دانشمندان:

تکینگی‌ سیاه‌چاله‌ها قوانین فیزیک را نقض می‌کند

تحقیقات اخیر متخصصان همراه با یافته‌هایی بوده که نشان می‌دهد، تکینگی‌های سیاه‌چاله قوانین فیزیک را به چالش می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سیاه چاله‌ها یکی از پدیده‌های مرموز در جهان فیزیک هستند که تا کنون درک کامل از آنها حاصل نشده است؛ یکی از جنبه‌های مهم و قابل توجه این پدیده، وجود تکینگی یا نقطه‌های نامتناهی در مرکز سیاه‌چاله‌هاست که باعث انتزاعی شدن معادلات فیزیکی شده و با آنها نمی‌توان به درک درست دست یافت.

تَکینِگی گرانشی یا تَکینِگی فضازمان موقعیتی در فضا-زمان است که طبق پیش‌بینی نسبیت عام، در آن چگالی و میدان گرانشی جسم سماوی بی‌نهایت می‌شوند، به‌طوریکه دیگر این کمیت‌ها وابسته به دستگاه مختصات مورد استفاده نخواهند بود.

اما تحقیقات جدید نشان داده که ممکن است بتوانیم این مسأله را حل کنیم و از آنها به عنوان معادله‌های حل شده نام ببریم؛ برخی از نظریه‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که با تغییر در اصول و مفاهیم بنیادی فیزیک، ممکن است این نقطه‌های نامتناهی حتی از بین بروند.

این موضوع نه تنها می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر درک کلیت سیاه‌چاله‌ها و جهان فیزیک برسیم، بلکه می‌تواند پیشرفت‌های بزرگی در زمینه فیزیک نظری و تجربی ایجاد کند و یکی از بهترین فرصت‌ها برای پیشرفت و پیشبرد علم در رشته فیزیک باشد.

سیاه­چاله­‌ها تنها مکان‌هایی نیستند که تکینگی، جایی که گرانش به یک نقطه نامتناهی دست می‌یابد، در آنها یافت می­‌شود، بلکه این اعتقاد وجود دارد که خود بیگ بنگ هم از یک تکینگی آغاز شده است.

دانشمندان می‌گویند، سیاهچاله‌ها در واقع ممکن است نوع نظری ستاره‌ای به نام «گراواستار» باشند که پر از انرژی تاریک و در حال گسترش در جهان هستند؛ در عین حال سیاهچاله‌ها  می‌توانند بافت فضای اطراف خود را چنان شدید تغییر شکل دهند که حتی نور نیز نمی‌تواند از چنگال گرانشی آنها عبور کند، اگرچه ممکن است این یافته‌ها تمام و کمال درست نباشند.

بر اساس تحقیقات جدیدی که در ماه آوریل در مجله «فیزیکال رویو» (Physical Review D) منتشر شد، سیاهچاله‌ها ممکن است اجرام آسمانی کاملا متفاوتی باشند که به عنوان گراواستار شناخته می‌شوند.

یکی از نویسندگان این مطالعه که استاد فیزیک در دانشگاه گدانسک در لهستان است می‌گوید، گراواستار‌ها اجرام نجومی فرضی هستند که در سال ۲۰۰۱ به عنوان جایگزینی برای سیاهچاله‌ها معرفی شدند.