دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت قطعات الکترونیکی در یک شرکت دانش‌بنیان

ساخت قطعات الکترونیکی در یک شرکت دانش‌بنیان
محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید قطعات الکترونیکی صنعت خودرو شدند که به تأمین نیاز برخی شرکت‌های خودروسازی می‌پردازد.
کد خبر : 914887

محمدحسن آسترکی مدیر فنی یک شرکت دانش‌بنیان در تور فناورانه‌ای که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای اصحاب رسانه تدارک دید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت ما طیف گسترده‌ای از قطعات الکترونیکی را برای صنعت خودرو ارائه می‌دهد. کارگاه تولیدی ما مجهز به بخش‌های مختلفی است که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند و این امر تضمین‌کننده تولید محصولاتی با بالاترین کیفیت است.

وی با بیان اینکه بخش‌های کارگاه شامل  مونتاژ برد‌های SMD؛ مونتاژ دستی و کنترل کیفیت می شود که در مونتاژ برد‌های SMD؛ از پیشرفته‌ترین تجهیزات برای لحیم کردن خودکار قطعات الکترونیکی کوچک مانند خازن، مقاومت و سوئیچ بر روی برد‌های مدار چاپی استفاده می‌شود. دقت و سرعت بالا در این بخش، ضامن تولید محصولاتی با کیفیت و مطابق با استاندارد‌های روز است.

وی با اشاره به فعالیت بخش مونتاژ دستی گفت: مونتاژ برخی از قطعات به دلیل ظرافت یا پیچیدگی بالا، به صورت دستی توسط پرسنل مجرب و آموزش‌دیده انجام می‌شود. این امر دقت و ظرافت را در مونتاژ این قطعات حساس تضمین می‌کند. همچنین در بخش کنترل کیفیت، همه محصولات تولیدی به طور کامل مورد تست و بررسی قرار می‌گیرند تا از عملکرد صحیح و مطابقت آنها با استاندارد‌های کیفی اطمینان حاصل شود.

مدیر فنی این شرکت دانش‌بنیان گفت: محصولات این شرکت دانش‌بنیان، کلید‌های روی فرمان خودرو‌های دنا، تارا، پارس و سمند را شامل می‌شود. در فرآیند تولید این قطعات، ابتدا سیم‌ها به صورت انبوه از کارخانه‌ها خریداری و سپس برش داده می‌شوند. پس از آن، سرسیم‌ها مطابق با سایز‌های تعیین‌شده پرس شده و در کانکتور جایگزین می‌شوند.

وی تصریح کرد: تمرکز اصلی این شرکت روی داخلی‌سازی قطعات الکترونیکی استفاده‌شده در خودرو است. با تلاش این شرکت، بسیاری از محصولاتی که پیش از این از چین وارد می‌شدند، در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شوند؛ البته ناگفته نماند که برخی از قطعات مانند سوئیچ‌ها و LED‌ها همچنان از خارج وارد می‌شوند، اما مونتاژ، تست و نهایی‌سازی محصول در داخل کشور انجام می‌شود.

مدیر فنی این شرکت دانش‌بنیان درباره رقابت با شرکت‌های چینی در این حوزه اظهار کرد: در این عرصه با چینی‌ها رقابت می‌کنیم، اما به دلیل قیمت پایین‌تر محصولاتمان، موفق به تصاحب بازار شده‌ایم.

وی تأکید کرد: این شرکت دانش‌بنیان از تولید تا مصرف فعالیت می‌کند و در زنجیره تامین یک خودروسازی حضور دارد. به این معنا که برد‌های تولیدی این شرکت به شرکتی دیگر منتقل شده و در آنجا تزریق پلاستیک به قاب آنها انجام می‌شود. سپس این برد‌ها به شرکتی دیگر که در زمینه تولید فرمان فعالیت می‌کند، ارسال شده و در نهایت فرمان کامل به خط خودروساز منتقل و در خودرو‌ها نصب می‌شود.

آسترکی، مدیر فنی این شرکت بیان کرد: به درخواست یکی از خودروسازان از اواخر سال ۱۴۰۱ تحقیقات روی محصولی به نام سنسور نور و باران را آغاز کردیم. این سنسور به صورت محدود در خودرو‌های تارا و دنای فول اتوماتیک نصب شده است. خوشبختانه موفق به ساخت نمونه اولیه این محصول و دریافت گواهی دانش‌بنیانی آن شده‌ایم.

وی گفت: این شرکت دانش‌بنیان نزدیک به ۳۰ پرسنل دارد و واحد تحقیق و توسعه آن نیز فعال است. افراد شاغل در این شرکت در رشته‌های مختلف مهندسی، از جمله مهندسی مکانیک، برق، فیزیک و اپتیک فعالیت می‌کنند.

آسترکی به چالش‌های تولید سنسور نور و باران اشاره کرد و گفت: این محصول در حوزه‌های اپتیک، مکانیک و الکترونیک با چالش‌هایی روبرو است، چرا که این حوزه‌ها با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. اکنون در مرحله عقد قرارداد با خودروساز برای تولید انبوه این محصول هستیم.

وی به تلاش این شرکت برای تشکیل تیم تحقیق و توسعه قوی با توجه به تیراژ بالای محصولات خود اشاره کرد و گفت: ما در ابتدا با توجه به حجم بالای تولیداتمان، اقدام به تشکیل یک تیم تحقیق و توسعه قوی نمودیم. در ابتدای کار، فضایی توسط یکی از شرکت‌های شیراز به ما اختصاص داده شد و سپس در سال ۱۳۹۵ به پارک علم و فناوری شیراز منتقل شدیم. از آن سال تاکنون در این پارک مستقر هستیم.

 آسترکی درباره تعداد محصولات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت تاکنون ۱۲ محصول را به مرحله تولید رسانده است که از این میان، ۶ محصول در حال حاضر در خط تولید انبوه قرار دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته