دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«دولت ۱۰ برابری» چیست؟/ آماده‌سازی جهان برای انقلاب خدمات عمومی

«دولت ۱۰ برابری» چیست؟  آماده‌سازی جهان برای انقلاب خدمات عمومی
مفهوم تازه‌ای با عنوان «دولت ۱۰ برابری» در همه کشور‌های جهان در حال فراگیر شدن است که هدف از آن افزایش بهره‌وری خدمات عمومی و دولتی با استفاده از فناوری‌های نوین است.
کد خبر : 913566

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ دولت‌ها در سراسر جهان در حال برداشتن گام‌هایی بلند برای بهبود نحوه عملکرد و خدمت به مردم هستند. آنها در تلاش هستند خدمات‌دهی به شهروندان را کارآمدتر کنند. مفهوم این تکاپو به «دولت ۱۰ برابری» معروف شده است، به این معنا که هزینه‌ها به یک‌دهم کاهش پیدا کند و بهره‌وری ۱۰ برابر شود. این موضوع در حوزه خدمات درمانی و بهداشتی بیش از سایر زمینه‌ها مشهود است. برای مثال، توسعه سریع واکسن‌ها در دوران همه‌گیری کرونا را در نظر بگیرید. دولت‌ها، شرکت‌های داروسازی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و مؤسسات خیریه همگی با یکدیگر همکاری کردند تا واکسن‌ها را بسیار سریع‌تر از حد معمول تولید کنند.

این تنها یک نمونه از قدرتمند شدن دولت مدرن در عصر فناوری است. رمز موفقیت «دولت ۱۰ برابری»، گرد هم آوردن فناوری برای ارتقای سطح کارها، سیاست‌های دولت، کارکنان دولت و قوانین جدید است. این رویکرد جامع می‌تواند به نتایج شگفت‌انگیزی دست یابد، به‌ویژه وقتی صحبت از بهبود سلامت جوامع در میان باشد.

جهش بزرگ در ارائه خدمات درمانی

وقتی نوبت به بهبود خدمات بهداشتی و درمانی می‌رسد، دولت می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. به عنوان مثال، به فرایند وقت گرفتن از یک دکتر متخصص فکر کنید. کمیسیون بهداشت روانی کانادا برای حل این مشکل شروع به سراغ استفاده از ایده‌ها و فناوری‌های جدید رفته است تا اوضاع را بهتر کند. در نتیجه، مدت زمانی که مردم باید برای مشاوره سلامت روان منتظر بمانند از ۱۹ روز به ۴ روز کاهش یافت. آنها این کار را با راه‌اندازی یک سیستم جدید برای سازماندهی و ارائه خدمات سلامت روان و دارو انجام دادند. آنها همچنین با ارائه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین، دریافت کمک را برای افراد آسان‌تر کردند و حتی گروهی را برای کمک به افرادی که مشکل سلامت روان و اعتیاد دارند ایجاد کردند.

در استرالیا، بیمارستان‌های ایالت کوئینزلند از فناوری پیشرفته برای پیش‌بینی تعداد بیماران، انواع جراحت‌ها، تخت‌های خالی و حضور و غیاب کارکنان استفاده کردند. این اقدام به بیمارستان‌های کوئینزلند کمک کرد تا برای منابع مورد نیاز خود را از ساعت‌ها تا سال‌ها زودتر برنامه‌ریزی کند که به ۲.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی سالانه، بهبود مراقبت از بیمار و ۵۰ میلیون سود سالانه برای آن ایالت منجر شد. این تجربه نشان داد که چگونه استفاده از برنامه‌ریزی هوشمند می‌تواند تفاوت بزرگی در نحوه عملکرد اقدامات دولت ایجاد کند.

به‌کارگیری اصول دولت ۱۰ برابری همچنین می‌تواند قابلیت‌های نیروی کار را متحول کند. مؤسسه ملی بهداشت و علوم پزشکی آمریکا نمونه‌ای از چنین اقدامی است. این نهاد، برای خودکارسازی فرایند‌های بازبینی کمک‌هزینه‌ها از ابزار‌های هوش مصنوعی استفاده کرد که زمان بررسی با دقت بالای ۹۲ درصد تسریع کرد و با آزاد کردن وقت بیشتری برای کارکنان، تمرکز آنها را به سمت فعالیت‌های باارزش‌تر معطوف کرد تا تحقیقات زیست‌پزشکی را پیش ببرند.

فرصت ویژه

مثال‌های بالا فقط نشان می‌دهند که وقتی ایده‌های جدید را بررسی می‌کنیم و از آن استقبال می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد. برای بهبود سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی، دولت‌ها باید به مراحل زیر فکر کنند:

تقویت سواد هوش مصنوعی: با توجه به پیشرفت روزافزون خدمات پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی، درک جامع هوش مصنوعی در بخش عمومی خدمات پزشکی بسیار مهم است. چنین مهارتی برای تنظیم استاندارد‌های قوی و حمایت جدی از ادغام هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی ضروری است.

ادغام هوش مصنوعی با طراحی انسان‌محور: هوش مصنوعی، از جمله هوش مصنوعی مولد، بهتر است با اصول طراحی انسان‌محور ادغام شود تا تجربه ذینفعان آن نیز بهبود پیدا کند و خدمات متناسب با دسترسی به طور آسان‌تری ارائه شود، به این معنا که تمرکز انسان همراه با قدرت فناوری تقویت شود.

بازتعریف فرآیند‌های کاری: همکاری تیمی انسان و ماشین به بهبود فرایند‌های قدیمی منجر می‌شود. با این حال، دستیابی به پیشرفت‌های دولت ۱۰ برابری ۱۰ اغلب مستلزم پیکربندی مجدد روش‌ها و فرآیند‌های کاری است. این شامل ارزیابی مجدد نحوه انجام وظایف، اولویت‌بندی پروژه‌ها، بازتعریف نقش‌ها و بررسی فرصت‌ها برای همکاری انسان و ماشین است.

بهبود بهینه‌سازی منابع: دولت‌ها باید به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی کمک کنند تا از ابزار‌های پیشرفته برای پیش‌بینی بهتر تعداد بیماران در زمان‌های مختلف استفاده کنند. این به آنها کمک می‌کند تا منابع خود را به طور مؤثرتری برنامه ریزی و استفاده کنند و بر ارائه بهترین خدمات درمانی تمرکز کنند.

امکانات حوزه فناوری بسیار وسیع هستند و تازه در ابتدای راه حرکت به سوی دستاورد‌های تحول‌آفرین در حوزه سلامت هستیم.

گزارش حاضر از مجله فوربس به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته