور قرار دارند، مانند موقعیت آزمایش استارت‌آپ اسپیس پایونیر که در گونگی شهری با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در استان مرکزی هنان تعریف شده است.

این اتفاقات نشان می‌دهد که لازم است اقدامات بین‌المللی برای جلوگیری از خطرات احتمالی پرتاب موشک انجام شود. علاوه بر این، حادثه سقوط این موشک حکایت از آن دارد که عدم مدیریت صحیح عملیات‌های پرتاب می‌تواند خطرات جدی برای زمین و ساکنان آن به همراه داشته باشد و جامعه بین‌المللی باید به منظور جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده تلاش کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته