دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بر اساس اطلاعات جدید صورت گرفت؛

آغاز موج گرمای تابستانی در جهان/ دانشمندان از دولتی‌ها درخواست دارند

آغاز موج گرمای تابستانی در جهان  دانشمندان از دولتی‌ها درخواست دارند
وقوع جدیدترین موج گرما در جهان طی روز‌های اخیر موجب شد جامعه علمی بین‌المللی خواستار اقدامات فوری دولت‌ها برای کاهش اثرات تغییرات اقلیم شوند.
کد خبر : 914099

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، «ماکسیمیلیانو هررا» «Maximiliano Herrera» مورخ آب و هوا می‌گوید: هزاران رکورد گرما در سراسر آسیا به شدت در حال ثبت است که تا حد زیادی شدیدترین رویداد در تاریخ اقلیم جهان محسوب می‌شوند.

متخصصانی مانند پروفسور «راگو مورتوگوده» «Raghu Murtugudde» از موسسه فناوری بمبئی در هند نیز می‌گوید: پدیده ال نینو جاری، همراه با گرمایش جهانی و چرخه‌های فصلی، موج گرما را تشدید کرده است. ال نینو یک الگوی اقلیمی است که باعث گرم شدن غیرمعمول آب‌های شرق استوایی اقیانوس آرام می‌شود و بر باد‌های بسامان و جو تأثیر می‌گذارد.

دانشمندان با وجود برخی اختلاف نظر‌ها و بحث‌ها در مورد نقش خاص ال نینو بر سر اینکه تغییرات اقلیمی به طور چشمگیری احتمال و شدت رویداد‌های گرمای شدید را افزایش می‌دهند اتفاق نظر دارند.

پروفسور «کریشنا آچوتا رائو» «Krishna Achuta Rao» محقق مؤسسه فناوری دهلی در هند با مظنون بودن به نقش نقش ال نینو، تاکید دارد: سال گذشته نیز مثل امسال، موج گرما از بخش‌هایی از هند به بنگلادش، میانمار و تایلند کشیده شد. امسال این موج در حرکت بیشتر به سمت شرق، به فیلیپین رسیده است. بنابراین، این همان الگو است.

درخواست برای اقدام

با ادامه افزایش دما در سطح جهان، کشورها، به ویژه آنهایی که آسیب پذیرتر هستند، ضروری است که راهبرد‌های آمادگی و واکنش خود را افزایش دهند. 

«کو بارت» «Ko Barrett» معاون دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی، تاکید کرده است: تغییرات اقلیم فراوانی و شدت چنین رویداد‌هایی را تشدید می‌کند و بر جوامع، اقتصاد‌ها و مهم‌تر از همه بر زندگی انسان و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم تأثیر می‌گذارد.

با توجه به اینکه سال ۲۰۲۳ به عنوان گرم‌ترین سال جهان ثبت شده، نیاز به اقدام فوری و پایدار برای مبارزه با تغییرات اقلیم هرگز به این فوریت نبوده است.

بحران منطقه‌ای در جنوب و جنوب شرق آسیا

تغییرات اقلیم ناشی از فعالیت‌های انسانی، گرما را در آسیا شدیدتر کرده به ویژه در پاکستان که به عنوان پنجمین کشور آسیب پذیر در برابر تأثیرات آن معرفی شده است.

دمای هوا در استان سند در جنوب پاکستان در هفته جاری به ۵۲ درجه سانتیگراد رسید که بالاترین میزان در تابستان را نشان می‌دهد. این موج گرمای شدید، نگرانی‌هایی را در مورد افزایش فراوانی و شدت چنین رویداد‌های گرمایی ایجاد کرده است. مقامات این کشور به افراد آسیب پذیر از جمله کودکان، زنان باردار و افراد مسن هشدار داده اند.

اداره هواشناسی پاکستان سه موج گرما را پیش بینی کرده است: موج نخست که در حال حاضر در جریان است و دو موج دیگر در اوایل و اواخر ژوئن پیش بینی می‌شود. افزایش هشداردهنده دما بر نیاز فوری به اقدامات حفاظتی برای آسیب پذیرترین جمعیت تاکید کرده است.

«روبینا خورشید عالم» «Rubina Khursheed Alam» مشاور اقلیمی نخست وزیر در یک کنفرانس خبری گفته است: این کشور شاهد بارش‌های بیش از حد معمول و وقوع سیل بوده و دولت در حال اجرای کارزار‌های اطلاع رسانی برای آموزش مردم در مورد خطرات موج گرماست.

موج گرمای شدید به پاکستان محدود نمی‌شود. دمای رکوردشکنی در سراسر جنوب و جنوب شرق آسیا گزارش شده که باعث اختلال گسترده و حتی تلفات جانی شده است.

پیش از این در هند، دمای هوا به بیش از ۴۳ درجه سانتیگراد افزایش یافته بود و اداره هواشناسی این کشور را بر آن داشت تا سطح «هشدار قرمز» را برای چندین ایالت صادر کند. گرما، زندگی روزمره را مختل کرده است، مدارس زودتر تعطیل شده و محصولات زراعی در کشتزار‌ها پژمرده می‌شوند.

بنگلادش، میانمار و دیگر کشور‌های آسیای جنوب شرقی نیز گرمای بی سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. در فیلیپین مدارس تعطیل شده اند و در تایلند تنها در سال جاری ۳۰ مورد مرگ ناشی از گرمازدگی گزارش شده است. ویتنام هشدار‌هایی درباره آتش سوزی جنگل‌ها و بیماری‌های مرتبط با گرما صادر کرده، زیرا دمای هوا از ۴۴ درجه سانتیگراد فراتر رفته است.

پیامد‌های جهانی و آمادگی

روند نگران کننده افزایش دما فراتر از آسیا است. آمریکا نیز با افزایش دمای غیرعادی مواجه شده است، به طوری که فیلادلفیا در آوریل برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته به ۳۲ درجه سانتیگراد رسید.

اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) وب سایت رهگیری «HeatRisk» (خطر گرما) را گسترش داده است تا به جمعیت آسیب پذیر کمک کند خود را برای رویداد‌های گرمای شدید آماده کنند.

«ریک اسپینراد» «Rick Spinrad» مدیر NOAA با تاکید بر این خطرات اظهار داشت: تغییرات اقلیم باعث موج‌های گرمای مکرر و شدیدتر می‌شود که مدت آن طولانی‌تر است و تنها در آمریکا سالانه منجر به مرگ ۱۲۲۰ نفر می‌شود.

از سوی دیگر، مکزیک ۱۵۷ مرگ ناشی از گرما را در میان میمون‌های زوزه کش گزارش کرد که تعداد کمی از آنها تحت درمان قرار گرفتند. یک پارک حیوانات در این کشور بیش از ۱۰۰ مرگ و میر را در میان طوطی ها، خفاش‌ها و دیگر حیوانات به دلیل کم آبی بدن ذکر کرد.

گنبد گرما بر فراز جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی منجر به دمای سوزان در سراسر کشور شده است. مرگ و میر ناشی از گرما در میان میمون‌های زوزه کش به عوامل مختلفی از جمله دمای بالا، خشکسالی و از دست دادن زیستگاه نسبت داده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته