دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بامداد امشب آغاز طولانی‌ترین روز سال در نمیکره شمالی

بامداد امشب آغاز طولانی‌ترین روز سال در نمیکره شمالی
انقلاب تابستانی سال میلادی جاری، بامداد جمعه درنیم‌کره شمالی آغاز می‌شود و بدین ترتیب طولانی‌ترین روز سال و کوتاه‌ترین شب آن شکل می‌گیرد.
کد خبر : 918170

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، متخصصان علوم ستاره‌ای و منجمان اعلام کردند، ساعت ۲۱ دقیقه بامداد جمعه اول تیر ۱۴۰۳، خورشید به نقطه انقلاب تابستانی می‌رسد و فصل گرم تابستان در نیمکره شمالی کره زمین آغاز می‌شود. بدین‌ترتیب، تابستان به طور رسمی امروز (۲۰ ژوئن) ساعت ۱۶:۵۱ به وقت منطقه شرقی آغاز و طولانی‌روز سال میلادی جاری در این نقطه جغرافیایی و کوتاه‌ترین شب آن شکل می‌گیرد.

در زمان انقلاب تابستانی که به انقلاب ژوئن نیز معروف است، خورشید به بالاترین و شمالی‌ترین نقطه خود در آسمان می‌رسد که نشان دهنده آغاز فصل تابستان در نیمکره شمالی و زمستان در نیمکره جنوبی است، به طوری که نیمکره شمالی بیشترین ساعات روشنایی سال و نیمکره جنوبی کمترین ساعت را دریافت می‌کند.

در این روز، نیمکره شمالی به بیشترین میزان تابش خورشید و دریافت انرژی خورشیدی در طول سال دست می‌یابد. به همین دلیل، بیستم ژوئن ۲۰۲۴ طولانی‌ترین روز سال در این نیمکره خواهد بود و شهروندان در کشور‌های واقع در نیمکره شمالی، شاهد بیشترین میزان روشنایی روز و کمترین میزان تاریکی شب هستند.

این پدیده به دلیل چرخش زمین به دور خورشید و کج بودن محور چرخش زمین نسبت به صفحه مداری آن در گرد و غبار خورشید رخ می‌دهد. در نقطه اوج تابستان، اشعه‌های خورشید به صورت عمودی بر سطح نیمکره شمالی برخورد می‌کنند و به همین دلیل، طول روز در این بخش از کره زمین به بیشترین میزان خود می‌رسد.

مردم نقاط مختلف نیمکره شمالی در این زمان شاهد آسمان صاف و روشن هستند که می‌تواند به افزایش فعالیت‌های تفریحی، گردشگری و تجاری در این مناطق کمک کند.

در مقابل، در نیمکره جنوبی، کوتاه‌ترین روز سال و طولانی‌ترین شب آن شکل می‌گیرد؛ این تفاوت در طول روز و شب، ناشی از چرخش زمین و شیب محور آن نسبت به صفحه مداری آن در گرد و غبار خورشید است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته