دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ابداع الکترود بازسازی حس فشار و لرزش روی پوست/ واقعیت مجازی به پروتز‌های پوشیدنی رسید

ابداع الکترود بازسازی حس فشار و لرزش روی پوست  واقعیت مجازی به پروتز‌های پوشیدنی رسید
محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیه‌گو با ابداع یک دستگاه الکترونیکی برای ایجاد حس فشار و لرزش روی پوست به پیشرفت قابل توجهی در زمینه فناوری لمسی دست یافته‌اند.
کد خبر : 919594

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ دستگاه ابداعی محققان دانشگاه کالفرنیا سن دیه‌گو می‌تواند، بدون ایجاد هیچ گونه ناراحتی، حس فشار و لرزش روی پوست را بازسازی کند.

بنابر این گزارش، الکترود جدید، فناوری لمسی را برای واقعیت مجازی و پروتز‌ها تقویت می‌کند. این دستگاه با انتقال جریان‌های الکتریکی ملایم به پوست انواع حس‌های لمسی را از فشار ملایم تا ارتعاشات شدید شبیه سازی می‌کند و می‌تواند به ارتقای فناوری‌های واقعیت مجازی، پروتز و پوشیدنی کمک کند.

طراحی جدید و عملکرد

این دستگاه از یک الکترود نرم و کشسان تشکیل شده که به یک چسب سیلیکونی متصل است و می‌تواند مانند یک برچسب روی پوست قرار بگیرد. این الکترود در تماس مستقیم با پوست به یک منبع برق خارجی متصل می‌شود.

طراحی این الکترود برای انعطاف‌پذیری و تحریک هدفمند بهینه شده و با لیزر به شکل فنر و الگوی متحدالمرکز برش داده شده است که به آن امکان کشش و مطابقت با حرکات بدن را می‌دهد. این قابلیت کشش مطلوب و جریان الکتریکی هدفمند را تضمین می‌کند و به طور موثر از ایجاد هرگونه درد در بدن کاربر جلوگیری می‌کند.

این دستگاه با ارسال یک جریان الکتریکی خفیف از طریق پوست، می‌تواند حس‌های لمسی مختلف، از فشار ملایم تا ارتعاشات متمایز را تقلید کند. فرکانس سیگنال الکتریکی تعیین می‌کند که آیا کاربر فشار یا لرزش را احساس می‌کند یا خیر.

وجه تمایز

چیزی که این دستگاه را متمایز می‌کند طراحی منحصر به فرد الکترود آن است. فناوری‌های لمسی موجود اغلب از الکترود‌های فلزی سفت و سخت استفاده می‌کنند که می‌تواند باعث ناراحتی یا حتی درد به دلیل تطابق ضعیف پوست و جریان‌های الکتریکی ناهموار شود.

در مقابل، این الکترود جدید از یک پلیمر نرم و قابل کشش ساخته شده است که به طور یکپارچه به پوست می‌چسبد و یک جریان ثابت و راحت جریان الکتریکی ایجاد می‌کند.

این بینش‌های جدید می‌تواند راه را برای توسعه دستگاه‌های لمسی پیشرفته با کاربرد در زمینه‌های مختلف از جمله واقعیت مجازی، پروتز‌های پزشکی و فناوری پوشیدنی هموار کند. در واقعیت مجازی، بازخورد لمسی با اجازه دادن به کاربران برای احساس اشیاء در دنیای مجازی، می‌تواند تجربه استفاده از پروتز را فراگیرتر کند.

دستگاه‌های لمسی در زمینه پروتز، می‌توانند به کاربران کمک کنند تا بخشی از حس لامسه از دست رفته خود را بازیابند و در فناوری پوشیدنی، بازخورد لمسی می‌تواند راه جدیدی برای تعامل با دستگاه‌ها ارائه دهد.

این گزارش از پایگاه اینترنتی اینترستینگ اینجینیرینگ به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته