دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

غیرمنتظره‌ترین ماده تولید سوخت هیدروژنی کشف شد

غیرمنتظره‌ترین ماده تولید سوخت هیدروژنی کشف شد
دانشمندان کشف کردند فضولات دامی یک متحد غیرمنتظره در مسابقه تولید سوخت هیدروژنی پایدار و کارآمد است.
کد خبر : 914469

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازپاپ سای، پژوهشگران دانشگاه ایلینوی شیکاگو در آمریکا، روش جدیدی ابداع کرده اند که از ترکیب کود گاوی و سایر محصولات جانبی صنعت کشاورزی با انرژی خورشیدی و بادی، می‌تواند نیاز به انرژی برای تولید گاز هیدروژی را تا ۶۰۰ درصد کاهش دهد.

سوخت هیدروژنی مدت هاست که به عنوان یک منبع انرژی پایدار بسیار امیدوارکننده قلمداد می‌شود، اما اکثر سیستم‌های تولیدی موجود امروزه هنوز اثربخشی لازم را ندارند چرا که برق صنعتی لازم برای تقسیم آب به مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن (فرآیندی که به عنوان الکترولیز شناخته می‌شود) معمولا فقط با سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ و گاز طبیعی به دست می‌آیند.

اکنون دانش پژوهان دانشگاه ایلینوی به تازگی به این فکر کرده اند که آیا می‌توانند سوخت‌های پرهزینه و سنگین را برای بیوچار حذف کنند؛ بیوچار منبع انرژی غنی از کربن است که می‌تواند با مخلوط کردن اسید سولفوریک با زباله‌های کشاورزی، حیوانی یا فاضلاب تولید شود.

 نتایج تحقیقات آنها که نشریه Cell Reports Physical Science منتشر شده است، به طور باورنکردنی امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

مجریان این پژوهش می‌گویند، هر یک از انواع مختلف بیوچار که از پوسته‌های نیشکر، ضایعات کاغذی، کنف و کود گاوی به دست می‌آید، برق لازم برای الکترولیز را کاهش می‌دهد.

اما از میان این گزینه ها، بیوچار کود گاوی، برنده بلامنازع رقابت بود و نیاز به برق را به میزان ۶۰۰ درصد کاهش داده و به تنها یک پنجم ولت رساند.

در آزمایش دیگری دانشمندان دریافتند می‌توانند واکنش الکترولیز به کمک کود گاوی را با استفاده از یک سلول خورشیدی منفرد که انرژی کمتری نسبت به باتری AA تولید می‌کند، تامین کنند. با انجام این کار، تقریبا ۳۵ درصد از بیوچار و منابع انرژی خورشیدی به سوخت هیدروژن تبدیل می‌شوند.

با این حال روش جدید هنوز کاملا پاک نیست، زیرا سوزاندن بیوچار باعث انتشار CO۲ می‌شود اگرچه محققان تصریح می‌کنند که طرح‌های آینده می‌توانند تجهیزاتی را برای جذب دی اکسید کربن حاصل و حتی استفاده از این محصول جانبی برای سیستم‌های کربناته کردن نوشیدنی یا حتی تولید اتیلن، ترکیب کنند.

مجریان این پژوهش بر این باورند شیوه آنها این نه تنها استفاده از زباله‌های زیستی را متنوع می‌کند، بلکه به تولید پاک مواد شیمیایی مختلف فراتر از هیدروژن منجر می‌شود.

این روش ارزان برای تولید هیدروژن می‌تواند به کشاورزان اجازه دهد تا برای نیاز‌های انرژی خود پایدار باشند یا جریان‌های جدیدی برای درآمدزایی ایجاد کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته