دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک مقام مسئول در حوزه فناوری خبر داد؛

تولید محصولات وارداتی حوزه فک و صورت/ اخذ مجوز برای دانش‌بنیان‌ها دشوار است

تولید محصولات وارداتی حوزه فک و صورت  اخذ مجوز برای دانش‌بنیان‌ها دشوار است
مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان گفت: با وجود اینکه موفق به تولید محصولات پزشکی وارداتی شده‌ایم هنوز با سد اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی روبه‌رو هستیم.
کد خبر : 913143

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مینا شفیعی مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک‌های صنعتی استان فارس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این شرکت در حوزه‌های مختلف فک و صورت، ساخت انواع ایمپلنت‌ها، کاشتنی‌ها در بدن، ستون فقرات و طب ورزشی و ... فعالیت می کند.

شفیعی با بیان اینکه هر محصولی که در این شرکت تولید می شود نمونه مشابه داخلی ندارد، گفت: اکنون در سایت اداره کل تجهیزات ۴۰ پروانه فعال داریم که هرکدام شامل مدل‌های مختلفی هستند؛ به تفکیک مدل، بیش از ۱۱۰۰ قلم IRC در سامانه اداره تجهیزات از این شرکت ثبت شده و از تنوع کالایی حدود ۴۰ پروانه فعال داریم.

شفیعی ادامه داد: این محصولات به صورت میلیون دلاری به کشور وارد می‌شوند که ما در این شرکت موفق به بومی سازی این محصولات شدیم.

مشکل اخذ مجوز از وزارت بهداشت

مدیر این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مشکلات این شرکت گفت: موضوع دریافت مجوز یکی از چالش‌های اساسی در ایران است. توانستیم طی ۲ سالمحصولی را به نتیجه برسانیم اما دو سال است روند اخذ مجوز آن متوقف شده‌ است. این موضوع مجوز، یک چالش بسیار بزرگ نه تنها برای این شرکت، بلکه برای همه تولیدکنندگان است. اداره کل تجهیزات پزشکی اعلام کرده که این محصول جدید است و شما برای نخستین بار است که در ایران آن را تولید می‌کنید و پروسه‌ها و دستورالعمل‌های مجوزدهی آن زمانبر خواهد بود! همین امر باعث شده است که ما ۲ است که در تعریف یک شاخه کالای مانده‌ایم.

وی گفت: محصولات بایومتریال و محصولاتی که با منشأ حیوانی هستند سالانه چند میلیون دلار برای واردات آن هزینه می‌شود، اما وقتی یک ایرانی موفق به تولید آن می‌شود، مورد حمایت قرار نمی گیرد.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: آمار وزارت بهداشت در ۲ سال پیش، ۳.۵ میلیارد دلار حجم بازار تجهیزات پزشکی ایران است که همان موقع اعلام کردند که ۱.۲ میلیارد دلار شامل تولید داخل است و مابقی همه وارداتی است. ما نیز شاید به ۵ درصد از این بازار پاسخ‌دهی داشتیم. در قسمت بازسازی فک و صورت، یکسری پلاک‌ها تولید کردیم که دریافت مجوز آنها نیز ۲ سال به درازا کشید.

خرید دانشگاه علوم پزشکی از شرکت بدون اخذ مجوز

شفیعی گفت: کار به جایی رسید که دانشگاه علوم پزشکی به ما نامه‌نگاری کرد که به خاطر صف طولانی بیماران، حتی اگر موفق به دریافت مجوز نشدید ما حاضر به خریداری آن از شما هستیم. ما در این شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید این محصول راهبردی شدیم که قیمت تمام شده آن یک دهم نمونه خارجی شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، این شرکت طی شرایطی که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در قالب تور فناوری برای اصحاب رسانه تدارک دید محصولات خود را ارائه کرد.

همچنین این شرکت دانش‌بنیان از سال ۱۳۹۲ وقف شده و تحت نظارت کامل سازمان اوقاف درآمده که سهام آن وقف بیماران بی بضاعت شده است. این شرکت از سال 1401 تمرکز خود را روی تولید محصولات با فناوری بالا قرار داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته