دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازرس ماهواره‌‌ای جاده‌ها و زیرساخت‌های آسیب‌دیده را رصد می‌کند

بازرس ماهواره‌‌ای جاده‌ها و زیرساخت‌های آسیب‌دیده را رصد می‌کند
ماهواره‌های مجهز به سیستم‌های رادار دهانه مصنوعی یا سار (SAR) می‌توانند در آب و هوای نامناسب، جاده‌ها و زیرساخت‌های آسیب‌دیده را شناسایی کنند.
کد خبر : 915666

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینربنگ، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داده‌های ماهواره‌ای رادار دهانه مصنوعی یا سار (SAR) می‌توانند آسیب‌های زیرساخت زمینی را با وضوح بالا از فضا تشخیص دهند.

این فناوری قادر است آسیب را در مراحل اولیه تشخیص دهد، به این معنی که می‌تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه کارآمد عمل کند.

به عبارت دیگر، بررسی‌های دوره‌ای گسترده توسط ماهواره‌ها می‌تواند به ایمن نگه داشتن جاده‌ها و زیرساخت‌ها کمک کند و از بدتر شدن خسارت جلوگیری کند.

ماهواره‌های سار بسیار مفید هستند، زیرا داده‌هایی که جمع آوری می‌کند تحت تأثیر زمان روز یا شرایط آب و هوایی قرار نمی‌گیرد و می‌تواند در هر زمان زمین را رصد کند و دید جامعی ارائه دهد.

این فناوری اغلب در کنار مشاهدات عکاسی و انواع دیگر تصویربرداری نوری برای ارائه داده‌های پس از بلایای محیطی، به عنوان مثال، استفاده شده است. همچنین ارتش از سار برای عملیات اطلاعاتی استفاده می‌کند.

مطالعه جدید که در مجله «ترنسپورتیشن ریسرچ ریکورد» (Transportation Research Record) منتشر شده است، روش جدیدی برای نظارت بر زیرساخت‌ها با استفاده از سیستم‌های سنجش از راه دور سار را شرح می‌دهد. 

در این روش محققان قابلیت ارزیابی آسیب پس از یک فاجعه را برای بازرسی از زیرساخت‌ها تطبیق داده‌اند.

آناند پوپالا رهبر این مطالعه می‌گوید: زمانی که در اثر یک بلایای طبیعی خسارت وارد می‌شود، مقامات از سیستم‌های ماهواره‌ای برای تعیین علت آن استفاده می‌کنند. اخیراً ما شروع به استفاده از این روش برای بررسی زیرساخت‌های حمل و نقل، از جمله خاکریز‌های بزرگراه ها، جاده‌ها و حتی باند فرودگاه کردیم.

سیستم‌های ماهواره‌ای سار می‌توانند به کاربران این امکان را بدهند که آن روسازی‌ها، جاده‌ها، خاکریز‌ها و سایر زیرساخت‌ها را از فضا بازرسی کنند و با اینکار در زمان صرفه‌جویی کنند.

تین ماهواره‌ها می‌توانند قبل از اعزام تیم به محل آسیب دیده تعیین کنند که آیا نقص‌های به وجود آمده ارزش بازرسی بیشتر را دارند یا خیر.

پویالا گفت: بازرسی یک منطقه معین معمولاً پنج روز طول می‌کشد درحالی که هنگام استفاده از ماهواره ها، می‌توانیم به داده‌ها نگاه کنیم و همان تصمیمات را فقط در دو روز انجام دهیم، که می‌تواند برای صرفه جویی در زمان بسیار مفید است.

به گفته محققان، این روش می‌تواند در هزینه‌های مدیریت دارایی‌های زیرساخت صرفه جویی کند.

گجورل یکی از محققان این پژوهش توضیح داد: ما در حال ساخت این روش هستیم تا از آن به عنوان منبع داده برای مدیریت دارایی‌های ژئوتکنیکی استفاده کنیم و کشف چگونگی ادغام این داده‌های سنجش از راه دور در مدیریت دارایی‌های ژئوتکنیکی هستیم.

وی افزود: می‌توانیم از داده‌های سار برای مدیریت دارایی‌های ژئوتکنیکی استفاده کنیم. این می‌تواند یک روش عالی برای سازمان‌هایی باشد که به دنبال روشی مقرون به صرفه برای مدیریت این دارایی‌ها هستند.

محققان معتقدند که سیستم‌های ماهواره‌ای سار می‌توانند برای کمک به خدمه تعمیر و نگهداری زیرساخت به‌جای واکنش‌پذیری فعال‌تر باشند.

تیم‌های زمینی با مشخص کردن نقص‌های زیرساختی از فضا، بهتر می‌توانند بودجه و زمان را تخصیص دهند و در پول مالیات دهندگان صرفه‌جویی کنند و در عین حال جاده‌ها و سایر زیرساخت‌ها را ایمن‌تر نگه دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته