دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در زمینه تبدیل متان؛

روش پیشنهادی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر انتشار بین‌المللی شد

روش پیشنهادی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر انتشار بین‌المللی شد
نتایج تحقیقاتی برای افزایش بهبود بازده تبدیل متان و افزایش تولید هیدروژن دانشگاه صنعتی امیرکبیر در یکی از ژورنال‌های بین المللی با ضریب تاثیر ۱۵.۱ منتشر شد.
کد خبر : 918996

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج پروژه محققان دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان Methane conversion using spark discharge-assisted laser-induced plasma (SD-LIP) with Pd catalyst: Non-oxidative hydrogen production در ژورنال بین المللی Chemical engineering journal منتشر شد.

این مقاله که در این ژورنال بین المللی با ضریب تاثیر ۱۵.۱ به چاپ رسید، مستخرج از رساله دکتری فاطمه احمدی نوری به استاد راهنمایی دکتر پرویز پروین عضو هیات علمی دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

فاطمه احمدی نوری از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، افزایش روزافزون تقاضا برای انرژی را منجر به گرمایش جهانی، تغییرات اقلیمی و تولید روزافزون گاز‌های گلخانه‌ای دانست و گفت: طبق گزارش هیئت دولتی بین‌المللی تغییرات آب وهوایی، متان در یک دوره ۲۰ ساله ۸۶ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن منجر به گرمایش جهانی شده است.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متان فراوان‌ترین ماده در ترکیب گاز طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: احتراق متان منجر به آزاد سازی فراوان دی‌اکسید کربن به جو می‌شود از این رو یافتن روش کارآمد برای تبدیل متان به ترکیبات ارزشمند که به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای ختم شود، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

وی اظهار کرد: به منظور رفع معضلات موجود، در این پروژه پیشنهاد شد تا از پلاسمای القایی لیزری در کنار روش متداول تخلیه اسپارک در حضور کاتالیست پالادیم برای افزایش و بهبود کارایی تبدیل متان به هیدروژن استفاده شود. به همین منظور انواع تست‌ها و آزمایش‌های مختلف در جهت بررسی کارایی این سیستم انجام شد که نتایج صراحتا بهبود کارایی و افزایش بازده تبدیل را در این سیستم پیشنهادی تایید می‌کنند.

این محقق افزود: این روش پیشنهادی نسبت به روش متداول تخلیه اسپارک، تبدیل متان بیش از ۵.۴ برابر افزایش یافته است و در نهایت افزایش ۴.۸ برابری تبدیل هیدروژن را در پی داشته است. ولتاژ فروشکست که انرژی اولیه مورد نیاز را تامین می‌کند در این روش یک چهارم (۰.۲۵) انرژی مورد نیاز در روش سنتی تخلیه اسپارک است.

به گفته وی از نتایج ویژه روش پیشنهادی می‌توان به بهبود بازده تبدیل متان، افزایش تولید هیدروژن، کاهش بسیار موثر انرژی مصرفی، کاهش تولید دوده کربنی، افزایش کارایی کاتالیست، کاهش شدید ولتاژ فروشکست، کاهش خوردگی الکترود و پاکسازی لیزری همزمان سطح کاتالیست را نام برد. با توجه به ویژگی‌های بالقوه روش پیشنهادی این روش به عنوان روشی موثر در تبدیل گاز گلخانه‌ای متان به سوخت پاک هیدروژن معرفی می‌گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته