دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

هوش مصنوعی همکار ناسا می‌شود/ ایمنی و شفافیت در راس استفاده از فناوری محبوب

هوش مصنوعی همکار ناسا می‌شود  ایمنی و شفافیت در راس استفاده از فناوری محبوب
ناسا متعهد شده است که از فناوری هوش مصنوعی با دقت و مسئولانه برای اکتشافات فضایی و پیشروی ماموریت‌های خود استفاده کند و ایمنی و شفافیت را در رأس این تصمیم قرار دهد.
کد خبر : 915099

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به‌شدت مدنظر قرار گرفته و مسائل زیادی را با سرعتی بیشتر از محاسبات سنتی حل کرده است. این پیشرفت‌ها صرفا به کاربرد‌های موجود در سیاره زمین محدود نمی‌شود؛ دانشمندان به کمک هوش مصنوعی، توانایی بیشتری برای کشف جهان خارج از زمین پیدا کرده‌اند.

در همین راستا مقامات سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا، ناسا، تاکید کردند که این سازمان همزمان با بهره برداری از قدرت روزافزون هوش مصنوعی، اصول ایمنی را نیز در پیش می‌گیرد. مقامات این سازمان می‌گویند، همانطور که ظهور ابزار‌هایی مانند چت‌جی‌پی‌تی نشان می‌دهد، فناوری هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و این میدان رو به رشد می‌تواند به ناسا در انجام اکتشافات بسیار تاثیرگذارکمک کند، اما مشکلات بالقوه‌ای نیز وجود دارد که در این گزارش به شرح آن می‌پردازیم:

ایمنی، شفافیت و قابل اطمینان بودن شرط اصلی استفاده از هوش مصنوعی

بیل نلسون، مدیر ناسا در جلسه تالار شهر هوش مصنوعی به خطرات آن اشاره و تاکید کرده، اگر در استفاده از هوش مصنوعی روش‌هایی به کار گرفته شود که برای بهبود نوع بشر نباشد، ممکن است تبعات بسیاری به همراه داشته باشد و آنچه که درنهایت نصیب می‌شود زیان‌های غیرقابل جبران است. در عین حال هوش مصنوعی می‌تواند روند اکتشافات را کارآمدتر کند، اما این تنها در صورتی است که به این ابزار‌های جدید به روش درست نزدیک شد و ایمنی، شفافیت و قابل اطمینان بودن آن را در دستور کار قرار داد.

ید طولای ناسا در استفاده از فناوری محبوب

مدیر سازمان هوانودری و فضای ایالات متحده تشریح کرده، این سازمان چندین دهه است که از ظرفیت‌های فناوری هوش مصنوعی در ظرفیت‌های مختلف استفاده کرده، اما این روز‌ها قابلیت‌های این فناوری به سرعت در حال بهبود است و ناسا برای توسعه هرچه بیشتر و استقرار مناسب آن در فعالیت‌ها و ماموریت‌های فضایی تلاش می‌کند. هفته گذشته، ناسا نخستین مدیر برای هوش مصنوعی را منصوب کرد و بدین ترتیب، دیوید سالوگنینی که به عنوان مدیر ارشد اطلاعات سازمان خدمت می‌کرد، عهده‌دار این بخش و فعالیت‌های زیرمجموعش شد تا کل نیروی کار ناسا با این فناوری آشنا و سواد استفاده از آن را کسب کنند؛ در واقع یک فرصت آموزشی برای افراد مشغول در سازمان فضانوردی و هوای ایالات متحده فراهم شده تا به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن کار با فناوری پیشرو را یاد بگیرند.

بشریت در مرکز استفاده از هوش مصنوعی

دیوید سالوگنینی نیز در اظهارات خود گفته است، استفاده مسئولانه از فناوری با ذهنیتی آغاز می‌شود که بشریت را در مرکز نگه می‌دارد و فایده-هزینه را برای وی می‌سنجد؛ چه بسا بهتر باشد از اصطلاح هوش کمکی استفاده شود تا هر لحظه یادآوری شود که نیروی کار است که تصمیم می‌گیرد چطور و به چه میزان و با چه اهدافی این فناوری را در زمینه شغلی خود به کار بگیرد و درواقع مسئول هر حادثه یا پیشرفتی وی است. هوش مصنوعی منبعی است که اکنون همه به آن دسترسی دارند و می‌تواند به من در فرآیند تصمیم گیری کمک کند، اما این فناوری پاسخگوی نتیجه نیست و صرف استفاده از آن از نیروی کار یا مدیر مربوطه سلب مسئولیت نمی‌شود.

مدیر بخش هوش مصنوعی ناسا به مدل‌سازی پیش‌بینی‌کنندگان هوا از مسیر‌های احتمالی طوفان به عنوان قیاسی برای استفاده مسئولانه از این فناوری اشاره کرده و توضیح داده، مدل‌سازان چندین مسیر بالقوه را بررسی می‌کنند و از محدودیت‌های مجموعه داده‌هایی که در حال تجزیه و تحلیل آن هستند آگاهی دارند. به عبارت دیگر، نتیجه و تصمیم‌گیری نهایی با خود آنها است.

رعایت ایمنی در خلال بی‌تکلیفی؟

دیوید سالوگنینی می‌گوید، ما مسئولیت خود را به عنوان پاسخگوی نهایی در رابطه با فرآیند استفاده از این فناوری انجام می‌دهیم و اگر از هوش مصنوعی در بخشی از روند کار استفاده شد تا پیشرفت حاصل شود باید توانایی‌ها و محدودیت‌های آن درک شود، اگرچه ناسا در حال حاضر نیز از روش‌های پیشرفته هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای ماموریت‌های فضایی و اکتشاف جو خارج از زمین استفاده می‌کند، اما این سازمان به دنبال آن است که اطمیننا حاصل شود همه از این فناوری پیشرفته به طریقی کاملاً امن و مسئولانه استفاده می‌کنند.

کاهش بی‌عدالتی درکنار توجه به ایمنی

به طور خاص، ناسا در استفاده از فناوری محبوب این روز‌ها مسائلی مانند کاهش بی‌عدالتی و ایجاد شفافیت را در اولویت قرار می‌دهد و از آنجا که تصمیم‌هایی که توسط سیستم‌های هوش مصنوعی اتخاذ می‌شوند، می‌توانند تأثیر چشمگیری بر جامعه داشته باشند، ناسا در تضمین اینکه این تصمیم‌ها با توجه به اهداف عمومی و اجتماعی اتخاذ می‌شوند، تمرکز دارد.

علاوه بر این، ناسا متعهد است که فناوری هوش مصنوعی را برای بهبود بخشیدن به ایمنی، کارایی و بهره‌وری ماموریت‌های فضایی هدایت کند و مورد استقاده قرار دهد. این سازمان همچنین به پرهیز از تعارض منافع در استفاده از هوش مصنوعی توجه ویژه‌ای دارد، تا اطمینان حاصل شود که این فناوری‌ها به نفع جامعه و انسانیت به کار گرفته می‌شوند.

در نهایت، ناسا به عنوان یک پیشگام در استفاده از هوش مصنوعی در ماموریت‌های فضایی، به وضوح اعلام کرده که توسعه مأموریت‌های فضایی با رعایت ایمنی و شفافیت در آنها اولویت اصلی این سازمان است. این تعهدات و توانمندی‌ها نشان می‌دهد که ناسا همواره به مسائل اخلاقی و اجتماعی مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی توجه ویژه‌ای دارد و این موضوع در روز‌هایی که صرفا توسعه هرچه تمام‌تر این فناوری و استفاده از آن در هر موضوعی با هر میزان خطری مطرح است، می‌تواند به معیار برتری و الگوی موفقیت ناسا در این حوزه تبدیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته