دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان:

آیت‌الله رئیسی در نظام نخبگانی تحولات بنیادینی ایجاد کرد/ حرکت نخبگانی توقف ندارد

آیت‌الله رئیسی  در نظام نخبگانی تحولات بنیادینی ایجاد کرد  حرکت نخبگانی توقف ندارد
معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: بسیاری از برنامه‌های تحولی بنیاد ملی نخبگان مانند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، ایجاد و ساماندهی کانون‌های مردمی نخبه‌پرور و همچنین شناسایی فعال و توسعه دایره نخبگانی، حاصل نگاه ویژه شهید آیت‌الله رئیسی به موضوع نخبگان بود.
کد خبر : 913207

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ رسول محمدقلی، معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نقش آیت‌الله رئیسی در ارتقاء نظام نخبگانی کشور، گفت: در دورانی که جناب آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی علیه‌السلام را بر عهده داشت، با جمعی از فعالان حوزه نخبگان با وی دیدار کردیم و در همان دیدار بر موضوع شناسایی، هدایت و حمایت از مستعدان برتر مناطق محروم تاکید کرد.

وی افزود: این توجه ویژه، باعث شد با هدف شناسایی و پشتیبانی از استعدادهای برتر در مناطق محروم و روستاهای صعب‌العبور که به امکانات دسترسی کافی نداشتند، مجموعه‌های مردمی نخبه‌پرور امام رضا علیه‌السلام ایجاد شود.

تربیت نسلی برای خدمت به مردم مناطق محروم

محمدقلی با بیان اینکه رئیس جمهور شهید باور داشت که مردم مناطق محروم، محرومین و مستضعفین سرمایه‌های اصلی کشور و صاحبان اصلی انقلاب هستند، ادامه داد: آیت‌الله رئیسی تاکید بسیار زیادی داشت که ظرفیت‌های آستان قدس رضوی علیه‌السلام برای شناسایی استعدادهای ساکن در روستاهای دور افتاده و مناطق محروم و همچنین هدایت و حمایت از آنان به کار گرفته شود تا در آینده با عنایت خاصه امام رضا علیه‌السلام نسلی تربیت شود که محبت به امام رئوف علیه‌السلام را در دل دارند و توان و ظرفیت خود را برای خدمت به مردم به ویژه در مناطق محروم به کار بگیرند.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه لقب سید محرومان آیت‌الله رئیسی داده نشد، بلکه وی این لقب را با توجه ویژه به محرومین و مستضعفین به دست آورد، اظهار داشت: این رویکرد سبب خیر شد و خیلی زود خیرین نیز ظرفیت‌های خود را در این مسیر به کار گرفتند. خوشبختانه بخش زیادی از همان استعدادهای دوره دانش‌آموزی امروز وارد دانشگاه شده‌اند و در مسیر نخبگی و اثرگذاری و خدمت به مناطق محروم قرار دارند.

ایجاد ۷۰۰ مجموعه‌ مردمی نخبه‌پرور

محمدقلی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان نیز در زمان ریاست جمهوری شهید جمهور و با تاکید ویژه شخص آیت‌الله رئیسی همان روند را در مقیاس کشوری دنبال کرد و نتیجه آن ایجاد ۷۰۰ مجموعه‌های مردمی نخبه‌پرور شد که با هدف شناسایی استعدادهای برتر و حمایت از آنان تا رسیدن به مرحله اثرگذاری مبتنی بر حوزه استعدادی فعال هستند. این اقدام به دلیل اینکه به صورت بنیادین و مردم‌نهاد و همچنین با اتکا به ظرفیت خیرین صورت پذیرفت.

وی افزود: در آینده نیز مسیر خود را ادامه خواهد داد به خصوص اینکه کانون‌های مردمی نخبه‌پرور به بودجه‌های دولتی و حاکمیتی وابسته نیستند و بروکراسی پیچیده اداری نیز در آنها وجود ندارد خوشبختانه تعدادی از مجموعه‌های نخبه‌پرور امام رضا علیه‌السلام نیز در همین قالب به بنیاد ملی نخبگان متصل شده‌اند که بخشی از خروجی آنها به مدارس سمپاد و استعداد درخشان و بخشی دیگر به دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور راه یافته‌اند.

بورس دانای ایران؛ بورس ویژه رئیس‌جمهور شهید

وی بیان کرد: رئیس جمهور شهید در همایش ملی نخبگان دستور دادند بورس خاصی ویژه شخص ایشان به نام بورس دانا برای تعدادی از دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم ایجاد شود. در این بورس تاکنون ۱۰۰ دانش‌آموز مستعد برتر مناطق محروم شناسایی شده‌اند که قرار بود در سفر آتی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان که خود سرزمین غنی در بهره‌مندی از استعدادهای برتر و نخبگان است، از فرودگاه مهرآباد رئیس جمهور را در این سفر همراهی کنند.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان با دستور رهبر معظم انقلاب تاسیس و راه‌اندازی شد و در طول سال‌های فعالیت خود گام‌های بلندی برای شناسایی و توانمندسازی مستعدان برتر علمی برداشت، گفت: یکی از اقدامات بنیادینی که در دور جدید ذیل حمایت‌های رئیس جمهور شهید انجام شد، گسترش دایره نخبگانی بود.

وی ادامه داد: در واقع بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد علاوه بر جامعه علمی، نخبگان دیگر حوزه‌های ادبی، هنری، مهارتی، اجتماعی و کارآفرینی را نیز شناسایی کند و مورد حمایت قرار دهد تا همه افرادی که می‌توانند در مسیر پیشرفت کشور اثرگذار باشند، مورد حمایت ویژه قرار بگیرد؛ البته این مهم در سند راهبردی کشور در امور نخبگان نیز مورد تاکید قرار گرفته است که تحقق آن نیازمند همکاری و تعامل نهادها و دستگاه‌های مختلف است.

شناسایی بیش از ۵۳۰۰ مستعد برتر در شناسایی فعال

وی شناسایی فعال را یکی دیگر از رویکردهای بنیاد ملی نخبگان برای گسترش دایره نخبگانی قلمداد کرد و افزود: متاسفانه در روند قبلی بعضاً برگزیدگان المپیادهای علمی نیز به دلیل عدم اظهار، در دایره مخاطبان بنیاد ملی نخبگان قرار نمی‌گرفتند؛ در حالی‌که در سال جاری بنیاد ملی نخبگان با زیر نظر قرار دادن رویدادهای معتبر علمی و همچنین نظر اساتید شاخص و مراکز علمی معتبر، بیش از ۵۳۰۰ مستعد برتر را شناسایی کرده است.

همکاری و تعامل با هزار کانون نخبه‌پرور

محمدقلی با اشاره به اینکه طرح شهاب از سال ۱۳۹۳ بنا به دستور رهبری و تاکید ویژه ایشان به شناسایی استعداد‌های برتر از سنین پایین، با همکاری آموزش و پرورش اجرا شد، تصریح کرد: متاسفانه این طرح در مرحله شناسایی متوقف شده بود، اما در یک سال اخیر بنیاد ملی نخبگان بر مسئله هدایت استعداد‌های برتر شناسایی شده تمرکز کرده است و برای تحقق این امر با ۱۰۰۰ کانون نخبه‌پرور همکاری و تعامل دارد که در هر کانون ۱۰۰ نفر از این دانش‌آموزان در فرایند‌ها حضور خواهند داشت. علاوه بر آن ۵۰۰ مدرسه سمپاد و شبانه‌روزی نیز هر کدام ۲۰۰ دانش‌آموز را پوشش خواهند داد.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در کنار این موارد، با همکاری سامانه شاد و صدا و سیما پلتفرم خاصی نیز برای هدایت و حمایت استعداد‌های شهابی آماده شده است که حداقل ۱۰۰ هزار نفر را مورد حمایت و توانمندسازی قرار خواهد داد.

وی افزود: امید است تا پایان سال، تمام استعداد‌های برتر جامعه دانش‌آموزی که ۱۰ درصد کل این جامعه را تشکیل می‌دهند، در فرایند‌های مذکور تحت پوشش قرار بگیرند.


ابلاغیه تشکیل کمیته پیگیری امور نخبگان در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: رئیس جمهور شهید اواخر اسفند ماه ابلاغیه ایجاد مرکز یا کمیته پیگیری امور نخبگان را به همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیل ریاست جمهوری ارسال کرد.

محمدقلی ادامه داد: رئیس این مرکز یا کمیته شخص وزیر و عالی‌ترین مقام دستگاه خواهد بود و دبیر نیز با هماهنگی بنیاد ملی نخبگان یکی از معاونان وزیر است. بعد از این ابلاغیه، برنامه‌ها و اقدامات بسیار مطلوبی انجام شد که یکی از آن‌ها دیدار نخبگان با وزیر کشور و معاونان وی بود. این نشست‌ها با هدف ارائه نظرات و دیدگاه‌های نخبگان در حکمرانی و تحقق وظایف محوله هر دستگاه و وزارتخانه، ادامه خواهد داشت.

تاکید رئیس‌جمهور بر لزوم حضور نخبگان در بدنه حکمرانی

محمدقلی با اشاره به تصویب جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی در دولت سیزدهم، یادآور شد: علاوه بر هزار نفری که در فراخوان اول جذب شدند، در فراخوان دوم نیز ۵۰۰۰ ظرفیت به صورت شغل-محل ایجاد شده است و اکنون ۲۷ هزار نفر در مسیر ارزیابی قرار دارند که این قانون هم با نظر شخص رئیس جمهور و تاکید ایشان بر لزوم حضور نخبگان در بدنه حکمرانی کشور تصویب و اجرا شد.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه مسیر انقلاب اسلامی نشان داده که حرکت نخبگانی توقف ندارد، اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان تمام برنامه‌ها و طرح‌های خود را مبتنی بر سند راهبردی کشور در امور نخبگان اجرایی می‌کند؛ به همین دلیل امید است اقدامات صورت‌گرفته در دور جدید ریاست جمهوری نیز ادامه یابد.

محمدقلی در پایان گفت: از طرفی با تصویب قانون جامع حمایت از نخبگان که تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، زمینه بسیار مناسبی برای حمایت به‌کارگیری و جلوگیری از مهاجرت نخبگان فراهم می‌شود. به همین دلیل امید است مجلس آینده تصویب این قانون را در اولویت قرار دهد، چون قطعاً منشاء تحولات بزرگی در حمایت از نخبگان خواهد بود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته