دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نقش آتشفشان‌ها در شکل‌گیری سیاره زهره

نقش آتشفشان‌ها در شکل‌گیری سیاره زهره
محققان از طریق تحلیل‌های جدید تصاویر راداری گذشته دریافته‌اند، سیاره زهره بیش از آنچه قبلاً شناخته شده بود، فوران‌های آتشفشانی دارد که در شکل‌گیری سیاره نقش داشته‌اند.
کد خبر : 914380

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، به گفته دانشمندانی که تجزیه و تحلیل جدید از تصاویر راداری دهه‌های گذشته سیاره زهره ارائه داده‌اند، شواهدی از فوران‌های آتش‌نشانی این سیاره مشاهده شده که مربوط به دو محدوده دیگر سیاره می‌شود.

محققان شرح می‌دهند، تصاویر راداری به دست آمده از فضاپیمای ماژلان ناسا از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲، جریان‌های گدازه‌ای بزرگی را در این دو مکان واقع در نیمکره شمالی ناهید نشان می‌دهد؛ این یافته‌ها همراه با مطالعات قبلی، نشان می‌دهد که فعالیت آتشفشانی این سیاره با زمین قابل مقایسه است.

براساس گزارش‌های منتشر شده، ماژلان ۹۸ درصد از سطح زهره را نقشه برداری کرده، اما پیشرفت در توانایی محاسباتی، تجزیه و تحلیل داده‌های رادار ماژلان را در سال‌های اخیر آسان‌تر کرده است.

دیوید سولکانس، دانشمند سیاره‌شناسی از دانشگاه ایتالیا، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: "این یافته‌ها درک ما از میزان فعال بودن زهره از نظر آتشفشانی را به‌طور قابل‌توجهی تغییر می‌دهد، و نشان می‌دهد که این سیاره بسیار فعال‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد بوده است.

یکی از این دو مکان آتشفشانی به نام سیف مونس است که حدود ۲۰۰ مایل (۳۰۰ کیلومتر) عرض دارد و تصاویر راداری قبل و بعد از یک جریان گدازه‌ای به مساحت حدود ۱۲ مایل مربع (۳۰ کیلومتر مربع) را نشان می‌دهد.

مارکو ماستروجوزپه، دانشمند سیاره‌شناسی و یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه ساپینزا در رم گفت: جریان‌های گدازه‌ای که در امتداد سمت غربی سیاره مشاهده شده‌اند، ویژگی‌های خطی با الگو‌های سینوسی را نشان می‌دهند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تعداد زیادی از آتشفشان‌ها روی سطح زهره فعال بوده‌اند و این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از فعالیت‌های جدید بر روی این سیاره باشد.

طی این تحقیق، محققان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و تحلیل‌های جدید، به این نتیجه رسیده‌اند که زهره دارای فعالیت‌های آتشفشانی بسیار بیشتر از آنچه پیش‌تر فرض می‌شد است و احتمال داده می‌شود، این فعالیت‌ها در فرایند شکل‌گیری و تکوین سیاره‌ها نقش مهمی داشته باشند.

درک بهتر فعالیت‌های آتشفشانی روی سطوح سیارات مختلف می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهترین راهکار‌های حفاظت از منظومه شمسی را بیابند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته