دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حمل بار و زباله؛

نخستین تحویل بار پهپادی اورست انجام شد

نخستین تحویل بار پهپادی اورست انجام شد
نخستین تحویل بار پهپادی جهان در ارتفاع ۶ هزار متری کوه اورست انجام شد.
کد خبر : 915604

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، شرکت پهپادی «DJI» با همکاری شرکت نپالی «ایرلیفت»، «۸KRAW» و راهنمایان محلی، نخستین تحویل پهپادی جهان را در کوه اورست به انجام رساند. این پهپاد توانست ۱۵ کیلوگرم بار و زباله را بین کمپ اصلی و کمپ یک جابه‌جا کند.

این آزمایش که در آوریل امسال انجام شد، اثبات مفهومی برای استفاده از پهپاد‌ها برای تحویل سریع و ایمن تجهیزات به کوهنوردان محسوب می‌شود.

این موفقیت ارزشمند با استفاده از پهپاد «فلای کارت ۳۰» «FlyCart ۳۰» به دست آمد که حداکثر ظرفیت حمل ۱۵ کیلوگرم را دارد. این پهپاد باید بار را ایمن و تحت شرایط سخت در ارتفاعات بالا حمل می‌کرد.

فلای کارت ۳۰، سه کپسول اکسیژن و یک و نیم کیلوگرم سایر لوازم را در طول آزمایش حمل کرد. این پهپاد از کمپ اصلی اورست در ارتفاع ۵۳۰۰ متری از سطح دریا به کمپ یک در ارتفاع ۶۰۰۰ متری، پرواز کرد.

در پرواز برگشت، پهپاد زباله‌ها را از کمپ یک بر‌گرداند. این دو کمپ توسط آبشار یخی خومبو، یکی از خطرناک‌ترین مراحل صعود، از هم جدا شده اند.

«کریستینا ژانگ» (Christina Zhang)، مدیر ارشد استراتژی DJI گفت: از اواخر ماه آوریل، گروه ما برای کمک به پاکسازی ایمن‌تر و کارآمدتر اورست، تلاش‌های پیشگامانه‌ای را آغاز کرده است.

وی با ابراز خرسندی از ماموریت موفقیت آمیز پهپاد فلای کارت ۳۰، افزود: توانایی حمل و نقل ایمن تجهیزات، لوازم و ضایعات توسط پهپاد‌ها می‌تواند موجب تحول در لجستیک کوهنوردی اورست شده، تلاش‌های پاکسازی زباله را تسهیل کند و ایمنی را برای همه فعالان این منطقه بهبود بخشد.

اگرچه بالگرد‌ها از نظر تئوری می‌توانند همان سفر را انجام دهند، اما خطرات و هزینه‌های ذاتی، به ندرت انجام چنین ماموریت‌هایی را امکان پذیر می‌کند. قبل از آزمایش‌های اخیر، مهندسان DJI مجبور بودند پهپاد را از مسیر‌هایی عبور دهند که از چالش‌های محیطی شدید اورست جان سالم به در ببرد.

این چالش‌های محیطی شامل دمای بین منفی ۱۵ تا ۵ درجه سانتیگراد، سرعت باد تا ۱۵ متر بر ثانیه و ارتفاعات بالا بود. در این شرایط، پهپاد آزمایش‌های شناوری را با وزن‌های مختلف، مقاومت باد، دمای پایین و ظرفیت وزن با افزایش بار انجام داد.

در حالی که این ماموریت موفقیت آمیز به خودی خود بسیار جالب است، اما آزمایش‌های اخیر پیامد‌های مهمی برای ایمنی در کوه نیز دارند.

در گذشته، راهنمایان محلی موسوم به «شِرپا» مسئول حمل و نقل و پاکسازی زباله در اورست بوده اند. گاهی ممکن است مجبور شوند بیش از ۳۰ بار در یک فصل از آبشار یخ عبور کنند تا موادی مانند کپسول‌های اکسیژن، کپسول‌های گاز، چادر، غذا و طناب را حمل کنند.

یکی از این افراد می‌گوید: باید روزانه شش تا هشت ساعت در این آبشار راه برویم. سال گذشته سه شرپا را از دست دادیم. اگر خوش شانس نباشیم و زمان مناسب نباشد، جان خود را در آنجا از دست می‌دهیم.

صعود خطرناک از روی آبشار یخی خومبو معمولا در شب اتفاق می‌افتد که دما در کمترین حد و یخ پایدارتر است. یک پهپاد استاندارد می‌تواند طی یک سفر رفت و برگشت ۱۲ دقیقه‌ای چه در روز و یا شب، ۱۵ کیلوگرم محموله را بین اردوگاه‌ها جا به جا کند.

برای این منظور، پهپاد‌های تحویل DJI برای کاهش بار شرپا‌ها طراحی شده اند که به طور مداوم جان خود را در مسیریابی در آبشار یخی خطرناک خومبو به خطر می‌اندازند. این پهپاد‌ها همچنین می‌توانند به پاکیزه نگهداشتن کوه اورست از انباشت زباله کمک کنند.

استقرار پهپاد‌های تحویل در مناطق مرتفع نه تنها نویدبخش بهبود ایمنی و کارایی در این محیط‌های چالش برانگیز است، بلکه بر اهمیت حفظ محیط زیست و شیوه‌های پایدار در صنعت کوهنوردی تأکید می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته