دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دستیار معاون علمی رئیس جمهور:

سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی تا ۱۴۰۵ افزایش می‌یابد

سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی تا ۱۴۰۵ افزایش می‌یابد
دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از افزایش سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی خبر داد و گفت: قرار است این سهم تا ۱۴۰۵ به ۸ درصد برسد.
کد خبر : 913838

سید جواد صدری مهر، دستیار معاون علمی رئیس جمهور به خبرنگار علم و فناوری آنا گفت: در حال حاضر شاهد بلوغ فناوری در کشور هستیم به‌طوری‌که از نمایشگاه‌های فناوری‌ از حالت نمایشی فاصله می‌گیرند و به سمت فناوری می‌روند تا خروجی آن در بازار دیده شود.

وی گفت: به این واسطه محصول دانش‌بنیان به وجود می‌آید و نقش خود را در اقتصاد و GDP پیدا می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد حضور شرکت‌های فناور در نمایشگاه‌ها جدی‌تر می‌شود چرا که احساس می‌کنند جایی است که می‌توانند محصول شان را ارائه کنند و وارد چرخه اقتصاد شوند تا مشتری‌یابی صورت گیرد.

وی افزود: اینکه می‌گویم فناوری نمایشی، به معنی انتقاد از گذشته نیست؛ به هر حال در قسمتی از زمان باید این فرهنگ‌سازی اتفاق می‌افتاد. اکنون در حال گذر از مجموعه‌هایی که آمدند و آزمون و خطا کردند هستیم و به مجموعه‌هایی می‌رسیم که سهمی واقعی در GDP دارند. 

صدری مهر تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ میلیون دلار صادرات فناوری بوده که سال گذشته هم به دو میلیارد دلار رسید. این قدم به قدم رشد نقش فناوری در اقتصاد و GDP را نشان می‌دهد که هر چقدر جدی‌تر باشد این مجموعه‌ها و نمایشگاه‌ها هم رونق می‌گیرد. 

دستیار معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: هدف‌گذاری که در معاونت علمی شده این است که بتوانیم تا ۱۴۰۵ حدود ۸ درصد GDP را به خود اختصاص دهیم، این رشد از ۳ درصد به ۸ درصد رشد سریعی خواهد بود.

وی تاکید گرد: قبلا زیرساخت‌ها ایجاد شده و نیاز به ایجاد ساخت نداریم بلکه باید سعی کنیم سهم این زیرساخت‌ها را در اقتصاد بالا ببریم. در سال‌های گذشته در کشور نزدیک به ۵۰۰ شتاب‌دهنده ایجاد شده و بسیاری شکست خوردند.

سهم دانش‌بنیان‌ها در GDP افزایش می‌یابد 

وی ادامه داد: بیش از این تعداد مراکز نوآوری ایجاد شده است؛ حدود ۲۰ کارخانه نوآوری و ۷۰ پارک علم و فناوری داریم. اینها زیرساخت‌های ایجاد شده است که باید سعی کنیم سهم شان را در اقتصاد زیاد کنیم و که امیدواریم تا ۱۴۰۵ به سهم ۸ درصدی برسیم.

فعالیت جدی ۴۰ شتاب‌دهنده در شرایط کنونی

وی در ادامه تصریح کرد: قبلا ۵۰۰ شتاب‌دهنده بود و حمایت‌هایی هم می‌گرفتند در بررسی گواهی صلاحیت به ۴۰ شتاب‌دهنده رسیدیم و ۴۰ شتاب‌دهنده گواهی صلاحیت دریافت کردند، حمایت تعریف‌شده اینها بیش از ده، پانزده برابر شده است.

به گفته وی، هدف‌مان این است مجموعه‌هایی که در این مسئله کار کردند رشد کنند و آنها به عنوان لوکوموتیو کشنده بقیه مجموعه‌ها باشند. 

 

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته