دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشمندان: چرخش هسته داخلی زمین در حال کاهش است

دانشمندان: چرخش هسته داخلی زمین در حال کاهش است
داده‌های به دست آمده از چندین دهه نشان می‌دهد که چرخش هسته داخلی زمین کندتر از سطح سیاره حرکت می‌کند.
کد خبر : 918574

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سال‌های اخیر، کشف جدیدی دانشمندان را شگفت زده کرده است؛ چرخش هسته داخلی زمین در حال کند شدن است. این پدیده عجیب و غافلگیر کننده، سوالات و ابهامات بسیاری را به وجود آورده و زمینه تحقیقات و اکتشافات علمی جدیدی را فراهم کرده است. 

حرکت هسته زمین کندتر از سطح سیاره

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) با استفاده از داده‌های لرزه‌ای ثبت‌شده از زلزله‌ها و آزمایش‌های هسته‌ای مختلف، رندر‌هایی از حرکت هسته داخلی ایجاد کردند که هر دو ارتعاشات را در سیاره ارسال می‌کنند. با اندازه گیری سرعت و برهمکنش امواج لرزه‌ای درون لایه‌های زمین، محققان می‌توانند موقعیت و حرکت هسته داخلی را تخمین بزنند. این مطالعه تایید می‌کند که از حدود سال ۲۰۱۰، هسته داخلی زمین در مقایسه با سرعت خود در دهه‌های گذشته کند شده یا عقب‌نشینی کرده است. طبق بیانیه دانشگاه، هسته همچنین کندتر از سطح زمین حرکت می‌کند.

تهدیدی برای حیات بشر

در اعماق زمین، جایی که تاریکی مطلق حاکم است و فشار و دما به قدری بالا است که فلزات ذوب می‌شوند، هسته زمین قرار دارد. این بخش اسرارآمیز که از دو لایه مجزا تشکیل شده، نقش مهمی در تولید میدان مغناطیسی زمین و حفظ حیات بر روی کره خاکی ایفا می‌کند. 

سفر به اعماق زمین؛ رازگشایی از چرخش هسته

هسته داخلی زمین، کره‌ای جامد از جنس آهن و نیکل است که با شعاعی حدود ۲۵۰۰ کیلومتر، در عمق ۵ هزار کیلومتری زیر پایمان قرار دارد. این بخش از زمین، در محاصره لایه‌ای ضخیم از مایع مذاب به نام هسته خارجی قرار گرفته است. دانشمندان برای مطالعه هسته داخلی زمین، از امواج لرزه نگاری استفاده می‌کنند. این امواج که در اثر زلزله‌ها به وجود می‌آیند، مانند امواج صوتی در زمین حرکت کرده و از لایه‌های مختلف آن عبور می‌کنند. با تجزیه و تحلیل نحوه عبور این امواج از هسته داخلی، می‌توان اطلاعاتی درباره سرعت و جهت چرخش آن به دست آورد.

شواهدی از کند شدن

در مطالعه دیگری که توسط دانشمندان آمریکایی انجام شده، شواهدی از معکوس شدن جهت چرخش هسته داخلی زمین به دست آمده است. این مطالعه نشان می‌دهد که هسته داخلی زمین در گذشته نیز دوره‌هایی از کند شدن و معکوس شدن چرخش را تجربه کرده است.

علل احتمالی:علت دقیق کند شدن چرخش هسته داخلی زمین هنوز به طور کامل مشخص نیست. با این حال، دانشمندان دو فرضیه اصلی را برای توضیح این پدیده ارائه می‌دهند: یک، اینکه هسته خارجی زمین که از مایع مذاب تشکیل شده است، میدان مغناطیسی زمین را تولید می‌کند. این میدان مغناطیسی، نیرویی بر روی هسته داخلی وارد و باعث چرخش آن می‌شود. برخی از دانشمندان معتقدند که تغییرات در میدان مغناطیسی زمین می‌تواند بر سرعت چرخش هسته داخلی تاثیر بگذارد. برای مثال، ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین می‌تواند باعث کند شدن چرخش هسته داخلی شود.

دو، اینکه، برخی از دانشمندان معتقدند که تغییرات در گوشته زمین، مانند جابجایی توده‌های عظیم سنگ، می‌تواند بر سرعت چرخش هسته داخلی تاثیر بگذارد. گوشته زمین، لایه‌ای ضخیم و نیمه جامد است که بین هسته و پوسته زمین قرار دارد.

پیامد‌های احتمالی

کندشدن چرخش هسته داخلی زمین می‌تواند پیامد‌های مختلفی داشته باشد. برخی از این پیامد‌های احتمالی شامل تغییرات در میدان مغناطیسی زمین می‌شود؛ میدان مغناطیسی زمین از افراد در برابر تابش‌های مضر خورشید محافظت می‌کند و در صورت تغییر از این بازدارندگی خارج می‌شود.

محققان داده‌های لرزه‌ای ثبت شده در طول ۱۲۱ زمین لرزه مکرر را که در اطراف جزایر جنوبی اقیانوس اطلس بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۳ رخ داده و همچنین داده‌های چندین آزمایش هسته‌ای در سراسر جهان را تجزیه و تحلیل کردند تا به این نتایج دست یابند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته