دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پدیده خورده‌شدن اینترنت!/ محتوا‌هایی که به‌سرعت حذف می‌شوند

پدیده خورده‌شدن اینترنت!  محتوا‌هایی که به‌سرعت حذف می‌شوند
یک بررسی جدید نشان داده که اینترنت در حال ناپدیدشدن است، زیرا صفحات وب و محتوای آنلاین از بین می‌روند.
کد خبر : 916204

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ میان تولیدات جدید در فضای وب و حذف تولیدات و گزاره‌های قبلی، ارتباط مستقیمی وجود دارد. با تسریع و تشدید تولیدات جدید در اینترنت، شاهد حذف بسیاری از محتوا‌های قبلی در این بستر هستیم. یک بررسی جدید نشان داده که اینترنت در حال ناپدیدشدن است، زیرا صفحات وب و محتوای آنلاین از بین می‌روند؛ اگرچه برخی کارشناسان مدعی هستند سرعت تولید داده‌های جدید و حذف داده‌های قبلی با یکدیگر تناسب ندارد و ماندگاری مطالب قبلی تا حدودی تضمین شده است؛ اما حداقل پژوهش‌های جدید چنین موضوعی را اثبات نمی‌کند.

ایندیپندنت به تازگی پژوهشی جدید را در این خصوص منتشر کرده است. بر اساس این پژوهش از میان صفحات وب که در سال ۲۰۱۳ وجود داشتند، اکنون ۳۸ درصد از بین رفته‌اند. حتی صفحات جدیدتر نیز در حال از بین رفتن‌ هستند: 8 درصد صفحاتی که در سال ۲۰۲۳ وجود داشتند، دیگر در دسترس نیستند. این صفحات معمولا زمانی که حذف یا جابه‌جا می‌شوند، از بین می‌روند.

بررسی مرکز تحقیقات «پیو» (Pew) نشان داد که این اتفاق برخلاف انتظار در وب‌سایت‌های فعال و در حال کار رخ می‌دهد، نه زمانی که کل وب‌سایت‌ها ناپدید می‌شوند. در هر حال، محصول و خروجی این روند، به حاشیه رانده شدن مطالب قبلی و حتی حذف آن‌ها از فضای وب می‌شود. اگرچه در اینجا رابطه‌ای ریاضی و کمی میان تعداد مطالب تولید شده و حذف شده وجود ندارد؛ اما مکانیسم عملیاتی کاربران در اینترنت و جا به جایی خواسته یا ناخواسته اطلاعات توسط آنها به گونه‌ایست که حذف برخی داده‌های قبلی را اجتناب ناپذیر می‌سازد.

صورت مسئله و نتیجه تحقیق صورت گرفته توسط مرکز پیو گویاست. این اثر به این معنی است که حجم وسیعی از اخبار و محتوای مرجع مهم در حال ناپدید شدن است. حدود ۲۳ درصد صفحات خبری دست‌کم یک لینک خراب دارند و ۲۱ درصد از وب‌سایت‌های دولتی‌ و ۵۴ درصد از صفحات ویکی‌پدیا لینکی به مراجعشان دارند که دیگر وجود ندارد؛ بنابراین، با توجه به دسترسی روزافزون کاربران به اینترنت و تشدید فعالیت آنها در این فضای ارتباطی، باید در انتظار حذف تعداد بیشتری از داده‌های قبلی بود. بی دلیل نیست که برخی مراکز فناوری و تحقیقاتی، اصرار به ذخیره سازی کامل مطالب اینترنتی (بدون استفاده از لینک) دارند، زیرا ممکن است لینک‌ها در آینده‌ای نزدیک، تبدیل به لینک‌های خراب یا حتی فاقد محتوا شوند.

نکته جالب توجه اینکه شبیه همین تأثیر در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد. یک‌پنجم توییت‌ها ظرف چند ماه پس از ارسال از سایت ناپدید می‌شوند. مروری جزئی‌تر بر نتایج تحقیق صورت گرفته از سوی موسسه پیو، به وضوح نشان می‌دهد که ما با یک پدیده اجتناب ناپذیر در این خصوص مواجه هستیم. این مطالعه با گردآوری نمونه‌های تصادفی از حدود یک میلیون صفحه وب تکمیل شد که از «کامن کرال»، سرویسی که بخش‌هایی از اینترنت را بایگانی می‌کند، گرفته شده بود.

محققان درپی این بودند که ببینند آیا این صفحات بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۳ همچنان وجود داشتند یا خیر. این بررسی نشان داد که ۲۵ درصد از تمامی صفحات جمع‌آوری‌شده میان سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۳ دیگر در دسترس نیستند. از این تعداد، ۱۶ درصد صفحات متعلق به وب‌سایت‌هایی است که همچنان وجود دارند، در حالی که ۹ درصد در وب‌سایت‌هایی قرار گرفته‌اند که دیگر به‌کل وجود ندارند.

این گزارش به عنوان «زمانی که محتوای آنلاین ناپدید می‌شود» در وب‌سایت مرکز تحقیقات پیو منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته