دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فناوری و دولت آینده (۲۲)؛

رئیس جمهور جدید باید نظارت دقیق بر منابع کشور داشته باشد

رئیس جمهور جدید باید نظارت دقیق بر منابع کشور داشته باشد
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: ما کشور ثروتمندی هستیم، اما متاسفانه مدیریت صحیحی بر این منابع غنی نداریم رئیس جمهور دوره چهاردهم باید نظارت دقیق بر این منابع داشته باشد و آنها را به درستی بررسی و در مسیر مناسب استفاده کند.
کد خبر : 919292

سید جلال الدین سجادی، دکترای کارآفرینی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان که در حوزه نفت و گاز فعالیت دارند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص اینکه از رئیس جمهور دوره چهاردهم چه انتظاراتی وجود دارد که در حوزه فناوری اجرا کند گفت: رییس جمهور جدید باید این توانایی را داشته باشد که تمام محصولات ما حتی آنهایی که نیاز‌های اساسی محسوب می‌شوند را فناور و نوآور کند و به بیان دیگر فناوری را در آنها دخالت دهد.

وی افزود: باید ۷۰ درصد محصولات تولیدی با پایه صادرات و فناور و نوآور شوند. کشور ایران یک کشور نفت خیز است و فناوری و نوآوری را می‌تواند در ۵۰ درصد خام فروشی دخالت دهد چراکه ویژگی نفت‌خیزی کشور یک امتیاز محسوب می‌شود در مقابل کشوری که نفت ندارد و تصمیم دارد که در فناوری نفت و گاز فعالیت داشته باشد و باید ابتدا مواد اولیه را تهیه کند، اما کشور ما مواد اولیه را دارد و اگر با مدیریت و برنامه ریزی صحیح فناوری را در آنها لحاظ کند کشور در اکثر بخش‌ها پیشرفت خواهد کرد. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: نکته بعد اینکه ما می‌توانیم در حوزه دریا نیز فعالیت فناورانه و نوآورانه داشته باشیم و تعدادی شرکت شتابدهنده دانش بنیان داریم که اگر برنامه مدون و دقیقی برای این حوزه داشته باشند موفق خواهند بود.

سجادی خاطرنشان کرد: به طور کلی اگر اقتصاد کشور سر و سامان پیدا کند و در مسیر درست حرکت کند شاهد اثرگذاری مثبت بر فرهنگ، مذهب، ارتباط با سایر کشور‌ها و ... خواهیم بود. به عنوان مثال زمانیکه ایران محصول خوبی را تولید و به کشور دیگری صادر می‌کند، آن کشور را به خود وابسته می‌کند و زمانیکه کشور‌های دیگر وابسته شوند قطعا روابط دیپلماتیک مناسبی نیز خواهیم داشت. 

وی گفت: رییس جمهور منتخب باید توانایی، علم و قدرت این را داشته باشد که با نظارت دقیق صنایع تبدیلی مواد نفتی را با استفاده از فناوری، هوش نخبگان و حمایت‌های مالی تبدیل به محصولاتی کند که با صادرات آنها کشور‌های دیگر به ما وابسته شوند. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه ما با شعار نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم، افزود: در هر سازمان و اداره‌ای باید شتابدهنده و تسهیلگر وجود داشته باشد تا ایده‌ها را از آن ارگان یا کارفرما اخذ کند و با فراخوان، تیم‌ها را در قالب استارت آپ دور هم جمع و شرکت دانش بنیان ایجاد کند و پس از رفع نیاز‌ها از مرحله نوآوری خارج و فناور شود و زمانیکه فناور شد می‌تواند با استفاده از تکنولوژی با دنیا رقابت کند.

سجادی بیان کرد: ما کشور ثروتمندی هستیم، اما متاسفانه مدیریت صحیحی بر این منابع غنی نداریم رئیس جمهور دوره چهاردهم باید نظارت دقیق بر این منابع داشته باشد و آنها را به درستی بررسی و در مسیر مناسب استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: در دولت جدید باید توجه ویژه‌ای به روی کار آمدن نیرو‌های باسواد و متخصص در ارگان‌ها و سازمان‌ها شود و پروسه آشنابازی و اینکه هر شخصی آشنای خود را بر سر کار بگذارد برچیده شود و افراد بر اساس تخصص و علمی که دارند انتخاب شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در پایان به تغییرات اساسی در ساختار اداری کشور اشاره کرد و گفت: رییس جمهور منتخب اگر وزیری را عوض می‌کند، اما معاون آن وزیر ۲۵ سال در آن وزارتخانه مشغول به فعالیت است قطعا آن معاون قانون وزارتخانه را می‌نویسد و تصمیم گیرنده نهایی است و در این شرایط با روی کار آمدن رئیس جمهور و افراد دیگر تاثیری در روند سازمان‌ها نخواهیم دید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته