دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استقبال فضانوردان ایستگاه مداری از خدمه استارلاینر

استقبال فضانوردان ایستگاه مداری از خدمه استارلاینر
کپسول استارلاینر شرکت بوئینگ باوجود نقص فنی و تاخیر در عملیات پهلو گرفتن، توانست فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند.
کد خبر : 915727

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، کپسول استارلاینر شرکت آمریکایی بوئینگ که پس از بار‌ها تعویق هفته گذشته به سمت ایستگاه مداری پرتاب شد دچار نشت هلیوم و خرابی بعضی از موتور‌ها شد، اما پس از عیب‌یابی توانست با موفقیت به ایستگاه فضایی متصل شود.

فضانوردان این کپسول با استقبال فضانوردان حاضر در ایستگاه مداری مواجه و بدین ترتیب سفر ۸ روزه آنها آغاز شد.

شرکت بوئینگ که حامل خدمه دو نفره ناسا بود به طور ایمن در ایستگاه فضایی بین المللی پهلو گرفت و بدین ترتیب بری ویلمور و سونی ویلیامز مهر تایید قابلیت پرواز استارلاینر را زدند. اکنون رقابت میان این دو شرکت برای ماموریت‌های ناسا آغاز شده است.

پهلوگیری کپسول بوئینگ با ایستگاه پس از رفع چندین عیب مربوط به پیشرانه در ساعت ۲۱:۰۴ به وقت ایران، یعنی بیش از یک ساعت دیرتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده انجام شد.

استارلاینر با بری ویلمور و سونی ویلیامز، فضانوردان کهنه کار ناسا، پس از پروازی نزدیک به ۲۷ ساعت پس از پرتاب از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به سکوی مداری رسید.

این کپسول قطره‌ای شکل و قابل استفاده مجدد که خدمه آن را "کالیپسو" می‌نامند روز چهارشنبه بر فراز موشک اطلس‌وی که توسط شرکت‌های بوئینگ-لاکهید مارتین توسعه یافته، به فضا فرستاده شد.

ویلمور مدت کوتاهی پس از پهلو گرفتن استارلاینر ارتباط رادیویی برقرار و وضعیت خود را تشریح کرد.

شرکت آمریکایی بوئینگ در مرحله نخست این پروژه است که هدفش تأمین سفر‌های تجاری به ایستگاه فضایی بین المللی و سایر مأموریت‌های خارج از جو زمین است.

اعضای این تیم تا زمان پایان مأموریت خود آماده انجام کار‌های علمی، فنی و پژوهشی در فضا هستند و به انجام آزمایشاتی برای توسعه فناوری‌های جدید و بهبود عملکرد فضانوردان می‌پردازند.

نخستین تیم فضانوردانی که با فضاپیمای استارلاینر به ایستگاه فضایی سفر کردند، تجربه منحصربفردی را پشت سر گذاشتند که نشان از پیشرفت‌های اخیر در حوزه فضانوردی و توسعه فضاپیما‌ها دارد. این اتفاق برای صنعت هوافضا و فضانوردی به عنوان یک دستاورد بزرگ و مهم محسوب می‌شود که منجر به افزایش علاقه و حمایت عمومی نسبت به اکتشافات فضایی خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب